چهارمین جشنواره ملی پسته ایران در دامغان برگزار می‌شود

  • تاریخ انتشار : 1396/6/20 ساعت : 22:02 - 6 سال قبل
  • از گروه : استان ها
  • زیرگروه : سمنان
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان از برگزاری چهارمین جشنواره ملی پسته ایران در دامغان در روزهای آینده خبر داد.

به گزارش ایسنا، سیدحسن میرعماد به برخی از اهداف برگزاری این جشنواره اشاره کرد و گفتت: این جشنواره با هدف شناسایی پتانسیل‌های تولید، فرآوری، صادرات و همچنین فرآورده‌های جانبی پسته در شهرستان دامغان برگزار می‌شود.

وی پسته را یکی از محصولات استراتژیک استان سمنان معرفی کرد و گفت: جشنواره ملی پسته ایران برای چهارمین سال است که برگزار می‌شود و در این جشنواره تلاش می‌شود این محصول استراتژیک استان به‌خوبی معرفی و شناسانده شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با اشاره به میزان تولید این محصول و جایگاه ویژه‌ این محصول در اقتصاد استان گفت: ۱۴ هزار تن تولید پسته خشک در استان و گردش مالی بالای ۶۰۰ میلیارد تومان این محصول سبب شده که پسته به‌عنوان یک محصول استراتژیک در اقتصاد استان سمنان و همچنین شهرستان دامغان جایگاه ویژه‌ای داشته باشد.

میرعماد به برخی سیاست‌گذاری‌ها و رویکردهای سازمان جهاد کشاورزی این استان برای افزایش تولید این محصول و همچنین توسعه باغات اشاره کرد و افزود: با توجه به اینکه این محصول جایگاه ویژه‌ای در اقتصاد استان دارد لذا ضروری است تا برنامه‌ریزی برای توسعه این محصول در دستور کار قرار گیرد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با بیان اینکه پسته دامغان جایگاه ویژه‌ای در کشور دارد به برخی از برنامه‌ای این سازمان برای افزایش تولید این محصول در استان اشاره کرد و افزود: در قالب دستورالعمل GAP «عملیات خوب کشاورزی» بیش از ۱۵ پروژه در مراحل کاشت، داشت، اصلاح و بهسازی، تغذیه، مبارزه با آفات و بیماری و علف‌های هرز، تولید محصول سالم و باکیفیت صادراتی، بسته‌بندی، فرآوری، بازاریابی و صادرات، تحقیقات، ترویج و آموزش در قالب طرح جامع پسته استان سمنان در حال انجام است.

لطف‌الله رضایی با اشاره به‌ضرورت ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی در این راستا گفت: در حال حاضر ۱۱۳ واحد فرآوری سنتی، نیمه مکانیزه و مکانیزه این محصول در سطح استان فعال است.

وی از برنامه‌ریزی این سازمان برای ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی خبر داد و گفت: تلاش می‌شود تا سالانه ۱۰ درصد به ناوگان واحدهای فرآوری در استان اضافه شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان اضافه کرد: با توجه به کیفیت بالای پسته تازه دامغان موضوع برند سازی و صادرات پسته تازه نیز در دستور کار سازمان قرار دارد.

وی با بیان این که پسته استان سمنان از نظر کیفیت نیز دارای جایگاه ویژه‌ای در سطح کشور است، تصریح کرد: ارقام موجود در استان سمنان کیفیت بالا و صادراتی دارند.

چهارمین جشنواره ملی پسته ایران در دامغان از ۲۲ شهریور ماه و به مدت دو روز برگزار می‌شود.

انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید