شبکه اجتماعی علوم شناختی راه‌اندازی می‌شود

تهران- ایرنا- معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اعلام کرد: ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی این معاونت به زودی شبکه‌ اجتماعی حوزه علوم شناختی را به منظور استفاده متخصصان و محققان این حوزه راه اندازی می کند.
به گزارش روز سه شنبه گروه علمی ایرنا از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مسئول حمایت از پایان نامه ها در ستاد علوم و فناوری های شناختی معاونت علمی اظهار کرد: کمبود نیروی انسانی متخصص یکی از چالش های جدی در این حوزه است و ستاد برای این مساله برنامه های مختلفی دارد.
علیرضا کرد درباره شیوه حمایت ستاد از پایان نامه های کارشناسی ارشد و دکتری حوزه شناختی گفت: پایان نامه هایی از این حمایت بهره مند می شوند که بیشتر از سه ماه از تاریخ تصویب موضوع آنها نگذشته باشد و پس از ارسال نیز اگر بیش از 50 درصد با حوزه شناختی مرتبط باشند، مورد حمایت قرار می گیرند.
وی افزود: همچنین نوع حمایت ها در سه سطح قرار می گیرد که بستگی به عوامل مختلف همچون ایجاد دستاوردهای جدید، ایجاد کارآفرینی و عقد قرارداد با شرکت های دانش بنیان یا پارک های علم و فناوری دارد.
مسئول حمایت از پایان نامه ها در ستاد علوم و فناوری های شناختی معاونت علمی اظهار کرد: تمام پایان نامه های تاییدشده در سطح سه قرار می گیرند تا زمانی که نتیجه مشخص و میزان حمایت قطعی پس از اتمام طرح تعیین می شود.
کرد گفت: بیشتر مراجعه کنندگان نیز در حوزه هوش مصنوعی و علوم اعصاب و روان شناسی هستند اما رشته های دیگر مانند زبان شناسی، فلسفه و آموزش و پرورش کمترین متقاضی را دارند؛ از این رو به دلیل اینکه به دنبال جذب دانشجویان از رشته های مختلف هستیم، بر افزایش حمایت از این پایان نامه ها تاکید می داریم.
به گفته وی، ستاد به طور میانگین هر سال از حدود 120 پایان نامه حمایت می کند. همچنین تاکنون 235 مقاله ISI از حمایت های این ستاد استفاده کرده اند با این توضیح که تنها مقاله های پژوهشی نویسندگان ایرانی مورد حمایت قرار می گیرند.
کرد، درباره تاثیر حوزه حمایت از پایان نامه ها بر توسعه علوم شناختی اظهار کرد: افرادی که امروز دانشجو هستند و پایان نامه می نویسند، پس از مدت کوتاهی عضو هیات علمی یا استاد دانشگاه می شوند و می توانند علوم شناختی را توسعه دهند.
وی با بیان اینکه حمایت از این تعداد مقاله که در نشریات بین المللی منتشرشده نشان از پیشرفت ایران در این حوزه دارد، افزود: حمایت های ستاد از سطح پایین که همین پایان نامه دانشجویان است، آغاز می شود و به سطوح بالاتر می رسد.
کرد با اشاره به چالش های موجود بر سر راه محققان و دانشجویان گفت: نیاز به تجهیزات و اساتید متخصص حوزه شناختی چالش بسیاری از دانشجویان است زیرا علوم شناختی تنها در برخی از دانشگاه ها ارائه می شود و اساتید این حوزه نیز در همان دانشگاه ها حضور دارند؛ بنابراین بسیاری از دانشجویان علاقمند به این حوزه از محضر اساتید راهنما بی بهره هستند از این رو بخشی از حمایت های مالی و تجهیزاتی ستاد برای رفع این مشکلات درنظرگرفته شده است.
مسئول حمایت از پایان نامه ها در ستاد علوم و فناوری های شناختی معاونت علمی افزود: در حال حاضر شبکه ارتباطی موجود به این صورت است که دانشجویان با ستاد تماس می گیرند و ستاد افرادی را به عنوان استاد مشاور به آنها معرفی می کند تا دانشجویان بتوانند با اساتید خارج از کشور ارتباط برقرار کنند.
کرد ادامه داد: به منظور تسهیل در این ارتباطات، اقدامات اولیه برای راه اندازی شبکه اجتماعی حوزه شناختی در حال انجام است تا تمام اساتید حوزه های مختلف بتوانند به راحتی با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.
علمی**1023**1834
تنظیم:ابوالقاسم تیموری** انتشار: ناهید شفیعی
برای اطلاع از اخبار متنوع علمی و فناوری، با کانال علمی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
irnaelm@
https://telegram.me

نظر خود را ثبت کنید