محرم , خیمه های حسینی , زرقان " />

مردم زرقان فارس با برافراشتن خیمه های حسینی به استقبال ماه محرم رفتند

شیراز- ایرنا- مردم زرقان فارس پیرو یک آیین دیرینه، که هر سال در بیست و هفتم ذی الحجه و در آستانه فرا رسیدن ماه محرم برگزار می شود، با برافراشتن خیمه های حسینی به استقبال ماه محرم رفتند.
بخشدار زرقان، دوشنبه در حاشیه برپایی این خیمه ها در گفت گو با ایرنا اظهار داشت: آیین سنتی برافراشتن خیمه های عاشورایی همه ساله در سه حسینیه حیدر، ولیعصر (عج) و امام سجاد (ع) زرقان بنا به سنتی 400 ساله برگزار می شود و اهالی هر محله در حیاط حسینه های نامبرده مبادرت به برافراشتن خیمه های عاشورایی می کنند.
فرشاد کوشا افزود: این حسینیه ها هر ساله در بیست و هفتم ذی الحجه از هنگام اذان صبح میزبان خیل مشتاقان سالار شهیدان است و بعد از اقامه نماز صبح و قرائت زیارت عاشورا، بر بام هر حسینیه با نواخته شدن ساز عزا مقدمات برپایی خیمه های عاشورایی فراهم می شود.
وی گفت: خیمه های عاشورایی به وسعت بیش از 50 مترمربع و به بلندای بیش از 12 متر است که بر 6 ستون چوبی محکم استوار و مزین به پرچم سرخ 'یا حسین' است و برای برافراشتن هرکدام به بیش از 150 مرد نیرومند نیاز است.
او افزود: برای برپایی خیمه های عاشورایی، ابتدا ستون های چوبی را به صورت 45 درجه بر دیوار حسینیه بالا می کشند و پایه هر ستون را در محل استقرار خود قرار می دهند و پس از آن خیمه را بر روی آن پهن می کنند.
کوشا بیان کرد: به هر طرف هر خیمه بیش از 12 طناب بلند و محکم آویزان است، که مردان نیرومند زرقانی، آنها را از سمت دیگر بام حسینیه با فریادهای یا حسین، یا علی و یا زینب می کشند تا ستون های خیمه ها به صورت عمودی در جای خود قرار گیرند.
بخشدار زرقان افزود: بلندترین خیمه متعلق به حسینیه حیدر در شرق شهر زرقان است، که به سردار حیدر از فرمانده هان لطفعلی خان زند منسوب است و برای بلند کردن آن از جرثقیل و بالابر استفاده می کنند، بر روی خیمه ها نقوشی وجود دارد که اطلاع دقیقی از سابقه آنها وجود ندارد، در عین حال آثار متعددی از مرمت و کهنگی بر هر خیمه قابل مشاهده است.
وی گفت: از نخستین روز ماه محرم، صبح ها در هر سه خیمه یاد شده مراسم قرائت زیارت عاشورا و روضه خوانی، ظهرها مراسم تعزیه و شامگاه مراسم زنجیر زنی و سینه زنی برگزار می شود و در پایان روز سیزدهم محرم این خیمه های عاشورایی جمع آوری شود.
آیین سنتی برافراشتن خیمه های حسینی در زرقان، سال 1391از سوی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با شماره 657 به ثبت ملی رسیده است.
شهر زرقان در فاصله 25 کیلومتری شمال شیراز قرار دارد.
7383 /6118
خبرنگار: رضا قادری ** انتشار دهنده: پرویندخت پاردسویی شیرازی

نظر خود را ثبت کنید