بدن چگونه اولین علایم سرطان را شناسایی می‌کند

  • تاریخ انتشار : 1396/5/5 ساعت : 11:20 - 6 سال قبل
  • از گروه : علمی
  • زیرگروه : پزشکی
تهران – ایرنا – محققان دانشگاه ادینبورگ در اسکاتلند مکانیسمی را شناسایی کردند که نشان می‌‌دهد چگونه آسیب به DNA منجر به تحریک التهاب و بروز سرطان می‌شود.
به گزارش روز پنجشنبه گروه اخبار علمی ایرنا از ساینس دیلی، سیستم ایمنی بدن به طور طبیعی با سرطان مقابله می‌کند؛ ولی گاهی بجای مقابله با سرطان، بیماری‌های التهابی شکل می‌گیرد.
محققان دانشگاه ادینبورگ موفق به شناسایی یک مولکول حیاتی شده‌اند که به DNA متصل شده و باعث التهاب می‌شود. این مولکول cGAS نام دارد و قادر است به میکرونوکلئی نفوذ کند و به DNA متصل شود. این فرآیند منجر به شروع التهاب در بدن می‌شود. از آنجا که آسیب به DNA اولین مرحله توسعه سرطان است، ‌تشخیص میکرونوکلئی توسط cGAS زنگ خطر زودهنگام برای شناسایی و حذف سلول‌های سرطانی در مراحل اولیه توسط بدن است.
این یافته در تشخیص و درمان بهینه بیماری‌ها اطلاعات ارزشمندی را در اختیار محققان قرار می‌دهد.
گزارش پیشگیری و تشخیص سریع انجمن سرطان آمریکا نشان می دهد سیگار و چاقی هنوز مهمترین عوامل خطر ابتلا به سرطان هستند. سیگار به تنهایی مسئول نیمی از موارد ابتلا به سرطان است. چاقی و اضافه وزن علاوه بر افزایش احتمال حمله قلبی، سکته مغزی و بیماری های متابولیک مانند دیابت، سبب کاهش ظرفیت هوازی حداکثر می شود که به اندازه سیگار کشنده است.
نتایج این مطالعه در نشریه Nature منتشر شده است.
علمی (6) ** 9259**1440
مترجم: سپیده کاشانی** انتشار: گلشن

نظر خود را ثبت کنید