سی , کنسرت , نمایش " />

«سی»، تلفیقی جذاب از موسیقی و تئاتر

تهران - ایرنا - «موسیقی مانند نفَس است و نفَس را نمی توان از مردم گرفت»، این را حسین علیزاده گفته؛ راست گفته، کنسرت نمایش «سی»، اثری نو و خلاقانه با صدای همایون شجریان برگرفته از شاهکار فردوسی، به مدت یک ماه هر شب چهار هزار نفر از زن و مرد و پیر و جوان را به سعدآباد کشاند.
به گزارش خبرنگار حوزه موسیقی ایرنا، «سی» کاری از همایون شجریان و سهراب پورناظری پس از 30 شب اجرا از 16 مرداد ماه در مجموعه تاریخی فرهنگی سعد آباد، هفته گذشته در حالی پایان یافت که توانست با 120 هزار مخاطب، رکورد تعداد مخاطبان اجرای زنده در ایران را که پیش از این در اختیار کنسرت «چرا رفتی» باز هم از همایون شجریان بود را بشکند.
اثری با داستان هایی از شاهنامه که روایتگر عشق، آزادی و میهن بود و قصه زال و رودابه، رستم و اسفندیار و رستم و سهراب را روایت می کرد. ‌
اثری با آهنگسازی سهراب پورناظری و خوانندگی همایون شجریان، کارگردانی اصغر دشتی، مشاوره حمید نعمت‌الله و ایفای نقش بازیگرانی چون صابر ابر، سحر دولتشاهی، بهرام رادان، مهدی پاکدل، دلنیا آرام، بانیپال شومون و حسین صوفیان.
این اثر به طور حتم اگر فقط تئاتر بود، هیچگاه نمی توانست این همه مخاطب را به سوی خود بکشاند. هر چند که باید اینگونه باشد اما همه می دانیم که موسیقی از دیرباز جایگاه خاصی بین مردم ما دارد و قشر و طبقه نمی شناسد.
کنسرت نمایش «سی»، متنی درام موسیقیایی است و تئاتر، موسیقی، شعر و ویدئومپینگ با همجواری یکدیگر اثری زیبا و قابل توجه را خلق کرده که نغمه ثمینی نویسنده سریال «شهرزاد» آن را نوشته است.
شاید بتوان گفت که این اثر علاوه بر ابتکار و کاری جدید، اقتصاد هنر را نیز به معنای واقعی تحقق بخشید، اشتغال زایی برای تعداد زیادی جوان طی این مدت کار، را نمی توان از نظر دور داشت.
اثری که اکنون فیلم آن توسط حمید نعمت الله کارگردان سینما در حال ساخت است و هم در تهران و شهرستان ها دوباره روی صحنه خواهد رفت.
پر واضح است مقوله اقتصاد هنر در ایران شکل فعالی نداشته و همواره به لحاظ فرهنگی در ذهن ما این موضوع پرورش داده شده که هنر مقوله احساسی، فانتزی و هیجانی است و نباید با مسایل مالی درهم‌آمیختگی داشته باشد.
در حالیکه امروزه اقتصاد مدرن دنیا، مقوله اقتصاد هنر را به عنوان یک شاخه در نظر می‌گیرد، در اقتصاد هنر؛ هنرمند بایستی درآمد نسبتا خوبی داشته باشد و تولیدات هنری هم به عنوان ذخایر اقتصادی قلمداد می‌شوند، موضوعی که در ایران هم در سال‌های اخیر توجه به آن آغاز شده است.
سهراب پورناظری در صفحه خود در اینستاگرام نوشته است: «دقیقا از اولین جلسه جدی پس از ماه ها ایده پردازی برای این پروژه یک سال می گذرد، جلسه ای با حضور همایون جان، تهمورس جان، حمید خان نعمت الله و بنده برای انجام این کار و در پس آن حدود چندین هزار ساعت جلسه و کار جدی به معنای واقعی کلمه برای انجام این پروژه عظیم شکل گرفت.»
پروناظری ادامه می دهد: «در این کار حدود صد نفر در تیم های مختلف مشغول به کار و هنرمایی بودند. در طول این یک سال بارها در جلسات مختلف به بن بست نشدن می رسیدیم، کارشناسان و عزیزان بسیاری بودند که از سر خیر خواهی توصیه به انجام ندادن این کار حداقل در سال جاری داشتند که با پافشاری، اصرار و پایمردی همایون جان، تهمورس عزیز و بنده و همراهی و همدلی این گروه بزرگ، کاری محال جامه عمل به تن کرد.»
این آهنگساز اضافه می کند: دوستان سخت ترین، پر ریسک ترین و مهمترین کار زندگیم تا به امروز به انجام رسید، لحظه ای ماندگار برایم در تمام عمر. ممنون تک تک هنرمندان و دوستانی که با همراهی این رویای دست نیافتنی به حماسه ای این چنین بدل شد.»
فراهنگ ** 9012 ** خبرنگار: زهرا امیری * انتشار: امید غیاثوند

نظر خود را ثبت کنید