دولت یازدهم - سخن اعداد:

رشد3برابری سطح آبیاری نوین/سرمایه گذاری1300میلیاردریالی درکشاورزی زنجان

زنجان - ایرنا - رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان اعلام کرد: در چهار سال گذشته و با برنامه ریزی و اقدامات انجام شده دولت تدبیر و امید شاهد رشد 3 برابری سطح آبیاری نوین و سرمایه گذاری 1300 میلیاردریالی در حوزه کشاورزی استان هستیم.
حسین جعفری روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در دولت تدبیر و امید با مدیریت بهینه مصرف منابع آب ، الگوی مناسب کشت محصولات زراعی و باغی توسعه یافته ، ارتقای ضریب مکانیزاسیون و توسعه تحقیقات کاربردی رشد قابل توجهی در بخش کشاورزی استان زنجان داشته است.
به گفته این مسئول ، زنجان یکی از استان های برجسته کشور در حوزه تولید انواع محصولات کشاورزی است، به گونه که هر ساله 2.5 برابر نیاز خود محصول تولید می کند و رتبه اول تولید زیتون و انگور و رتبه دوم زردآلو را به خود اختصاص داده است.
این مسئول یادآورشد: مدیریت بهینه مصرف منابع آبی، از سال های گذشته به عنوان مهمترین دستور کار بخش کشاورزی در استان مد نظر قرار گرفته است.
جعفری افزود: منابع آبی محدود و جلوگیری از هدر رفت منابع موجود، نیازمند مدیریت و برنامه ریزی برای اصلاح رویه مصرف فعلی است.
وی یادآورشد: این موضوع در دولت یازدهم بیش از گذشته مد نظر قرار گرفته و برای اجرای آن، برنامه های مختلفی از جمله توسعه سامانه آبیاری نوین، اصللاح الگوی کشت، کاهش کشت محصولات با نیاز آبی بالا و مدیریت سیلاب را در دستور کار قرار داده است.
جعفری به اجرای سامانه های نوین آبیاری در کشاورزی این استان اشاره و اظهار کرد: تجهیز بیش از 12 هزار هکتار از زمین های استان به سامانه های نوین آبیاری، در دست اجرا بودن عملیات اجرایی این سیستم در هفت هزار و 200 هکتار و انجام مقدمات تجهیز 10 هزار و 500 هکتار از زمین های کشاورزی از جمله اقدامات دولت در این زمینه است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: مجموع کل طرح های اجرا شده و به بهره برداری رسیده تا پایان سال 95، در حوزه اجرای سیستم های نوین آبیاری در این استان به 43 هزار هکتار می رسد.
وی خاطر نشان کرد: اجرای حدود 2 هزار 200 هکتار شبکه آبیاری فرعی در پایاب سد کینه ورس، توده بین، بویین، سفید کمر، پایاب ایستگاه های پمپاژ الزین و دستجرده از دیگر اقدامات انجام شده برای مدیریت بهینه مصرف آب در کشاورزی این استان است.
جعفری ادامه داد: برای مدیریت بهینه مصرف آب، 290 کیلومتر کانال های عمومی آبیاری احداث و به بهره برداری این بخش تحویل داده شده است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: 570 کیلومتر لوله گذاری و طرح های انتقال آب با لوله در سطح استان اجرا شده و 250 رشته قنات از قنوات این استان احیا و مرمت شده است.
وی اضافه کرد: افزایش بهره وری مصرف آب با توسعه کشت نشایی، توسعه کشت ارقام گندم و لوبیا با نیاز آبی پایین و رعایت ترکیب کشت محصولات زراعی از جمله اقدامات انجام شده در زمینه مدیریت بهینه مصرف آب است.
جعفری ابراز کرد: در همین رابطه طرح الگوی کشت با هدف بهره وری در منابع آب و جایگزینی محصولات استراتژیک برای 2 دشت رجئین و دشت خدابنده تهیه شد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: برای مدیریت منابع آبی، سطح زیر کشت محصولات با مصرف آبی بالا در استان همچون هندوانه و سیب زمینی کاهش یافت.
وی افزود: از سوی دیگر، برای مدیریت منابع آبی که بر اثر سیل از دست می رفت، توسعه برنامه تغذیه سفره های آب زیر زمینی با تزریق بیش از 18 میلیون متر مکعب در سال با اجرای عملیات آبخوانداری و پروژه های پخش سیلاب در دستور کار قرار گرفت و با موفقیت اجرا شد.
