ولایتی , داشگاه ازاد " />

ولایتی:اسلام دارای تمدن است/ اسلام در ایران از ابتدا با محبت اهل بیت عجین شده بود

تهران- ایرنا- رییس هیات موسس و هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی اسلام را دارای تمدن دانست و گفت: اسلام در ایران از ابتدا با محبت اهل بیت (ع) عجین بوده است.
به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، علی اکبر ولایتی روز پنجشنبه در مراسم اختتامیه نخستین گردهمایی مدیران و اعضای هیات علمی گروه های معارف دانشگاه آزاد اسلامی سراسر کشور این مطلب را بیان کرد.
وی اظهار کرد: از سالها پیش در تلاش بودیم تا کتاب تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی را در اشکال مختلف برای استفاده و تدریس در دانشگاه ها عرضه کنیم تا اینکه این کتاب در 11 بخش تهیه و منتشر شد.
وی با بیان اینکه تاکنون 600 برنامه تلویزیونی با همین موضوع پخش شده است، افزود: همچنان روزهای چهارشنبه و پنجشنبه این برنامه از شبکه دوم سیما پخش می شود.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به بخش هایی از کتاب مثل کلیات، هنر در تمدن اسلامی و شکوفایی علوم در تمدن اسلامی ادامه داد: عده ای از مستشرقین منکر تمدن اسلام هستند از این رو در فصل یک کتاب ، به تعاریفی از انواع تمدن پرداختیم و پس از تجزیه و تحلیل ثابت کردیم که اسلام دارای تمدن است .
وی با بیان اینکه تمدن و فرهنگ همجنس هستند، اضافه کرد: تمدن تبلور فرهنگ است ، هر قومی ممکن است فرهنگ داشت باشد اما لزوما تمدن ندارد بنابراین تمدن به معنای آثار مادی تفکر بشر است.
ولایتی اسلام را مشعل دار تمدن از هزار سال گذشته دانست و گفت: آثاری نظیر کتاب قانون در طب نوشته ابوعلی سینا از حدود 600 سال پیش مرجعی برای شرق و غرب عالم بوده است، در نیمه قرن 15 نیز که ماشین چاپ اختراع شد، توسط این ماشین ابتدا تورات و انجیل و سپس ترجمه لاتین کتاب قانون چاپ شد هر چند کتاب قانون ابن سینا نیز 700 سال پس از مرگ وی به لاتین ترجمه شد.
به گفته وی، پایه گذاران فلسفه الهی در اروپا از بخشی از الهیات کتاب شفا برای کار خود الهام گرفته اند که همه اینها نشان از تمدن ایران و اسلام دارد.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: اولین بار یک تعریف علمی از بیماری های پوستی در کتاب دانشمند ایرانی رازی ارائه شده که بعدها به زبان های آلمانی منتشر شد. بنابراین این گواه بر این مساله است که ما دارای تمدن اسلامی درخشان بوده ایم.
ولایتی ادامه داد: فردی روسی به نام روزنفلد کتابهایی را درباره تاریخ ریاضی در اسلام نوشته و در آن یک هزار و یکصد ریاضیدان را احصا کرده که نام ایرانیان نیز در آن به چشم می خورد هر چند بر اساس اسناد ، 14 هزار کتاب پزشکی نیز وجود دارد که توسط اطبای ایرانی نوشته شده است .
وی حاضران را مخاطب خود قرار داد و گفت: فرهنگ ایرانی را فراموش نکنید، همانگونه که شهدایی را برای دفاع از مرزهای خود از دست داده ایم شما نیز باید در این حوزه از هویت ایرانی دفاع کنید؛ هویتی که بارها مورد تعریف ائمه (ع) قرار گرفته است.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: ایرانی ها از ابتدا اسلام راستین را پذیرفتند اسلامی که همان اسلام اهل بیت (ع) است. بنابراین تشیع و محبت به اهل بیت از ابتدای اسلام در ایران به دلایلی وجود داشته است.
مبارزه مردم خراسان علیه بنی امیه، کثرت ایرانیان در میان یاران مختار بن ثقفی و مراسم روضه خوانی در ایام محرم در نظامیه بغداد که ایرانی ها آن را تاسیس کردند از جمله دلایلی بود که ولایتی به آنها اشاره کرد.
به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، اختتامیه گردهمایی مدیران و اعضای هیات علمی گروه های معارف دانشگاه آزاد اسلامی با حضور معاون فرهنگی دانشجویی فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی در سالن همایش های کتابخانه دکتر حبیبی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات برگزار شد.
فراهنگ**1880*1436*خبرنگار:پروین اروجی*انتشار: داود پورصحت*

نظر خود را ثبت کنید