ارتقای آزمایشگاه پژوهشگاه فضایی برای ماهواره های بزرگ، در دستور کار

  • تاریخ انتشار : 1396/3/7 ساعت : 14:39 - 6 سال قبل
  • از گروه : علمی
  • زیرگروه : فنآوری
تهران- ایرنا- رییس پژوهشگاه فضایی ایران با اشاره به اهداف برنامه ششم در حوزه فضایی تاکید کرد: آزمایشگاه ها را باید برای ماهواره هایی با جرم یک تن و ابعاد بزرگتر ارتقا دهیم تا بتوانیم تست های استاندارد لازم را انحام دهیم.
به گزارش روز یکشنبه گروه علمی ایرنا از پژوهشگاه فضایی ایران، حسن حدادپور با اشاره به ساخت و تجهیز آزمایشگاه های ماهواره در کشور گفت: در برنامه ششم توسعه تولید ماهواره های سنجشی و عملیاتی را در برنامه داریم و در راستای این تولیدات به خدمات آزمایشگاهی نیازمندیم تا ماهواره ها در این آزمایشگاه ها، تست های استاندارد لازم را بگذرانند.
رییس پژوهشگاه فضایی ایران تاکید کرد: در حال حاضر آزمایشگاه پژوهشگاه فضایی ماهواره هایی در کلاس 250 کیلوگرم با ابعاد مشخص را پشتیبانی می کند که برای رسیدن به اهداف برنامه ششم، نیاز است این آزمایشگاه ارتقا داده شود؛ درصددیم تجهیزات مورد نیاز این آزمایشگاه را ارتقا دهیم تا ماهواره های با جرم یک تن و ابعاد بزرگتر از ماهواره های فعلی را بتواند پشتیبانی کند.
حدادپور، جرم ماهواره های عملیاتی مخابراتی را میان 3 تا 5 تن عنوان کرد و افزود: آزمایشگاه های مشابه با آزمایشگاه های ما در دنیا در حال حاضر دارای ابعاد و اندازه و تجهیزات بسیار وسیع هستند و پیش بینی ما این است که برای رسیدن به ماهواره تمام عملیاتی مورد نیاز کشور از مسیر ماهواره یک تنی عبور کنیم و در این راستا برنامه ها و سخت افزار های لازم را توسعه می دهیم تا بتوانیم آمادگی رسیدن به این هدف را به دست آوریم.
وی درباره بومی شدن تجهیزات ماهواره ای در کشور گفت: برای رسیدن به ماهواره های عملیاتی سنجشی و مخابراتی نیازمند طراحی خود ماهواره و حامل آن به صورت موازی هستیم و این دو کار در کنار هم ماهواره را به صورت عملیاتی در می آورد .
وی افزود: دانش طراحی ماهواره های سنجشی و مخابراتی در ایران تقریبا به بلوغ لازم رسیده است و به صورت کامل طراحی و ساخت این ماهواره ها درداخل کشور انجام می شود.
وی درباره میزان عمر ماهواره های پرتاب شده نیز تاکید کرد: به طور معمول طول عمر این ماهواره ها کمتر از یک یا دوماه بوده است و نخستین ماهواره سنجشی عملیاتی که در سال آینده در نوبت پرتاب قرار می گیرد ، سحا نام دارد که ماهواره ای با قدرت تشخیص 15متراست و در مدار 36 هزار کیلومتر لئو قرار می گیرد .
وی در زمینه فعالیت شرکت های دانش بنیان در حوزه طراحی و ساخت ماهواره ها هم اظهار داشت: شرکت های دانش بنیان بین 20 تا 25 درصد در ساخت ماهواره و طراحی و تولید آن مشارکت دارند .
حدادپور با اشاره به این که پرتابگرها در حوزه فضایی مجزا هستند، گفت : بحث پرتابگرها در زیر مجموعه شورای عالی فضایی کشور به عنوان نهادی که هدایت کلان تمام مجموعه های فضایی را به عهده دارد، انجام می شود و در حال حاضر در بحث پرتابگرهای داخلی به بلوغ خوبی رسیده ایم و ماهواره هایی را که در حال حاضر می سازیم، می توانیم در داخل کشور پرتاب کنیم.
وی درباره اولویت های پرتاب ماهواره ها هم تاکید کرد : همانطور که از قبل اعلام شده است، ماهواره دوستی به عنوان یک ماهواره سنجشی که اطلاعات سنجشی را جمع آوری و به سطح زمین ارسال می کند، در نوبت پرتاب است و بعد ازآن ماهواره ناهید 1پرتاب می شود.
رییس پژوهشگاه فضایی ایران تصریح کرد: پژوهشگاه فضایی در کنار طراحی و ساخت ماهواره، درخت فناوری های مورد نیاز ماهواره را تدوین کرده است و این درخت با همکاری مراکز پژوهشی و دانشگاه ها در حال تکامل است و همچنین تحقیق و پژوهش برای نیازهای آینده این فناوری در قالب عقد قرارداد پژوهشی با چند دانشگاه معتبر که فعالیت فضایی دارند، در حال انجام است.
علمی**9031 **
دریافت کننده: عادل پازیار* انتشار:زهره محتشمی پور
برای اطلاع از اخبار متنوع علمی و فناوری، با کانال علمی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
irnaelm@
https://telegram.me

نظر خود را ثبت کنید