جشنواره بادام زمینی , آستانه اشرفیه , گیلان " />

جشنواره بادام زمینی در آستانه اشرفیه برگزار شد

رشت - ایرنا - ششمین جشنواره بزرگ بادام زمینی در روستای محسن آباد بندرکیاشهر از توابع شهرستان آستانه اشرفیه در شرق استان گیلان برگزار شد.
به گزارش خبرنگار ایرنا در اولین روز از برگزاری این جشنواره که عصر پنجشنبه در محل پارک ساحلی روستای محسن آباد بندرکیاشهر برگزار شد، نماینده شهرستان آستانه اشرفیه در مجلس، با اشاره به نقش بادام زمینی به عنوان یک محصول استراتژیک اظهار داشت: برگزاری چنین جشنواره هایی می تواند در معرفی هرچه بهتر این محصول موثر باشد.
محمدحسین قربانی راه اندازی یک مرکز تحقیقات بادام زمینی در این شهرستان را ضروری دانست و گفت: نیاز است تا به منظور حمایت از بادام کاران ، وزارت جهاد کشاورزی تعرفه گذاری مناسبی را بر روی این محصول داشته باشد.
فرماندار شهرستان آستانه اشرفیه نیز در حاشیه برگزاری این جشنواره اظهار داشت: ستاد برگزاری ششمین جشنواره بادام زمینی ، فعالیت خود را از تیرماه امسال آغاز کرده است.
رحیم حیدری معرفی بادام زمینی به عنوان یک محصول مهم کشاورزی را از اهداف برگزاری این جشنواره دانست و گفت: فراهم کردن محیطی شاد و با نشاط برای خانواده ها، جذب گردشگران و سرمایه گذاران از دیگر اهداف برگزاری این جشنواره به شمار می رود.
وی راه اندازی ایستگاه تحقیقات بادام زمینی را از خواسته های مهم بادام کاران شهرستان عنوان کرد و گفت: راه اندازی این مرکز رونق اقتصادی محصول بادام زمینی شهرستان آستانه اشرفیه را به دنبال خواهد داشت.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان آستانه اشرفیه نیز در حاشیه برگزاری این جشنواره به خبرنگار ایرنا گفت: اجرای نمایش های آئینی و محلی ، برگزاری مسابقات فرهنگی ، اجرای موسیقی سنتی ، تجلیل از بادامکاران نمونه و ... از جمله برنامه هایی است که در این جشنواره به اجرا درآمده است.
محمد باقر قاسم پور افزود: همچنین با راه اندازی 40 غرفه نمایشگاهی در این جشنواره توانمندی های این شهرستان در زمینه های مختلف کشاورزی ، صنایع دستی ، صنعت و ... در معرض بازدید میهمانان و گردشگران قرار گرفت.
وی در ادامه با اشاره به اینکه در این جشنواره علاقه مندان از نزدیک با مراحل فرآوری بادام زمینی و تهیه سوخته بادام (نوعی شیرینی که از بادام زمینی تهیه می شود) آشنا شدند، گفت: پخت انواع غذا و نان های محلی از دیگر فعالیت های این غرفه ها بود و محصولات مختلف دیگر کشاورزی چون گل و گیاه و محصولات باغی نیز در آنها عرضه شده است.
قاسم پور با بیان اینکه 2 هزار و 507 هکتار از زمینه ای کشاورزی این شهرستان به کشت و تولید بادام زمینی اختصاص دارد، افزود: بطور متوسط سالانه در هر هکتار از زمین های زیر کشت این شهرستان بیش از شش تن پیله تر بادام زمینی حاصل می شود که از این میزان حدود 40 درصد به پیله خشک تبدیل می شود.
وی افزود: 50 درصد از این میزان پیله خشک نیز به مغز بادام زمینی تبدیل شده به بازار های مصرف عرضه می شود.
آستانه اشرفیه با دو بخش مرکزی و بندرکیاشهر در 35 کیلومتری شرق مرکز استان گیلان واقع است. 90 درصد بادام زمینی مورد نیاز کشور در این شهرستان تولید می شود. 7 هزار خانوار در زمینه بهره برداری و فرآوری بادام زمینی در روستاهای کورکاء ، استخر بیجار ، پرکاپشت مهدیخانی ، خوشکاروندان، تمچال و نقره ده آستانه اشرفیه فعالیت دارند.
بادام زمینی آستانه اشرفیه از نوع گلی بوده و همه ساله در اوایل اردیبهشت ماه کشت و در اواخر مردادماه برداشت می شود.
خبرنگار:علیرضارنجکش**انتشاردهنده:کبیری
7287/2007

نظر خود را ثبت کنید