دستاورد دوومیدانی ایران در قهرمانی آسیا از منظر دو کارشناس

تهران - ایرنا - تیم دو و میدانی کشورمان دربیست و دومین دوره رقابت های قهرمانی آسیا 2017 هند با کسب 4 مدال طلا و یک برنز پس از تیم های هند، چین و قزاقستان به عنوان چهارمی رسید. عملکرد دوندگان ایران از منظر کارشناسان ارزشمند عنوان شده است.
بیست و دومین دوره این رقابت ها پنجشنبه گذشته درایالت اودیشای هند آغاز و شب گذشته با قهرمانی تیم میزبان درحالی به پایان رسید که تیم ایران برای نخستین بار چهار مدال طلا و یک مدال برنز کسب کرد و چهارم شد.
احسان حدادی در پرتاب دیسک، علی ثمری در پرتاب چکش،‌ حسن تفتیان در دو 100 متر و حسین کیهانی در دوی سه هزار متر با مانع ضمن کسب عنوان قهرمانی مدال طلا گرفتند و مسلم نیادوست نیز در رقابت‌های 1500 متر به مدال برنز دست یافت.
بهترین نتیجه ای که پیش از این دو و میدانی ایران در رقابت های قهرمانی آسیا بدست آورده است به مسابقات قهرمانی آسیا 2007 اردن و کسب دو طلا توسط احسان حدادی در پرتاب دیسک و محسن ربانی پرتاب نیزه، چهار نقره رضا بوعذار در 400متر، سجاد مرادی در دوهای 800 و 1500 متر و هادی سپهر زاد در رقابت های دهگانه و سه برنز عباس صمیمی در پرتاب دیسک، محمد عاکفیان در دوی 400 متر و لیلا ابراهیمی در دوی سه هزار متر باز می گردد.
«علی فیروزی» عضو سابق کمیته فنی و سازمان تیم های ملی در خصوص عملکرد دوندگان ایران به خبرنگار ایرنا گفت: کسب چهار مدال طلا و یک برنز در بیست و دومین دوره رقابت های دو و میدانی قهرمانی آسیا 2017 یک رکورد است و در خاطره ها می ماند.
وی با اشاره به اینکه کسب این تعداد مدال طلا در هیچ دوره ای اتز رقابت های قهرمانی آسیا سابقه نداشته است، افزود:‌ دو و میدانی کاران کشورمان دراین رقابت ها تاریخ ساز شدند.
فیروزی با بیان اینکه فدراسیون و کمیته فنی نیز کسب این افتخارات را پیش بینی نمی کرد، افزود:‌ با توجه به ثبت رکوردهای ملی پوشان در مسابقات پیشین همانند چهارمین دوره بازی های کشورهای اسلامی، ‌رقابت های پیش فصل و مسابقات قزاقستان، کسب این تعداد مدال آن هم از نوع مرغوب را از ملی پوشان انتظار نداشتیم.
مسئول برگزاری مسابقات دو و میدانی ادامه داد: به جز چند ملی پوش سایر ورزشکاران حد نصاب رکوردهای ورودی تعیین شده از سوی کمیته فنی را کسب نکردند، اما به دلیل ایجاد انگیزه و چند شاخص دیگر از جمله ارزیابی به منظور شرکت در رقابت های بازی های آسیایی 2019 اندونزی، فهرستی از بهترین ها در ماده هایی که حداقل ورودی ها کسب نشده بود، تکمیل و به این رقابت ها اعزام شدند.
به گفته وی، به جز احسان حدادی در پرتاب دیسک و علی ثمری در پرتاب وزنه سایر ملی پوشان رکودهای خود را در کشور تکرار و یا قدری بهبود بخشیدند.
فیروزی در واکنش به ادعای برخی کارشناسان که سطح فنی رقابت های 2017 هند را پایین ارزیابی کرده اند، گفت: درست است که رکوردهای ثبت شده به نسبت رکوردهای آسیایی و قهرمانی آسیا در تعدادی از ماده ها پایین تر است، اما این چیزی از ارزش های ملی پوشان کم نمی کند.
به گفته وی، گرمای هوا و بارندگی های ممتد از یک سو و شرکت نکردن تعدادی از قهرمانان ملی چین، کره و برخی کشورهای مطرح دو ومیدانی آسیا از سوی دیگر دلیل اصلی ثبت برخی از رکوردها است.
با این همه معتقدم در سه رشته پرتاب دیسک، ‌پرتاب چکش‌ و ‌پرش ارتفاع نتایج بدست آمده مناسب تر از سایر ماده ها و نتایج به دست آمده قابل قبول تر است.
وی با اشاره به اینکه چهار نماینده طلایی کشورمان در رقابت های دو و میدانی قهرمانی جهان 2017 لندن شرکت می کنند،‌ گفت: بر این باورم که احسان حدادی چنانچه بتواند دیسک را به طولی بیش از 67 متری پرتاب کند تنها نماینده کشورمان خواهد بود که در این رقابت ها شانس خواهد داشت.
کارشناس ارشد دو و میدانی کشورمان اضافه کرد: ‌درحال حاضر یک ورزشکارسوئدی در ماده پرتاب دیسک پرتابی بیش از 71 متر داشته است، همچنین رقبای آلمانی حدادی در بازی های المپیک 2016 ریو و چند ورزشکار دیگر کار احسان را برای کسب عنوانی مناسب و مدال سخت کرده اند.
«بیژن شادمهر» عضو سابق کمیته فنی فدراسیون دو و میدانی نیز معتقد است: نتایج بدست آمده در مسابقات قهرمانی آسیا 2017 هند بسیار مطلوب و کسب عنوان قهرمانی در چهار ماده ارزشمند است.
وی گفت: چنانچه احسان حدادی پرتابگر دیسک ایران در حد و اندازه های خود ظاهر شود شانس صعود به مراحل نیمه نهایی و نهایی رقابت های قهرمانی جهان را دارد.
این کارشناس گفت:‌ کسب عنوان قهرمانی در ماده پرتابی وزنه برای کشورمان در مسابقات قهرمانی آسیا بسیار ارزشمند است و نمایندگان ایران در این ماده می تواند با شرکت در مسابقات قهرمانی جهان در لندن تجربه های جدیدی بدست آورد.
عضو سابق کمیته فنی فدراسیون دو و میدانی به قهرمانی حسن تفتیان در دو 100 متر اشاره کرد و افزود: تفتیان در این مسابقات رکورددار آسیا را پشت سر گذاشت و قهرمان شد، معتقدم تفتیان مدبرانه مسابقات را مدیریت کرد و در نهایت قهرمان شد.
وی درباره عملکرد حسین کیهانی نیز گفت: کیهانی پس از حمید سجادی و جعفر باباخانی که دراین ماده برای کشورمان افتخار آفرینی کرده بودند و قهرمان آسیا شد.
شادمهر درخصوص مسلم نیا دوست نیز عنوان کرد: نیادوست باکسب عنوان سومی این مسابقات نتیجه خوبی گرفت هر چند می توانست با قدری تلاش بیشتر رنگ مدال خود را بهتر کند.
ورزشی.**9144
خبرنگار:سعیدقهرمانی انتشاردهنده:علی خورسندی

نظر خود را ثبت کنید