کشاورزی , جشنواره انگور , نماینده ملایر " />

انجمن ملی کشمش در کشور تاسیس شود/انگور ملایر در راه جهانی شدن

ملایر- ایرنا - نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به ظرفیت تولید و صادرات انگور و کشمش، تشکیل انجمن ملی کشمش در کشور با محوریت ملایر یک ضرورت است تا تولید انگور سر و سامان گیرد.
به گزارش ایرنا محمد کاظمی روز پنجشنبه در پنجمین جشنواره خوشه برتر انگور در شهرستان ملایر افزود: این شهرستان مزیت های فراوانی همچون پژوهشکده انگور و کشمش، مرکز تحقیقات انگور، وجود 60 واحد کارخانه کشمش پاک کنی و ظرفیت بالای تولید و صادرات کشمش دارد که می تواند محوریت این انجمن قرار گیرد.
وی اظهار کرد: به لحاظ اینکه کشاورز و باغدار در فرآوری کشمش مشکل دارد، امروز کشمش ملایر بازار اروپا را از دست داده است و به خاطر کربنات و روغنی که در کشمش تیزابی استفاده می شود، مورد پسند ذائقه آنها نیست.
کاظمی ارایه آموزش های لازم به باغداران و کشاورزان از سوی وزارت جهاد کشاورزی را در این زمینه یک ضرورت برشمرد و افزود: امروز باغ های انگور ما باید به سمت داربستی کردن پیش بروند و به صورت آبیاری نوین اداره شوند، در حالیکه در باغ های انگور ملایر هنوز روش سنتی مرسوم است.
وی با بیان اینکه انجمن ملی کشمش می تواند در زمینه صادرات راهگشا و اثرگذار باشد بیان کرد: با وجود 60 واحد کشمش پاک کنی در ملایر، شرکت تعاونی فعال در بخش خصوصی و وجود افراد صاحب نامی در زمینه صادرات کشمش که ارتباط خوبی با بازارهای جهانی دارند، می توانیم محصولی برتر و عالی تولید و صادر کنیم.
نایب رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس دهم با اشاره به رنج و مشقت کشاورزان و باغداران ملایری در تهیه نهاده های کشاورزی و فروش محصول انگور و کشمش خود تاکید کرد: پرداخت تسهیلات با سود کم می تواند ضررهای وارد شده به کشاورز را جبران کند.
کاظمی ادامه داد: برای جبران خسارت های وارد شده به کشاورزان با زحمات فراوان 600 میلیارد ریال یارانه کشمش برای این شهرستان تصویب شد، در حالیکه با برنامه ریزی مدون می توان اقداماتی انجام داد که کار به پرداخت یارانه و مسایل این چنینی ختم نشود.
وی یادآور شد: این در حالیست که با کاهش قیمت جهانی کشمش و انگور از 2 هزارو 500 دلار به یک هزارو 300 دلار، کشور ترکیه برای باغداران و کشاورزان خود مشوق صادراتی صادر کرد.
کاظمی تولید انگور و کشمش را بخش مهمی در راستای تحقق شعار سال مبنی بر تحقق اقتصاد مقاومتی، اشتغال و تولید برشمرد و گفت: این بخش یکی از صنایعی است که می توان برای تحقق شعار سال به شدت دنبال کرد و فرآورده های خوبی که در بحث صادرات دارد، گام مثبتی برداشت.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به کمیت و کیفیت تولید محصول انگور و کشمش ملایر، بسیار شایسته است که این شهرستان به عنوان شهر جهانی انگور ثبت شود.
کاظمی اضافه کرد: امروز از جمعیت حدود 300 هزار نفری ملایر، 33 درصد آن معادل 116هزار نفر در حوزه تولید انگور و کشمش فعال هستند، در حالیکه باغدار و کشاورز ما از ابتدا تا انتهای تولید، برداشت و فروش محصول با مشکل مواجه است.
وی با بیان اینکه اقتصاد ملایر حول محور انگور و کشمش می چرخد بیان کرد: انگور و کشمش یکی از اقلام مهم صادراتی ملایر است که نقش مهمی در صادرات استان دارد و کیفیت کشمش این شهرستان در سازمان فائو نیز ثبت و تایید شده است.
پنجمین جشنواره ملی خوشه برتر انگور روز پنجشنبه با حضور معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور باغبانی، نمایندگان مجلس، فرماندار ویژه ملایر، مدیر کل جهاد کشاروزی و جمع کثیری از مدیران و باغداران و کشاروزان ملایری در تالار حافظ دانشکده عمران و معماری دانشگاه ملایر در حال برگزاری است.
شهرستان ملایر با دارا بودن جمعیتی بالغ بر 300 هزار نفر در 75 کیلومتری شهر همدان واقع شده است.
7528/2087
خبرنگار: معصومه موسوی**انتشار دهنده: زهرا پیرنیا

نظر خود را ثبت کنید