موسیقی مقامی , خنیاگران جام , همایش " />

معاون هنری وزیر ارشاد:

راهبرد این وزارتخانه توجه به موسیقی مقامی است

تربت حیدریه - ایرنا - معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: راهبرد ما در این وزارتخانه توجه به موسیقی مقامی بویژه موسیقی هویتی با گرایش ایران فرهنگی است.
به گزارش ایرنا، علی مرادخانی پنجشنبه شب در نخستین همایش ملی خنیاگران جام، در سرزمین آواها و نواهای موسیقی مقامی که با هدف تجلیل از بزرگان حوزه موسیقی این منطقه برگزار شد، افزود: موسیقی مقامی خراسان، مدیون تربت جام است و باید قدر اسطوره های این منطقه را بدانیم.
وی اظهار کرد: زنده نگه داشتن آواها و نواهای محلی در سراسر کشور با امضای تفاهمنامه هایی در مناطق مختلف مورد تاکید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گرفته که امیدواریم با برگزاری همایش ها، پژوهش ها و تجلیل ها گام مثبتی در این زمینه برداشته شود.
وی افزود: این خطه مرزی دارای سابقه و پیشینه غنی تاریخی و فرهنگی است و هم اکنون به عنوان یکی از مهمترین خاستگاه های موسیقی مقامی و عرفانی در جهان شناخته می شود ولی متاسفانه هنوز به لحاظ برنامه های حمایتی اتفاق شایسته و درخوری برای هنرمندان این عرصه نیفتاده است.
وی ادامه داد: خراسان و مجموعه تربت جام نقش بسیار اساسی در نگهداری موسیقی مقامی، عرفانی و ادبی و حکمتی دارد و در آینده این همایش باید به صورت بین المللی برگزار شود.
معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: انتظار آن است که رویکرد همایش خنیاگران جام، بتدریج به سوی فضای پژوهشی و مباحث علمی سوق داده شود و کارهای پژوهشی، کتاب، سی دی و فیلم از آن تهیه گردد تا راه گشای افق های علمی و تحقیقاتی برای پژوهشگران باشد.
مرادخانی گفت: باید این حرکت به نحوه ای ادامه دار باشد که در کنار آن یک حوزه پژوهشی ایجاد شود و در واقع به مقامات این هنر اصیل به درستی پرداخته شود.
وی عنوان کرد: مشاور تولیت آستان قدس رضوی قول ساخت یک فرهنگ سرا در شهرستان تربت جام را دادند که در صورت تحقق قدم مبارک و شایسته ای است و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز تجهیزات آن را تامین خواهد کرد.
وی گفت: خراسان بزرگ و ایران فرهنگی گنجینه های نهفته ای در حوزه موسیقی و بازی های آیینی دارند که با گسترش فرهنگی آن باید به مباحث هویتی آن توجه شود.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی نیز در این همایش گفت: تکریم بزرگان موسیقی مقامی و توجه به پیشکسوتان در کنار ترغیب جوانان خوش قریحه، از افتخارات خادمان فرهنگ و هنر است که مداومت آن با همراهی و همدلی همه بزرگان و سروران میسر خواهد بود.
سعید سرابی افزود: ظهور خنیاگران جام چه آنان که اکنون در جوار رحمت حق آرمیده اند و چه مفاخری که در قید حیاتند و نسل ها را در پرورش نفس های گرم و سرانگشتان افسونگر خود پرورده و می پرورانند همه متاثر از عظمت این خطه در حیات و رویش مستمر و ابدی در تربت اصحاب راستین موسیقی مقامی و اصیل ایرانی است.
فرماندار و رئیس ستاد بزرگداشت همایش ملی خنیاگران جام نیز گفت: رویکرد مدیریت ارشد شهرستان فرهنگی و اجتماعی است و برخلاف نگاه امنیتی که به این خطه وجود داشت باید گفتمان و فضای عمومی را تغییر می دادیم ویکی از ابزار آن برگزاری همایش های فرهنگی، اجتماعی، تخصصی، پژوهشی و هنری در حوزه نخبگانی بود.
علی رستمی افزود: توسعه شهرستان در گرو تبدیل فضای عمومی آن به کارگاه فکر و پژوهش و آمد و شد انسانهای توسعه یافته و توسعه نگر است و باید با گفتمان علم، ادب، عرفان در حوزه های مختلف و درگیر کردن همه دستگاه ها در این مسیر به پیش برویم.
رستمی با بیان اینکه اساتید حوزه موسیقی مقامی پیوند دهنده نسل ها هستند، افزود: شهرستان آماده است میزبانی همایش های تخصصی را برای توسعه پایدار منطقه در سطح ملی برعهده بگیرد و همه هنرمندان، سیاسیون، مدیران، نخبگان و اساتید یک صدا برای توسعه آن تلاش کنند.
نماینده تربت جام، تایباد و باخرز در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: هنر دوتارنوازی، آوازخوانی و بازی های آیینی در گذشته، حال و آینده جزو زندگی تربت جامی ها محسوب می شده و می شود.
جلیل رحیمی افزود: یکی از راههایی که فرهنگ و جایگاه هنر ما را رشد می دهد برگزاری همایش های هنری است و دلسوزی برای هنر و هنرمندان برگرفته از جان و عشق ماست.
وی تصریح کرد: برای معرفی موسیقی مقامی که در منطقه مظلوم و یتیم واقع شده پژوهشکده موسیقی نداریم و اگر هنر به سیاست و قدرت پیوند بخورد یقینا از بین می رود.
این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: هنر حدیث دلدادگی و دل بردگی عشق به پیامبر و ائمه اطهار(ع) است که قرن ها اساتید موسیقی مقامی منطقه به امام رضا (ع) و حرم مطهر آن امام بزرگوار و محبت به اهل بیت و بزرگان دین داشته و در وصف آن عزیزان هنرنمایی ها کرده اند.
رحیمی بیان داشت: باید اجازه دهیم زخمه دوتار ناب بماند چون نوای دوتار بیان عواطف و احساسات است که صدای دلنشین آن به روح انسان تعالی می بخشد.
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی تربت جام و دبیر همایش نیز گفت: همایش خنیاگران جام با هدف پاسداشت یاد اساتید فقید و بزرگان موسیقی مقامی با همکاری مجموعه دستگاهها و نهادهای مختلف این شهرستان برگزار شده است.
نعمت الله فیاض با اشاره به ملقب شدن این شهرستان به عنوان پایتخت موسیقی مقامی کشور، افزود: علاوه بر دوتار، سرنا، دایره و دهل نیز از سازهای اصیل و رایج تربت جام است و بر اساس تقسیم بندی کارشناسان و اهل فن موسیقی شرق و جنوب خراسان به مرکزیت این شهرستان بوده است.
در این همایش علاوه بر تجلیل از استادان زنده یاد 'عبداله سروراحمدی، نورمحمد درپور، غلامعلی پورعطایی، غلامعلی نینواز و ذوالفقارعسکریان' از 18 استاد پیشکسوت موسیقی مقامی استادان 'مرادعلی سالاراحمدی، کریم کریمی، غلامحسین غفاری، غلام رسول فرهادی نیا، عبداله امینی، عبداله برنا، عبدالعزیز احمدی، اسفندیار تخمکار، محمدفاروق کیانی، حسینعلی غمخوار احمدی ، محمد رحیم دل خواه، محمد دلپذیر، غلام محمد احسانی، غلام حیدر قدسی، غلام رسول صوفی، رحمت اله خدام احمدی، حسینعلی پروانه و محمد زینتی تقدیر شد.
شهرستان 280 هزار نفری تربت جام در 165 کیلومتری جنوب شرقی مشهد قرار دارد.
** انتشار دهنده: علی اصغر ایزدی
5132

نظر خود را ثبت کنید