** مکانیزاسیون کشاورزی
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: ضریب مکانیزاسیون این استان در سال جاری به 1.73 اسب بخار در هکتار افزایش یافت.
جعفری افزود: در دولت تدبیر و امید بخش مکانیزسیون حوزه کشاورزی این استان شاهد رشد قابل توجهی بود.
وی یادآورشد: بیش از 2 هزار و 976 دستگاه تراکتور، 90 دستگاه کمباین و پنج هزار و 392 دستگاه انواع ادوات دنباله بند در چهار سال گذشته از محل خط اعتباری مکانیزاسیون در این استان تامین شده است.
جعفری اظهار کرد: در همین مدت استان زنجان موفق به کسب رتبه برتر مکانیزاسیون گندم دیم در کشور شد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: ماشین های نوین همچون بذرکار و دقیق کار برای نخستین بار در کشور، سامانه ضد سرما و ضد تگرگ و دستگاه گراویته بذر و بذرکارهای ریزدانه کار کلزا در همین دولت تدبیر و امید در این استان تامین و تهیه شده است.
وی تاکید کرد: بیش از یک هزار و 300 میلیارد ریال از سال 1392 تا سال 1395 در توسعه مکانیزاسیون استان سرمایه گذاری شده است.
جعفری خاطر نشان کرد: به هر میزان که ضریب مکانیزاسیون افزایش یابد به همان میزان بهره وری در تولید و زمان برداشت محصول افزایش پیدا می کند.
** زراعت
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: کشت دانه های روغنی این استان طی سال گذشته سه برابر شده است و همین رویه در سال جاری دنبال می شود.
جعفری افزود: این استان طی چهار سال گذشته در بخش زراعت موفقیت های قابل توجهی کسب کرده است که بخشی از آن مربوط به نقش زنجان در خودکفایی تولید گندم می شود.
میزان گندم تولیدی این استان طی سال گذشته به بیش از 450 هزار تن رسید.
وی یادآورشد: این استان سال گذشته رتبه برتر کشوری در تولید، فرآوری و توزیع سالیانه بیش از 17 هزار تن انواع بذور گواهی شده غلات با مشارکت شرکت های خصوصی فرآوری بذر و مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی را کسب کرد.
جعفری اظهار کرد: طی چهار سال گذشته هسته های بذری سیب زمینی و لوبیا به ترتیب به میزان پنج هزار و 130 تن در سال تولید شده است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان استفاده از بذر اصلاح و گواهی شده را منجر به افزایش بهره وری، کاهش میزان مصرف آب، مقاومت گیاه و در نهایت برداشت بیشینه محصول اعلام کرد.
وی خاطر نشان کرد: روند توزیع نهاده های کشاورزی از جمله کود و سم طی چهار سال گذشته به شکل مطلوبی ارتقا یافته است به گونه ای که زنجان سال گذشتبه رتبه دوم کشور در تامین و توزیع انواع کود شیمیایی را کسب کرد.
جعفری ادامه داد: این اقدامات در حالی است که زنجان یکی از استان هایی به شمار می آید که کمترین میزان کود و سم را برای تولید محصول زراعی به کار می گیرد و میزان استفاده از این مواد شیمیایی در حداقل قرار دارد.
** باغبانی
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: توسعه باغ های این استان با محصولات کم آببر برای افزایش بهره وری در دستور کار این سازمان قرار دارد.
جعفری افزود: در راستای افزایش بهره وری، استفاده بهینه از منابع آبی و خاکی، توسعه باغات در زمین های شیبدار و با درختان پایه های رویشی در برنامه ها قرار گرفته است.
وی به اجرای برنامه توسعه باغات در زمین های شیبدار از سال 91 اشاره کرد و یادآورشد: طی این مدت در سطح 2 هزار هکتار این طرح اجرا و 400 هکتار باغ تحویل بهره برداران شده است.
اجرای طرح کشت درختان زیتون در طارم و زردآلو در ماهنشان در زمین های شیب دار از سال 91 در دستور کار سازمان جهاد کشاورزی قرار گرفته است.
استفاده زراعی از زمین های شیبدار منجر به تخریب این زمین ها می شود و کشت درخت در آنها می تواند از تخریب خاک جلوگیری کند.
