تغییر قیمت پایه نفت بصره عراق برای آسیا

  • تاریخ انتشار : 1396/5/30 ساعت : 19:05 - 6 سال قبل
  • از گروه : اقتصادی
  • زیرگروه : انرژی
عراق در جدیدترین اقدام برای اصلاح فروش نفت، به مشتریانش خبر داد قصد دارد قیمت پایه نفت بصره خود در آسیا را از ژانویه به معاملات DME عمان تغییر دهد.

به گزارش ایسنا، تغییر پیشنهادی از سوی شرکت دولتی SOMO عراق، تغییر رویکرد بزرگی از سوی دومین تولیدکنندگان بزرگ اوپک در مقایسه با سایر اعضا مانند عربستان سعودی، کویت و ایران است که دهه‌هاست از ارزیابی‌های قیمت آژانس جهانی "اس اند پی گلوبال پلاتس" به عنوان قیمت پایه خود استفاده می‌کنند.

چنین اقدامی، چالشی برای تعیین قیمت بیش از ۱۲ میلیون بشکه در روز از نفت خاورمیانه در آسیا است و نقش عربستان سعودی به عنوان بزرگترین صادرکننده جهان را به چالش می‌کشد.

شرکت SOMO‌ عراق از مشتریانش خواسته نظراتشان درباره این برنامه را تا ۳۱ اوت مطرح کنند.

عراق سرگرم اصلاح بخش نفت خود است که شامل فروش نفت از طریق مناقصه‌هایی در DME برای دستیابی به قیمت‌های بالاتر و ایجاد جوینت ونچرهای تجارت و حمل است که نفوذ این کشور را بالا برده و درآمد بیشتری را برای بازسازی اقتصاد عاید بغداد می‌کند.

یک منبع آگاه به رویترز گفت: DME شیوه خوب و شفافیت بهتری نسبت به پلاتس نشان داده است و آنها همچنین سیستم مناقصه دارند.

این اقدام همچنین هدف SOMO برای پیشبرد تغییر در قیمت گذاری نفت به جای دنبال کردن عربستان سعودی را بارز می‌کند که قیمت‌های فروش رسمی نفتش معیاری برای قیمت نفت سایر تولیدکنندگان بزرگ خاورمیانه ای است

گریدهای نفت عراق در هیچ یک از قیمت‌های پایه خاورمیانه استفاده نمی‌شوند. پلاتس قیمت دوبی را بر مبنای تحویل نفت دوبی، عمان، آپر زاکوم ابوظبی و الشاهین قطر ارزیابی می‌کند.

به گفته یک معامله‌گر نفت مقیم سنگاپور، عراقی‌ها احتمالا می‌خواهند خود را به عنوان یک گرید پایه مطرح کنند.

بر اساس نامه ای که SOMO به مشتریانش ارسال کرده است، این شرکت قیمت گذاری بارگیری نفت در ماه جاری با استفاده از قیمت DME عمان را پیشنهاد و خاطرنشان کرده است که چنین مکانیسمی برای منعکس کردن ارزش واقعی نفت عراق بر مبنای ماه معاملات جاری در بازار آسیا مد نظر گرفته شده است.

بر اساس گزارش رویترز، تغییر قیمت پایه بر قیمت گذاری حدود دو میلیون بشکه در روز نفتی که به آسیا صادر می‌شود یا حدود دو سوم از صادرات نفت عراق از بندر بصره تاثیر می‌گذارد.

عراق برای آزمایش فروش نفت آتی خود، از آوریل ماهانه یک تا دو محموله نفت بصره را از طریق پلتفرم مناقصه در DME به فروش رسانده است.

انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید