منابع طبیعی , جنگل , کهگیلویه وبویراحمد " />

بیم ها و امیدها برای جنگل‌ها و مراتع در کهگیلویه و بویراحمد

  • تاریخ انتشار : 1396/6/26 ساعت : 09:27 - 6 سال قبل
  • از گروه : استان ها
  • زیرگروه : علمی
یاسوج - ایرنا- درحالی که منابع طبیعی کهگیلویه وبویراحمد از یک سو با چالش‌هایی مانند خشکیدگی درختان بلوط، آتش سوزی جنگل ها و تعلیف بیش از حد دام دست و پنجه نرم می‌کند اما همکاری دولت و مردم برای کاشت درختان در مراتع، کشت گیاهان دارویی و اجرای طرح‌های مشارکتی، امیدها را برای بهبود این وضعیت زنده کرده است.
به گزارش ایرنا، جنگل‌ و مرتع به‌عنوان یکی از ارکان توسعه پایدار در کهگیلویه وبویراحمد ظرفیت‌ها و چالش‌هایی دارد که نیازمند توجه بیشتر است.
دولت در چهار سال اخیر تلاش کرده با کاشت درختان بادام تلخ در مناطق گرمسیری و آنغوزه در مناطق سردسیری ضمن ایجاد اشتغال برای جوامع محلی زمینه صیانت از این سرمایه ارزشمند را فراهم کند.
اما آتش سوزی‌ها، چرای بی‌رویه دام، بیماری خشکیدگی درختان بلوط و کمبود نیروهای انسانی برای حفاظت از جنگل‌ها و مراتع چالش‌های جدی این حوزه در کهگیلویه و بویراحمد است.

** ظرفیت منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد
کهگیلویه و بویراحمد یک میلیون و 722 هزار و 800 هکتار عرصه جنگلی و مرتعی دارد که از این میزان 999 هزار و 100 هکتار جنگل و 723 هزار و 700 هکتار نیز مرتع است.
یک گیاه شناس و عضو هیات علمی دانشگاه یاسوج گفت: 40 درصد از گونه های گیاهی موجود در کشور مربوط به کهگیلویه وبویراحمد است.
عزیزالله جعفری اظهار داشت: 28 درصد از مجموع هفت هزار و 500 گونه گیاه در کشور نیز در این استان می روید.
وی با بیان اینکه از مجموع 2 هزار و 100گونه گیاهی در این استان 470 گونه آن دارویی است، افزود: از هر پنج گونه گیاهی در کهگیلویه وبویراحمد یک گونه آن کاربرد دارویی دارد.
جعفری ادامه داد: درحالی که در کشور 725 گونه و در قاره اروپا 800 گونه دارویی وجود دارد تنها در منطقه حفاظت شده دنا حدود یکهزارو 250 گونه گیاهی شناسایی شده که این میزان حدود 16 درصد کل گیاهان دارویی در کشور است.
عزیزالله جعفری افزود: این استان با توجه به موقعیت اکولوژیکی و توپوگرافی خاص خود دارای پوشش گیاهی، جانوری و منابع حیاتی متنوعی است.

**چالش های منابع طبیعی در کهگیلویه و بویراحمد
چرای بیش از حد دام ها، بیماری رو به گسترش خشکیدگی درختان بلوط و آتش سوزی جنگل ها و مراتع از جمله مهمترین چالش های منابع طبیعی استان است.

* تعلیف 2 برابری دام در مراتع
معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: تعداد دام‌هایی که هم اکنون تعداد دام‌هایی که در مراتع این استان تعلیف می‌کنند 2 برابر ظرفیت مراتع است.
کهگیلویه و بویراحمد دارای 552 هزار هکتار مرتع و 2 میلیون و 100 هزار واحد دامی است.
گودرز باقری فرد اظهار کرد: اجرای طرح‌های توسعه و احیای مراتع برنامه دولت برای صیانت از مراتع این استان است.
وی بیان کرد: تاکنون 150 هزار هکتار احیای مراتع در قالب کپه کاری، نهال کاری و بذرپاشی اجرا شده است.
وی گفت: اجرای طرح‌های احیا به‌صورت مداوم باید اجرا شود.

* آتش سوزی بلای جان جنگل‌ها و مراتع
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: براساس برآورد کارشناسان، آتش سوزی جنگل‌ها و مراتع ملی این استان از سال 1385 تا پایان سال 1395 افزون بر هشت هزار و 700 هکتار از منابع ملی را نابود کرده است.
عزت الله بهشتی فر اظهار داشت: 952 مورد آتش سوزی در 10 سال گذشته در جنگل‌ها و مراتع این استان رخ داده است.
وی بیان کرد: سال 1386 با یک هزار و 408 هکتار در 122 فقره آتش سوزی بیشترین میزان خسارت به جنگل‌ها و مراتع این استان رسید.
بهشتی فر میزان آتش سوزی جنگل‌ها و مراتع این استان در سال 1392 را 425 هکتار، سال 1393 نیز 774، سال 1394 بیش از یک هزار و 164 و در سال گذشته را 950 هکتار ذکر کرد.
از ابتدای سال جاری تا روز نهم تیر امسال 50 فقره آتش سوزی 230 هکتار از جنگل‌ها و مراتع استان کهگیلویه و بویراحمد را خاکستر کرده است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: جنگل‌ها و مراتع پیچاب، کوه لار، کوه عنا در باشت، انبار شاهی در گچساران، مختار و گردوه در بویراحمد، بهرام بیگی در دنا و شرابگروه در چرام از مهم‌ترین مناطق دچار آتش سوزی شده در سال جاری است.
بهشتی فر تصریح کرد: این آتش سوزی‌ها با وجود کمبود تجهیزات با تلاش امدادگران و مردم کهگیلویه و بویراحمد مهار شده است.
وی افزود: نبود چرخبال اطفای حریق و کمبود نیروهای قرقبان از موانع مهار آتش سوزی در جنگل‌ها و مراتع این استان است.
بهشتی فر بیان کرد: کهگیلویه و بویراحمد با وجود 874 هزار هکتار جنگل و 540 هزار هکتار مرتع به حداقل 300 قرقبان نیاز دارد که هم اینک 74 قرقبان در جنگل‌ها و مراتع این استان مشغول خدمت هستند.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: به دلیل سخت گذر بودن بسیاری از مناطق این استان نیروهای امداد و نجات پس از ساعت‌ها پیاده روی به منطقه بروز حادثه می‌رسند که این امر در طولانی شدن مهار آتش و افزایش خسارت‌ها نقش مهمی دارد.

* خشکیدگی جنگل‌های بلوط
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: 85 هزار هکتار از جنگل‌های بلوط این استان دچار خشکیدگی شده است.
جعفر گوهرگانی اظهار داشت: بخشی از خشکیدگی درختان بلوط این استان ناشی از بیماری زغالی بوده و عامل ثانویه که سبب گسترش آن می‌شود نیز سوسک چوب‌ خوار است.
وی افزود: از مجموع این 85 هزار هکتار خشکیدگی جنگل‌های بلوط کهگیلویه و بویراحمد میزان آلودگی در 32 هزار هکتار کم، در 15 هزار هکتار متوسط و در 37 هزار هکتار نیز زیاد است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: در برخی مناطق این استان شامل دشتک سی‌ سخت، خائیز کهگیلویه، گناوه گچساران و بوستان باشت کانون‌های آلوده به خشکیدگی مشاهده شده است.
گوهرگانی عنوان کرد: 106 روستای کهگیلویه و بویراحمد با حدود 6 هزار خانوار در مناطق آلوده به خشکیدگی بلوط زندگی می‌کنند.
گوهرگانی گفت: تعلیف بیش از حد دام و به‌ویژه بز از جمله عواملی است که می‌تواند منجر به از بین رفتن جنگل‌های بلوط در کهگیلویه و بویراحمد شود.

**امیدها برای بهبود وضعیت
کشت درختان بومی، کشت گیاهان دارویی برای درامدزایی و اجرای طرح های مشارکتی، امید دوستداران منابع طبیعی استان را برای بهبود وضعیت مراتع و جنگلهای استان زنده کرده است.

* کشت بیش از 33 هزار هکتار درخت بادام تلخ
معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: 33 هزار و 500 هکتار درخت بادام تلخ در منابع طبیعی مناطق گرمسیری و میان بند این استان اجرا شده است.
گودرز باقری فرد افزود: این طرح در شهرستان‌های گچساران، باشت، کهگیلویه، چرام، بهمئی و لنده با مشارکت بهره برداران انجام شد.
وی بیان کرد: امسال نیز در صورت تأمین اعتبار 2 هزار هکتار بادام کاری در کهگیلویه و بویراحمد اجرا خواهد شد.
معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: برای اجرای هر هکتار بادام کاری و انجام سه سال قرق و حفاظت سه میلیارد و 200 میلیون ریال اعتبار هزینه شده است.
باقری فرد بیان کرد: هر پنج هکتار بادام کاری افزون بر افزایش پوشش گیاهی جنگل‌ها و مراتع، حفاظت از منابع آب، زیبایی و مزیت‌های گردشگری یک شغل مستقیم و 10 شغل غیرمستقیم ایجاد می‌کند.
وی با اشاره به مقاوم بودن گونه بادام تلخ بیان کرد: این طرح راهکاری برای احیای پوشش جنگلی و ایجاد جنگل در مناطق فاقد پوشش گیاهی است.

* حفاظت از مراتع با کشت آنغوزه
معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: تاکنون 34 هزار و 200 هکتار از مراتع این استان زیر کشت گیاهان دارویی آنغوزه و باریجه رفته است.
باقری فرد اظهار داشت: کشت گیاهان دارویی آنغوزه در پاییز آغاز می‌شود که براساس پیش بینی‌ها 2 هزار هکتار از مراتع کهگیلویه و بویراحمد زیر کشت این محصول برود.
از هر هکتار گیاه دارویی آنغوزه 100 کیلوگرم شیرابه برداشت می‌شود که 80 میلیون ریال درآمد برای بهره برداران دارد.
وی گفت: بخش اعظم شیره تولید شده به کشورهایی نظیر هند، کشورهای حوزه خلیج فارس و کشورهای اروپایی صادر می‌شود.
باقری فرد بیان کرد: تنگ سرخ، تل گاه، سرداب، مله شوره و کاکان از جمله مهمترین مناطق احیای مراتع با استفاده از گیاهان دارویی هستند.
درمان اختلالات عصبی در کودکان، کاهش فشارخون، درمان بیماری‌های قلبی عروقی کمک به هضم غذا، جلوگیری از حمله‌های هیستری، رفع درد دندان، جلوگیری از رشد میکروب، درمان سیاه سرفه و برونشیت، درمان یبوست از جمله خواص شناخته شده آنغوزه است. وی تصریح کرد: توزیع بذر رایگان، نظارت فنی، کمک به قرق و حفاظت از جمله حمایت‌های منابع طبیعی برای رونق تولید گیاهان دارویی در این استان است.
باقری فرد عنوان کرد: سند توسعه گیاهان دارویی کهگیلویه و بویراحمد به تصویب رسیده است که توسعه در مراتع، کشت در مزارع و ایجاد صنایع تبدیلی در آن پیش بینی شده است.

*اجرای طرح‌های مشارکتی
معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: طرح توسعه حفاظت مشارکتی در 368 هزار هکتار از عرصه‌های جنگلی و مرتعی این استان سال گذشته اجرا شد.
احسان نعمتی توسعه طرح حفاظت مشارکتی را از برنامه‌های اولویت دار منابع طبیعی دانست و اظهار کرد: جلب مشارکت مردمی تقویت حفاظت و احیای عرصه‌های طبیعی را به دنبال دارد.
وی اظهار کرد: با مشارکت مردم مبارزه با آفات و بیمارهای جنگل‌ها و نیز جلوگیری از تصرف سودجویان بیش از پیش فراهم خواهد شد.
نعمتی عنوان کرد: اگرچه رسالت سازمان جنگل‌ها حفاظت از عرصه‌های ملی بوده اما تحقق این مهم نیازمند مشارکت و تعامل همه مسئولان و مردم است.
جنگل های زاگرس که 20 درصد آن در کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد ریه های ایران به شمار می رود اما همچون بسیاری از جنگل های جهان در معرض نابودی قرار گرفته اند.
دولت به همراه بخش خصوصی و تشکل های زیست محیطی اقداماتی را آغاز کرده است که اگر نتیجه اش ثمربخش نباشد جوامع محلی را در موقعیتی دشوار قرار می دهد اما دوستداران محیط زیست و دولت همه توانشان را جمع کرده اند تا نتیجه ای ملموس بگیرند، بلکه آتش تهدیدها خاموش شود.
گزارشگر: فرزانه شریفی** انتشاردهنده: مسعود علیزاده
8143/6110/1662

نظر خود را ثبت کنید