جعفری اظهار کرد: 717 هکتار باغ های جدید با استفاده از پایه های رویشی و نهال استاندارد توسعه یافته است.
رییس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: از سوی دیگر برای جلوگیری از هدر رفت منابع موجود، برنامه اصلاح و احیا باغات قدیمی در دستور کار قرار گرفته و طی چهار سال گذشته یک هزار و 200 هکتار از این باغ ها اصلاح و احیا شده اند.
وی خاطرنشان کرد: در کنار این فعالیت های باغبانی، سالیانه 800 هزار اصله نهال گواهی شده در سطح این استان تولید شده است.
جعفری ادامه داد: مقدمات لازم برای توسعه گلخانه های این استان در سطحی معادل 40 هکتار در سال 95 هم از دیگر اقدامات انجام شده در این بخش محسوب می شود.
** حفظ نباتات
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: پوشش 96 هزار هکتار از زمین های استان تحت مدیریت تلفیقی آفات با ارائه کدهای 16 رقمی با سه هزار و 840 بهره بردار به منظور تولید محصول سالم از اقدامات دولت طی چهار سال گذشته در حوزه حفظ نباتات است.
جعفری افزود: کنترل آفت سن گندم در سطح بیش از 110 هزار هکتار از مزارع گندم استان در سال 1395 از دیگر اقدامات انجام شده طی این مدت محسوب می شود.
وی یادآورشد: کنترل حمله ملخ مراکشی به مزارع شهرستان طارم در سطح 6 هزار هکتار در سال 94 و 12 هزار هکتار در سال 95 از دیگر اقدامات در این زمینه به شمار می آید.
جعفری اظهار کرد: طی 2 سال گذشته زنجان رتبه ممتاز در مدیریت مطلوب و علمی آفت مگس زیتون در کشور را کسب کرده است.
** تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: توسعه، معرفی و تکثیر هسته های اولیه بذری ارقام مختلف گندم و حبوبات آبی و دیم با هدف افزایش تحمل محصول به تنش های محیطی از جمله فعالیت های مرکز تحقیقات این سازمان به شمار می آید.
جعفری خاطر نشان کرد: اجرای سالیانه بیش از 60 طرح و پروژه تحقیقاتی بر اساس نیاز واحدهای اجرایی و بخش خصوصی و تقویت زیرساخت های تحقیقاتی و تجهیز ایستگاه تحقیقات پسته ماهنشان، ایستگاه تحقیقات آبخیزداری قره چریان و ایستگاه تحقیقاتی کوشکن از دیگر اقدامات این مرکز محسوب می شود.
وی ادامه داد: تهیه و تکمیل بانک اطلاعات سیمای خاک استان و گسترش تولید و استفاده از بذورگواهی شده در سطح مزارع استان از دیگر اقدامات این بخش است.
** تنظیم بازار
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: سال گذشته چهار تریلیون و 500 میلیارد ریال در این استان برای خرید تضمینی گندم، جو و کلزا به کشاورزان زنجانی پرداخت شد.
جعفری افزود: سال گذشته بیش از 352 هزار تن گندم، پنج هزار و 215 تن جو و 336 تن کلزا به شکل تضمینی خریداری شد.
وی یادآورشد: این رویه در سال جاری هم متناسب با تولید و نیاز استان استمرار خواهد داشت.
جعفری به برنامه های تنظیم بازار این سازمان اشاره و اظهار کرد: کنترل بازار و قیمت محصولات کشاورزی و دامی یکی از مهم ترین مسئولیت های این سازمان است و به شکل مستمر دنبال می شود.
رییس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان به افزایش قیمت جهانی کشمش طی سال گذشته اشاره کرد و گفت: دولت برای حمایت از تاکداران و جلوگیری از متضرر شدن آنان، اقدام به خرید حمایتی این محصول و پرداخت پنج هزار ریال به ازای هر یک کیلوگرم کشمش کرد.
وی خاطرنشان کرد: در نتیجه اجرای این سیاست، سه هزار و 400 تن کشمش به ارزش 105 میلیارد ریال خرید حمایتی شد.
جعفری ادامه داد: خرید حمایتی گوجه فرنگی به مقدار 631 تن و ارزش بیش از 2 میلیارد ریال از دیگر اقدامات انجام شده در حوزه تنظیم بازار سال گذشته محسوب می شود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان به نوسان قیمت مرغ در ماه های پایانی سال گذشته اشاره کرد و از خرید تضمینی مرغ به مقدار 837 تن به ارزش بیش از پنج میلیارد ریال با مسئولیت شرکت پشتیبانی امور دام خبر داد.
وی خرید توافقی انواع محصولات کشاورزی به مقدار چهار هزار و 460 تن و ارزش بیش از 42 میلیارد ریال با هدف کاهش نوسانات بازار و حمایت از تولید کننده را از دیگر اقدامات در این زمینه برشمرد.
جعفری به هدف گذاری و پیگیری ویژه برای توسعه صادرات محصولات کشاورزی مازاد بر نیاز این استان اشاره و اضافه کرد: سال گذشته با همین برنامه در حدود 49 هزار و 570 تن به ارزش 36 میلیون دلار صادرات انواع محصولات کشاورزی ثبت شد.
رییس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: تامین، تخصیص و معرفی تسهیلات توسعه صادرات محصولات کشاورزی بالغ بر 350 میلیارد ریال از دیگر اقدامات در زمینه صادرات محصولات این بخش بود.
وی از تامین، تخصیص و پرداخت 100 درصدی جایزه صادراتی سیب زمینی در وجه تجار و صادر کنندگان محصول خبر داد.
** صنایع تبدیلی کشاورزی
جعفری ابراز کرد: بیش از 220 میلیارد ریال برای تکمیل واحدهای نیمه تمام صنایع تبدیلی بخش کشاورزی در مناطق کمتر برخوردار اختصاص یافته است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: صدور مجوز بهره برداری برای 36 واحد صنایع تبدیلی با ظرفیت 220 هزار و 414 تن و صدور تمدید و اصلاحیه مجوز تاسیس برای 150 واحد با ظرفیت 376 هزار و 600 تن طی2 سال گذشته از جمله اقدامات دولت یازدهم به شمار می آید.
وی اظهار کرد: احداث سیلوهای استاندارد ذخیره سازی گندم به حجم 96 هزار تن در سال 94-95 در شهرستان های ایجرود، زنجان و خدابنده و افزایش ظرفیت فرآوری محصولات کشاورزی از 221 هزار تن در سال 92 به بیش از 685 هزار تن در سال95 از دیگر دستاوردهای دولت یازدهم در بخش کشاورزی زنجان است.
**دام و طیور
رییس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: بهره برداری از 434 واحد صنعتی دام و طیور با اشتغال یک هزار نفر در حوزه های مختلف دام و طیور از آغاز کار دولت تدبیر و امید تا پایان سال 95 و افزایش 16 هزار و 890 تن در سال به مجموع تولیدات زیر بخش امور دام استان از ثمرات فعالیت های دولت در بخش کشاورزی این استان است.
جعفری آغاز عملیات اصلاح نژادی گوسفندان 42 گله با گوسفند افشاری اصلاح شده حاوی ژن چند قلو زایی را از دیگر اقدامات دولت برشمرد و از در دست اجرا بودن این عملیات در 22 روستای استان خبر داد.
وی یادآورشد: بهره برداری از فاز نخست گوسفند داشتی صنعتی 10 هزار راسی شرکت دانا با هدف ارایه الگوی پرورش گوسفند داشتی صنعتی از دیگر ثمرات فعالیت دولت یازدهم در بخش کشاورزی زنجان است.
** رفع موانع تولید
جعفری به اجرای طرح رونق تولید طی سال گذشته اشاره کرد و ادامه داد: برای حمایت از واحدهای تولیدی بخش کشاورزی، مشکلات نقدینگی و غیرنقدینگی واحدهای تولیدی شناسایی و با استفاده از پتانسیل کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید و کارگروه رونق تولید استان نسبت به رفع آنها اقدام شد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: 176 پرونده در قالب طرح رونق تولید مورد بحث و بررسی قرار گرفت که ارزش تسهیلات مورد نیاز این پرونده ها به 657 میلیارد و 394 میلیون ریال می رسید.
وی اضافه کرد: با حل مشکل این پرونده ها زمینه اشتغال یک هزار و 418 نفر فراهم شد.
جعفری ابراز کرد: در قالب کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید، 217 پرونده مورد بحث و بررسی قرار گرفت و مشکل متقاضان آنها مرتفع شد.
3001/8068
خبرنگار: مینا افشاری** انتشار: اسماعیل جهانبخش

نظر خود را ثبت کنید