دغدغه‌های بزرگ‌مرد مکتب نقاشی

نه فقط این که رنگ باشد و طرح! دنیای پر رمز و رازی است پر از احساس و عشق. چنان که غرق می‌شوی در پیچ و خم آن کمان‌های متمایل به هم، به خلسه می‌روی از پیچ و تاب تن‌ها و در سایه و روشن‌های دلنشینش بی تاب می شوی.

به گزارش خبرنگار ایسنا، قلم که به دست گرفت چنان به عشق بازی با رنگ و بوم مسلط بود که از همان سال‌های کودکی نظرها را به خود جلب کرد. امروز که قلم زمین می‌گذارد چشم‌ها به انتظار نشسته است تا بار دیگر به بازی رقص دستانش و بوم تن دهد.

حتما بوم‌های زیادی بی‌تاب آن هستند که محفل رقص عاشقانه دستانش باشند؛ که شاید عصر عاشورا بشوند یا حیات یا آنکه هنوز پرده از اسم و نقشش برداشته نشده!

در توصیف آن پیوند دست و قلم و بوم، گفته‌ها نقل می‌شود و نوشته‌ها قلم می‌خورد؛ تا بنویسند از آن حال خوش که از دیدن آثارش به دست می‌آید. او که "فرشچیان" است و نام آشنا، او که نه فقط برای اسم و امضایش و نه حتی فقط برای نقش دلنشین آثارش بلکه به موجب اخلاق مردانه و ایمانش در دل مردمان سرزمینش جای دارد.

استاد فرشچیان هنرآموخته هنرستان هنرهای زیبای اصفهان امروز در میان جمعی نشسته است که برای وجودش به خود می‌بالند. در کنار همکلاسی‌های روزگار قدیم که هرکدام امروز ستارهای در آسمان هنرهای سنتی، طراحی و .. هستند. جمعی که در دانشگاه اصفهان برای تجلیل از او گرد هم آمده‌اند و او که حرف‌هایی برای گفتن دارد.

تجلیل از استاد فرشچیان با احیای هنرستان هنرهای زیبا

هوشنگ طالبی عصر دیروز در آئین نکوداشت استاد محمود فرشچیان، با اشاره به اینکه تجلیل از استاد فرشچیان یک وظیفه است، اظهار کرد: بسیار خوشحالم که آغاز سال تحصیلی جدید با چنین مراسم پرافتخار و میمونی آغاز شده است و این را به فال نیک می‌گیریم. به نظرم ماندگاری یک دانشگاه وابسته به آثار آن است، و از آن مهمتر حفظ این ماندگاری از راه‌های مختلف بسیار مهم است.


وی با بیان اینکه پنجشنبه مراسم رونمایی از ششمین اثر استاد در تهران برگزار خواهد شد، گفت: امروز ما مفتخریم که اثری بزرگ و جاویدان از دل این دانشگاه برخاسته است که نه تنها برای دانشگاه اصفهان و برای کشور بلکه استادی است که متعلق به یک جهان است.  پنجشنبه مراسم رونمایی از ششمین اثر استاد در تهران خواهد بود و استاد هدیه‌ای را نیز به تالار موزه دانشگاه اصفهان دادند که ماندگار خواهد بود. چه سعادتی از این بیشتر که امروز افتخار تجلیل و تقدیر از این مقام شایسته را داشته باشیم.  استاد فرشچیان از بزرگترین آثار و مایه ماندگاری این دانشگاه است.

وی اظهار کرد: هنرمند با هنرش زنده است و چه کسی ماندگارتر و بزرگتر از استاد فرشچیان! تجلیل از استاد فرشچیان البته یک وظیفه بود که باید انجام می شد و به تعویق افتاده بود، دوسال بود که برای چنین روزی برنامه ریزی می‌کردیم.

رییس دانشگاه اصفهان گفت: ایشان عنایت و نظر حقیقتا ویژه‌ای نسبت به مراکز عامی و فرهنگی و هنری دارند. استاد فرشچیان از عمق جان در مورد نگرانی‌های خود در رابطه با هنرستان هنرهای زیبای اصفهان صحبت می‌کنند و به همین جهت از مسئولان شهر تقاضا دارم اگر تجلیلی از استاد فرشچیان صورت می‌گیرد حتما احیای ساختمان این هنرستان نیز در نظر گرفته شود.

احیای زنده رود، خواسته استاد صاحب نام

استاد فرشچیان سخن خود را چنین آغاز کرد:

ان که به نام نیک می خوانندم / احوال درون بد نمی دانندم/گز زانکه درون برون بگردانندم / مستوجب آنم که بسوزانندم

محمود فرشچیان با اشاره به آغاز سال تحصیلی خطاب به دانشجویان گفت: سعی کنید وقتتان را بیهوده تلف نکیند و از کار و تلاش و مطالعه غافل نشوید، از لحظه لحظه عمر ارزشمندتان در اشاعه فرهنگ و .. حقیقتا بهره‌مند شوید.

وی با اظهار ناراحتی گفت: از مسئولان خواهش دارم و امیداوارم همتی کنند تا زاینده رود را به این شهر بازگردانند. سلام بر رودخانه محبوب و مظلوم زاینده رود و همه کسانی که برای بازگشت آب این رودخانه دست بر دعا و تلاش دارند.

به گزارش ایسنا طی این مراسم تالار-موزه دانشگاه اصفهان، به نام استاد فرشچیان نام گذاری و از ایشان تقدیر و تجلیل به عمل آمد.

انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید