آب , بهره وری , جهاد کشاورزی " />

معاون وزیر جهاد کشاورزی:

بخش آب نیازمند تفکر و تدابیر جدید است/ تدوین نسخه های تحول در کشاورزی

مشهد – ایرنا – معاون امور زراعی وزیر جهاد کشاورزی گفت: حوزه آب کشور امروز نیازمند تفکر، اندیشه و تدابیر جدید است و دانش امروز ما برای مدیریت این مشکل و بحران کافی نیست.
عباس کشاورز پنجشنبه شب در مراسم پایانی نخستین جشنواره فناوری های آب، بهره وری و بازچرخانی در مشهد افزود: باید همه رویکردهای قبلی را فراموش کنیم زیرا این تصور که نسخه های قبلی می تواند برای ما چاره ساز باشد و روی آن پافشاری کرده و بدان امیدوار باشیم، بزرگترین اشتباه است.
وی تصریح کرد: باید قبول کنیم که نسخه های کنونی ما برای حل این بحران کافی و وافی نیست و کل نگرش ما به امر آب، مدیریت، مصرف و اقتصاد آب تغییر کند و همه به آن توجه کنند که این حوزه امروز رویکردهای جدیدی می طلبد.
وی اظهار کرد: دست اندرکاران اعم از مدیران و سیاست گذاران و کشاورزان و مردم باید قبول کنند که در شرایط تعارض و خشونت، تصمیم گیری سخت است پس باید قبل از آنکه موضوع آب به بحران غیرقابل حلی تبدیل شود اقدام کنیم.
وی تصریح کرد: آب مایه پایداری سرزمین است و باید به صورت فرابخشی دیده شود و همه از فعال اقتصادی و سیاسی گرفته تا زیست محیطی به این مساله با این نگرش توجه کنند.
معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: مباحثی که در حوزه آب کشور طرح شده و باید بیشتر مطرح شود، همه باید بر مبنای یک نسخه قابل قبول مورد تفاهم صورت گیرد.
کشاورز تصریح کرد: معتقدم جامعه نسبت به وضعیت آب از مسئولان دولتی و سیاسیون حساس تر است و هیچ نگرانی از ناحیه جامعه کشاورز وجود ندارد؛ نگرانی جامعه کشاورزی از اشتباهات ماست و آنان تلاش می کنند این چالش و بحران را در مزرعه و منطقه خود مدیریت کنند.
وی افزود: یکی از عواملی که موجب می شود کمتر در این حوزه موفق باشیم مداخله سیاسیون است که باور ندارند این مشکل تا چه حد جدی است و در این میان علما، دانشگاهیان و اهل علم و محققان وظیفه ملی دارند این مشکل را به آنان عرضه کنند.
کشاورز با بیان اینکه همه کشور در این زمینه مشکل جدی دارد و دچار بحران است و اکنون در کارون و سفیدرود دچار افت شدید آب هستیم، افزود: مساله دیگر در مدیریت آب آن است که نسخه های موردی و مقطعی طرح می کنیم و تصور می کنیم به عنوان مثال اگر قیمت هر متر مکعب آب را به 2 هزار تومان برسانیم مشکل حل می شود .
وی گفت: اصل اولیه ورود به مدیریت جدید آب، تقاضا محور شدن آن است و در این رابطه نخست باید سهم پایداری را بدهیم بعد سهم فعالیت های اقتصادی و در این حوزه نیز باید نیم نگاهی به مسائل اجتماعی داشته باشیم و نمی توانیم آب اصفهانی ها را به شهرکردی ها و یا بالعکس بدهیم.
وی افزود: طی این چهار سال توانسته ایم با جامعه کشاورزی در اصولی به تفاهم برسیم و در واقع کشاورزی نظم جدیدی می خواهد و در این نظم جدید دیگر امکان توسعه زمینی نیست و از سویی رفتارهای رابطه ای آب و خاک و گیاه و مزرعه و اقلیم، نیازمند دگرگونی اساسی است و نسخه های آن را تهیه و کار را شروع کرده ایم که آثار بسیار خوبی هم دارد.
این مسئول اظهار کرد: کشت گیاهان نیازمند یک جابه جایی اساسی است، چغندر کشت بهاره ما به شدت کم می شود و کشت برنج نیز همین طور و در واقع در تمام رفتارهای زراعی باید تجدید نظر کرد که امروز در این خصوص نسخه جدیدی در کشاورزی مطرح شده است.
وی ادامه داد: با این نسخه ها در چهار سال گذشته سالانه به طور متوسط 6.1 درصد بهره وری در بخش کشاورزی را بالا بردیم که کلید توسعه کشاورزی و اقتصاد است زیرا آبی نیست و اگر هم باشد بهره وری اولویت دارد.
این همایش از روز سه شنبه در مشهد آغاز شده بود.
خبرنگار: فاطمه یوسفی ** انتشار دهنده: علی اصغر ایزدی
1906/5132

نظر خود را ثبت کنید