در مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان سمنان (شاهرود)،

دستگاه تیپ‌ پهن‌کن قابل تنظیم بر روی ردیف کارها ساخته شد

  • تاریخ انتشار : 1396/3/10 ساعت : 16:32 - 6 سال قبل
  • از گروه : علمی
  • زیرگروه : فنآوری
شاهرود - ایرنا- یکی از محققان بخش فنی و مهندسی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان سمنان (شاهرود)، دستگاه تیپ پهن کن قابل تنظیم بر روی ردیف کارها را ساخته و عملیاتی کرد.
زین العابدین امید مهر ، طراح و سازنده این دستگاه روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا ، اعلام کرد: این دستگاه برای رعایت فاصله ردیف‌های کاشت و عمق قرارگیری کاربرد دارد .
وی افزود: دستگاه تیپ پهن کن بر روی ردیف کارهای محصولاتی مانند آفتابگردان، چغندرقند ودیگر محصولات نصب می شود.
وی در باره اهمیت ساخت این دستگاه هم گفت: قرار گرفتن کشورمان در منطقه جغرافیایی خشک و نیز بروز خشک‌سالی‌های پیاپی ، بر ضرورت صرفه‌جویی در مصرف آب واستفاده بهینه از آن به ویژه در کشاورزی می افزاید .
امید مهر ادامه داد: همه محصولات زراعی مانند ذرت علوفه‌ای، گندم، سیب زمینی، گوجه فرنگی، آفتابگردان، کلزا، کدو و دیگر محصولات که در مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی سمنان (شاهرود) کشت می شود ، با لوله‌های نواری تیپ آبیاری می‌شود.
وی گفت: آبیاری نواری موجب کاهش بیش از 50 درصدی مصرف آب و افزایش 100 درصدی عملکرد ذرت علوفه‌ای در اراضی مرکز تحقیقات شده است.
وی افزود: تاکنون سه دستگاه تیپ‌پهن‌کن در این بخش ساخته و بر روی سه دستگاه ماشین کاشت ردیف‌کار پنوماتیک، خطی‌کار غلات و ریزدانه‌کار نصب شده است .
امید مهر با بیان این که کشاورزان زیادی نیز تاکنون به این دستگاه روی خوش نشان داده اند ، افزود:با نصب تیپ‌پهن کن بر روی ماشین کاشت، کار پهن کردن تیپ خیلی راحت انجام می‌شود و از آن جا که فاصله لوله‌های نواری 'تیپ' از یکدیگر با توجه به نوع محصول و بافت خاک هر منطقه متغیر است، امکان تغییر فواصل بین لوله‌ها و عمق قراری لوله در این دستگاه‌ها پیش بینی شده است.
فتح الله نادعلی عضو هیات علمی بخش تحقیقات زراعی و باغی مرکز شاهرود هم در باره این دستگاه گفت: پهن کردن لوله‌های تیپ با دست در مزرعه زمان‌بر بوده و از نظر اقتصادی باعث افزایش هزینه‌های تولید می‌شود، بنابراین دستگاه تیپ‌پهن‌کن موجب بالابردن سرعت عملیات کاشت و صرفه‌جویی در هزینه کارگری می‌شود.
مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان سمنان (شاهرود)،سال 1342 در کیلومتر سه جاده شاهرود – بسطام با عنوان ایستگاه تحقیقات باغبانی تاسیس و در سال 1349فعالیت خود را با هدف تحقیق در زمینه محصولات باغی و زراعی آغاز بکار کرد.
پس از بنای ساختمان های کنونی ، انبار، حفر چندین حلقه چاه آب و ماشین آلات کشاورزی، و ایجاد چهار بخش تحقیقاتی اصلاح و تهیه نهال و بذر، خاک و آب، منابع طبیعی و آفات و بیماریهای گیاهی در سال 67 به مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان سمنان (شاهرود) تبدیل شد.
6167 انتشار دهنده : محسن شاکری

نظر خود را ثبت کنید