رئیس شبکه هپاتیت ایران:

حدود 70 درصد بیماران فعال هپاتیت B درکشور شناسایی نشده اند

  • تاریخ انتشار : 1396/5/5 ساعت : 14:56 - 6 سال قبل
  • از گروه : علمی
  • زیرگروه : پزشکی
تهران-ایرنا- رئیس شبکه هپاتیت ایران برلزوم شناسایی بیماران مبتلا به هپاتیت B تاکید کرد و گفت: حدود 70 درصد بیماران فعال هپاتیت B در کشور تاکنون شناسایی نشده اند و در نتیجه اقدامات درمانی هم برروی آنان انجام نگرفته است.
دکتر سید موید علویان روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا افزود: یک میلیون و 400 هزار نفر مبتلا به بیماری هپاتیت B در کشور وجود دارد که از این تعداد حدود 150 هزار نفر بیماری شان فعال است. تاکنون حدود 30 درصد این افراد شناسایی شدند که یا درمان شده اند یا در حال مصرف دارو هستند.
وی تاکید کرد که باید کمک کنیم تا بیماریابی هپاتیت B به نحو مطلوب انجام شود تا ضمن درمان این بیماران، زمینه ریشه کنی این بیماری در کشور فراهم شود.
علویان ادامه داد که هرچند تعداد بیماران مبتلا به هپاتیت B و C در کشور تقریبا مشخص هستند اما آمار دقیقی از مبتلایان به بیماری کبد و نارسایی های آن در کشور وجود ندارد.

** سالانه حدود 3 هزار بیمار نیاز به پیوند کبد دارند
رئیس شبکه هپاتیت ایران اظهار کرد که هرچند در سال تعداد زیادی پیوند کبد در شهرهای مختلف انجام می شود اما در سال بین 2 تا 3 هزار بیمار نیاز به پیوند کبد دارند.
وی ادامه داد: پیوند کبد در چند شهر کشور از جمله شیراز، تهران و مشهد انجام می شود اما هزینه های زیادی بر دوش بیماران و دولت می گذارد و ما در تلاش هستیم با شناسایی بموقع و درمان، این افراد به سمت پیوند کبد نروند.
علویان با اشاره به اینکه شیراز بیشترین پیوند کبد را در منطقه را دارد، اظهار کرد: در سال بیش از 600 پیوند کبد در این شهر انجام می شود. درحال حاضر علاوه بر شیراز سه مرکز پیوند در تهران و مشهد فعال هستند.
وی ادامه داد: مراکز دیگری هم مانند بیمارستان بقیه الله (عج) تهران کار پیوند کبد را به صورت محدود انجام می دهند. تعداد مراکز پیوند با توجه به امکانات و جراح متخصص و آموزش دیده در حال افزایش است.
علویان با اشاره به اینکه روستایی در بیرجند شناسایی شد که 15 درصد اهالی آن روستا ویروسی مثبت هپاتیت B را دارند، گفت: از همه اهالی روستا آزمایش گرفته شده و آنهایی که بیماری شان منفی بوده واکسن تزریق شده و آنهایی که بیماری شان مثبت است تحت درمان قرار گرفتند.
وی افزود: دانشگاه علوم پزشکی بیرجند و مرکز تحقیقات هپاتیت این شهر روی این موضوع بطور جدی مشغول فعالیت هستند تا هم علت آن مشخص و هم بیماری را کنترل شود. این موضوع به عنوان تجربه ای موفق، قابل انتقال به داخل و خارج کشور است.
هپاتیت ویروسی انواع مختلفی شامل A، B، C، D، E دارد که دو نوع B و C آن از اهمیت بیشتری برخوردار هستند زیرا می توانند فرد را به بیماری مزمن، نارسایی یا سیروز کبدی مبتلا کنند.
در ایران حدود یک میلیون و 400 هزار مبتلا به هپاتیت B و حدود 186 هزار نفر مبتلا به هپاتیت C هستند. شیوع بیماری هپاتیت B در ایران به جز استان های گلستان و سیستان و بلوچستان کمتر از 2 درصد و شیوع هپاتیت C کمتر از نیم درصد جمعیت است که تا سال 1410 باید ریشه کن شود.
در گذشته انتقال هپاتیت B در ایران عمدتا از طریق مادر به نوزاد صورت می گرفت که از سال 1373 با اجرای طرح واکسیناسیون نوزادان، از انتقال بیماری به این طریق پیشگیری شد.
درحال حاضر تعداد مبتلایان به هپاتیت B در افراد زیر 23 سال بسیار کاهش یافته است و انتقال این بیماری بیشتر از طریق تزریق غیرایمن، اعتیاد، رفتارهای جنسی پرخطر، خالکوبی غیربهداشتی و حجامت غیربهداشتی صورت می گیرد.
علمی ** 1201 **1440
خبرنگار: عبدالکریم جبارپور** انتشار: گلشن

نظر خود را ثبت کنید