رئیس مجمع نمایندگان فارس:

موضوع انتقال پتروشیمی‌های پنج‌گانه فارس به عسلویه جدی است

  • تاریخ انتشار : 1396/6/22 ساعت : 15:25 - 6 سال قبل
  • از گروه : استان ها
  • زیرگروه : فارس
رئیس مجمع نمایندگان استان فارس با بیان اینکه بحث انتقال پتروشیمی‌های پنج‌گانه فارس به عسلویه، جدی است و باید کاری انجام داد، تصریح کرد: همانگونه که به آقای زنگنه، وزیر نفت هم گفته‌ام، پتروشیمی‌های پنجگانه فارس ناموس این استان به‌شمار می‌رود.

به گزارش ایسنا، محسن علوی در جمع فعالان سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی شهرستان‌های مهر و لامرد که در شیراز برگزار شد، گفت: بحث انتقال پتروشیمی‌های پنجگانه فارس به عسلویه یک موضوع امنیتی بوده و بحران استان محسوب می‌شود.

او گفت: این پتروشیمی‌ها و مجموعه اتان‌گیری سهم فارس محسوب می‌شود، خوراک این مجموعه‌ها متعلق به فارس است، این‌ها دارند یواشکی آن را به عسلویه می‌برند، با طرح این دلیل که پتروشیمی نیاز به آب دارد و باید کنار دریا باشد.

علوی با تاکید براینکه شهرستان‌های مهر و لامرد در فاصله‌ی حدود 20 کیلومتری دریا قرار دارند، تصریح کرد: قوانین به شکل استانی نوشته شده و ارزش افزوده ایجاد صنایع مختلف به استان محل احداث خواهد رسید؛ اگر این پتروشیمی‌ها به استان بوشهر منتقل شود، تمام ارزش افزوده و تاثیرات مثبت آن هم به این استان تعلق خواهد گرفت.

او گفت: با سهمیه فارس، خوراک فارس و سرمایه فارس می‌خواهند برای استان دیگری کار انجام شود به این دلیل که لوله کشی آب مورد نیاز مقرون به صرفه نیست؛ حال آنکه خرید تضمینی 15 میلیون لیتر آب مراحل نهایی خود را طی می‌کند و به‌زودی عملیات اجرایی پروژه آغاز می‌شود.

علوی اعتقاد دارد که انتقال پتروشیمی‌های پنجگانه استان فارس به عسلویه باعث ایجاد بحران‌های اقتصادی، سیاسی و حتی امنیتی خواهد شد.

او با بیان اینکه برخی این موضوع را تکذیب کرده‌اند، تصریح کرد: من توسط افرادی موضوع را بررسی کردم و متوجه شده‌ام که بحث انتقال جدی است و صحت دارد؛ اما باید توجه داشت که نگه داشتن این امکان در استان فارس از عهده یک نماینده و حتی مجمع نمایندگان خارج بوده و نیازمند اجماع و همراهی تمام مسئولان از نماینده ولی فقیه در استان،‌ استاندار و تمام افراد تاثیر گذار است.

علوی معتقد است که می‌توان پتروشیمی‌ها را در محل سایت انرژی‌بر لامرد ایجاد کرد و ضمن حفظ این امکان در فارس، سهم اشتغال هر یک از شهرستان‌هایی که قرار بوده این واحدهای صنعتی در آن مناطق احداث شود را محفوظ داشت.

او معتقد است که قانون را بد نوشته‌ایم و مجلس به‌عنوان اتاق فکر به دلیل اینکه نمایندگانش درگیر مسائل عمرانی و اجرایی شهرستان‌های خود شده‌اند، وقت پرداختن به اصل وظیفه خود که تقنین و تفکر و تصمیم‌سازی را ندارند.

علوی در خصوص اجرایی شدن پروژه خرید تضمینی آب نیز گفت: این پروژه مراحل نهایی انتخاب پیمانکار را طی می‌کند و براساس اطلاعاتی که کسب کرده‌ام، اوایل مهرماه پاکت‌های مناقصه گشوده شده و پیمانکار براساس قانون انتخاب می‌شود و احتمالا حدود 10 روز پس از آن عملیات اجرایی آغاز خواهد شد.

او نبود بانک اطلاعات در خصوص نیروهای انسانی و ظرفیت‌های موجود بخش‌های مختلف در شهرستان‌های مهر و لامرد را یکی از ضعف‌های مشهود اداره‌ها دانست و بر لزوم رفع این نقیصه تاکید کرد.

علوی شهرستان‌های لامرد و مهر  را دارای نقشه راه توسعه دانست و با بیان اینکه حرکت مطابق برنامه تا حدودی به سلایق مسئولان اجرایی دارد،‌گفت: طی یک و نیم سال گذشته و براساس آمار موجود، حرکت مناسبی در مسیر توسعه دو شهرستان انجام شده است.

نماینده شهرستان‌های مهر و لامرد در مجلس شورای اسلامی گفت: در این مدت بالغ بر 700 میلیارد تومان سرمایه علاوه بر 700 میلیارد تومان آورده کارخانه فولاد، وارد این شهرستان‌ها شده است.

او یادآور شد که آنچه در نمای بیرونی مجلس برای افراد متصور است با آنچه در درون این نهاد بعد حقیقی به خود می‌گیرد تفاوت دارد، گفت: در واقع نماینده مجلس هیچ اختیاری ندارد جز دادن یک رای موافق یا مخالف؛ البته نماینده از یک امکان لابی هم برخوردار است که در دیدار با وزرای مختلف مسائل شهرستان و مطالبات را مطرح و پیگیری کند.

علوی در بخش دیگری از سخنان خود و با بیان اینکه ایجاد اشتغال بر هر یک میلیون نفر نیازمند یک تریلیون تومان سرمایه است، گفت: برای رفع مشکل اشتغال کشور حداقل نیازمند سه تریلیون سرمایه هستیم؛ حال آنکه سرمایه مردمی موجود، سرمایه‌های خرد، حداکثر یک تریلیون است.

او با بیان اینکه از اعماد مردم کاسته شده است، گفت: اگر با جلب اعتماد مردم بتوانیم تمام سرمایه‌های خرد مردمی را برای اشتغال به‌کار گیریم باز هم نیازمند استفاده از سرمایه‌های خارجی برای رفع مشکل اشتغال هستیم؛ با توجه به اینکه حدود 90 درصد از اعتبارات دولت صرف هزینه‌های جاری می‌شود، امکان تامین سرمایه مورد نیاز برای دولت وجود ندارد.

علوی با اشاره به اینکه در دیدار با دکتر ظریف پیشنهاد ورود وزارت خارجه به بحث سرمایه‌گذاری را مطرح کرده بود، گفت: دکتر ظریف با ایجاد معاونت اقتصادی وزارت امور خارجه، عملا در این راستا گام برداشته است.

رئیس مجمع نمایندگان استان فارس همچنین گفت: در جلسه‌ای که فراکسیون با آقای کرباسیان، وزیر اقتصاد، داشت، بحث لزوم کاهش سود بانکی مطرح شد و در عمل،‌ اولین اقدام ایشان بعد از گرفتن رای اعتماد مجلس کاهش سود بانکی بود.


انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید