رییس موسسه علوم دامی کشور:

ایرانیان ۱۲ هزار سال پیش بز را اهلی کرده‌اند

  • تاریخ انتشار : 1396/6/27 ساعت : 13:33 - 6 سال قبل
  • از گروه : استان ها
  • زیرگروه : البرز
رییس موسسه علوم دامی کشور گفت: مناطق زاگرس ایران اولین خاستگاه اهلی کردن بز در دنیا بوده است.

به گزارش خبرنگار ایسنا، مرتضی رضایی در همایش بین المللی روز جهانی بز اظهار کرد: روز جهانی بز پاسداشت قرن‌ها تلاش افرادی است که در طول قرن‌ها اقدام به اهلی کردن و پرورش این چهارپا برای تامین خوراک و پوشاک کرده‌اند.

وی ادامه داد: تاریخچه اهلی کردن بز به ۱۲ هزار سال پیش در مناطق زاگرس ایران بازمی‌گردد.

رضایی توضیح داد: هدف از برگزاری این همایش متوقف شدن در تاریخ نیست؛ بلکه ارج نهادن به یکی از نیازهای انسان از گذشته تاکنون است. در تلاش هستیم روز جهانی با حفظ جایگاه ایران در تقویم جهانی ثبت شود.

رضایی با اشاره به جایگاه بز در زندگی انسان ابراز کرد: بز حیوانی انعطاف‌پذیر است و می‌تواند در شرایط سخت، حیات خود را ادامه بدهد. بز می‌تواند به عنوان دام هزاره سوم در تامین غذای انسان نقش مهمی ایفا کند.

وی افزود: طی دهه‌های گذشته شاهد چالش‌های زیادی در زمین بوده‌ایم که گرم شدن زمین، تغییر اکوسیستم، شکنده شدن سیستم‌های کشاورزی و کمرنگ شدن جذابیت پرورش دام و انقراض برخی از نژادهای بومی بخشی از آنها است. بدون شک برگزاری چنین همایش‌هایی نقش بسزایی در کاهش مشکلات مذکور خواهد داشت.

این مسئول با اشاره به دستاوردهای این همایش گفت: برگزاری میزگردهای مختلف برای تحلیل مسایل مرتبط با پرورش بز، معرفی نژادهای مختلف بز، بررسی تاثیر استفاده از روش‌های ژنتیکی - ملکولی در پرورش بهتر بز و تبادل تجربه میان پرورش‌دهندگان بز تنها بخشی از دستاوردهای این همایش است. در این همایش زمینه حضور صنایع مرتبط با دامپروری و همچنین عشایر جهت معرفی تولیدات و محصولاتشان فراهم شده است.
انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید