صنعت چاپ کهگیلویه و بویراحمد درگیر مشکلات متعدد

معاون فرهنگی و مطبوعاتی فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد گفت: تشکیل اتحادیه چاپخانه داران تنها راه رفع مشکل این صنعت در استان است.

به گزارش ایسنا، رضا خردمند در همایش تجلیل از فعالان صنعت چاپ استان کهگیلویه و بویراحمد افزود: 46 واحد چاپخانه دیجیتال و اُفست در سطح استان وجود دارد که از این تعداد 11 واحد اُفست و 35 واحد دیجیتال است. 42 واحد چاپخانه دارای مجوز در استان داریم و 4 چایخانه در حال دریافت مجوز هستند.

معاون فرهنگی و مطبوعاتی فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: در شهر یاسوج، مرکز استان صنعت چاپ مشکلات زیادی دارد که نیازمند ساماندهی است بطوریکه در واحدهای صنفی دیگر که سنخیتی با کار چاپ ندارند فعالیت های چاپ صورت می گیرد. تا زمانی که اتحادیه چاپخانه داران استان تشکیل نشود این مشکلات همچنان وجود خواهند داشت.

وی ادامه داد: تشکیل اتحادیه چاپخانه داران استان تنها راه رفع مشکل این صنعت در استان است که برای تشکیل این اتحادیه نیاز به ثبت نام 40 نفر از فعالان این بخش است اما تاکنون افراد ثبت نام شده به حد نصاب نرسیده است.

معاون فرهنگی و مطبوعاتی فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به صحبت ها برخی از فعالان چاپ مبنی بر اشباح شدن بازار صنعت چاپ در شهر یاسوج عنوان کرد: شهر یاسوج 130 هزار نفر جمعیت دارد که با احتساب حومه به 240 هزار نفر می رسد که با این وضعیت تنها در شهر یاسوج 13 چاپخانه دیجیتال نیاز دارد.

همچنین ساعد نظری، مسئول چاپخانه زاگرس یاسوج نیز در این همایش با بیان اینکه بخش عمده‌ای از کار چاپ استان به خارج از استان می‌رود، گفت: مهمترین مشکل صنعت چاپ استان کهگیلویه و بویراحمد انجام کارهای چاپ مورد نیاز استان در سایر استانها و خارج از استان است در حالی که کارهای چاپ انجام شده در استان باقیمت مناسب و کیفیت بالاست. مسئولان باید برای نوسازی ماشین آلات و دستگاهها و تجهیز چاپخانه های استان اقدامات جدی انجام دهند.

"محمود رستگار"، مسئول چاپخانه ملت یاسوج نیر گفت: 20 سال است که در زمینه صنعت چاپ فعالیت می کنم اما تاکنون یکی از مسئولان سراغی از ما نگرفته که بیاید و از نزدیک با مشکلات این قشر زحمت کش آشنا شود.

محمدرضا زمانی، مسئول چاپخانه میلاد دهدشت نیز گفت: باید مجوز چاپخانه به کسانی داده شود که اهلیت این صنعت را داشته باشند و بعلت اینکه مجوز ها به افرادی که اطلاعی از چاپ و چاپخانه ندارند واگذار می شود. چاپخانه های سابقه دار در آستانه تعطیلی قرار گرفته اند و کارگران آنها در حال بیکار شدن هستند.

رضایی ، مسئول چاپخانه دهدشت نیز گفت: کار در صنعت چاپ و چاپخانه زیان آور است و باید جزو مشاغل سخت و زیان آور محسوب شود اما بیمه ما سخت و زیان آور نیست که از مسئولان و متولیان امر تقاضای بررسی و رفع این مشکل را داریم.  فعالان صنعت چاپ استان نمی دانند زیر نظر فرهنگ و ارشاد اسلامی یا سایر دستگاهها از جمله اتاق اصناف هستند و باید برای این مشکل نیز تدبیری صورت گیرد.

مسعود اسد پور، مسئول چاپخانه بنر فرهیختگان نیز با بیان اینکه صنعت چاپ استان کهگیلویه و بویراحمد به خصوص شهر یاسوج نیازمند ساماندهی جدی است، گفت: چاپخانه های استان سالانه در حال ضرر دهی هستند و سرمایه در گردش ندارند که نیاز به حمایت و تقویت از سوی مسئولان است.

وی با اشاره به اینکه صنعت چاپ در این استان نوپاست و متاسفانه صنفی ندارد، افزود: دلالی در صنعت چاپ استان وجود دارد و برخی چاپخانه داران کارها را در برخی از ادارات و دستگاه‌ها با دلالی بدست می آورند و انجام می دهند.

اسد پور بیان کرد: برخی مسئولان اگر از صنعت چاپ استان حمایت نمی کنند حداقل برای ما سنگ اندازی نکنند. سایر صنوف هم در حوزه چاپ فعالیت می کنند که باید برای این مساله تدابیر جدی و اساسی اندیشیده شود.

محمد باقر نیک روز، مسئول چاپخانه نقشینه نیز گفت: متاسفانه برخی دستگاههای دولتی استان در حوزه چاپ وارد شدند و زیر قیمت بخش خصوصی کار می کنند که در صورت توجه نکردن به این امر، فعالان این صنعت در استان ورشکسته می شود. فعالان صنعت چاپ در این استان امنیت شغلی ندارند.

به گزارش ایسنا، در پایان این همایش از 35 نفر از فعالان صنعت چاپ استان کهگیلویه و بویراحمد با اهداء اوح و هدایایی تجلیل شد. همچنین در این همایش با توجه به اینکه در آستانه هفته دفاع مقدس قرار داریم  از کتاب "بهایی برای مقاومت" منوچهر نیکان اصل رونمایی شد.


انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید