توضیح شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی درباره یک خبر ایرنا

اهواز - ایرنا- در پی انتشار خبری در ایرنا مبنی بر مهار آتش سوزی در انبار باگاس دعبل خزاعی روابط عمومی شرکت شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی توضیحاتی را ارائه کرد.
متن توضیحات روابط عمومی به این شرح است: پیرو درج خبری با عنوان ' مهار آتش سوزی در انبار باگاس دعبل خزاعی' مورخه 27 اردیبهشت 96 توضیحات ذیل برای روشن شدن ابعاد این موضوع و ارائه تصویری دقیق تر از این حادثه ارائه می شود.
1- به اطلاع می رساند باگاس دپو شده و دچار حریق شده مربوط به شرکت پارس نئوپان مستقر در شرکت کشت و صنعت دعبل خزاعی و متعلق به بخش خصوصی است و انبار داری آن نیز توسط همان شرکت صورت می پذیرد و ارتباطی با کشت و صنعت نیشکر دعبل خزاعی ندارد.
2- باگاس یا تفاله نیشکر، باقیمانده ساقه نیشکر بعد از عصاره‌گیری است و یک‌سوم وزن ساقه گیاه نیشکر ارسالی به کارخانه را تشکیل می‌دهد و حاوی 52-50 درصد رطوبت و 2-5.1 درصد قند و الباقی مواد سلولزی است؛ باگاس به دلیل داشتن رطوبت و مقدار 2-5.1 درصد قند غیرقابل استخراج در کارخانه، این ویژگی را دارد که در زمان دپو شدن در اثر تخمیر و تجزیه شدن، گرمای نهان توده بالا رفته و توده را به حالت اشتعال می‌رساند که در این حالت توده باگاس دود کرده و یا مشتعل می‌گردد که در اصطلاح گفته می‌شود باگاس دچار خودسوزی شده است.
3- اما اقدامات شرکت کشت و صنعت دعبل خزاعی برای کنترل موارد خودسوزی باگاس شامل مراقبت مستمر از باگاس تولیدی در فصول بهره‌برداری بوسیله آبپاشی و متراکم (فشرده) کردن توده (حذف هوا و در نتیجه تعدیل اکسیژن توده)، قسمت بندی کردن (کاهش حجم) توده به توده‌های کوچکتر برای کنترل بهتر و سریعتر آن و همچنین سایر راهکارها برای جلوگیری از خودسوزی باگاس است.
4- به موازات مراقبت یادشده در کشت و صنعت دعبل خراعی دو کار عمده نیز برای کاهش احتمال خودسوزی توده‌های باگاس انجام می‌شود یکی توزیع رایگان باگاس به دامداران متقاضی منطقه و نیز خارج از استان برای تعلیف دام‌های خود و دوم تبدیل باگاس به کمپوست (کود گیاهی) همراه با دیگر مواد افزودنی نظیر فیلترکیک (گل‌صافی)، کود اوره و ملاس و استفاده آن برای خاصلخیزی زمین های کشاورزی.
شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی با هفت شرکت تابعه و 84هزار هکتار زمین زیرکشت در دهه 70 فعالیت خود را با هدف دسترسی به تولید 700 هزار تن شکر سفید در سال شروع کرد.
7165/ 6037
خبرنگار: حمید رضا ترابی فرد ** انتشار دهنده: عبدالحمید راجی

نظر خود را ثبت کنید