با امضای تفاهم نامه‌ای محقق شد؛

اجرای پایلوت فناوری شور ورزی در استان خوزستان

  • تاریخ انتشار : 1396/6/28 ساعت : 15:10 - 6 سال قبل
  • از گروه : علمی
  • زیرگروه : پژوهش
اجرای طرح انتقال و پایش فناوری شور ورزی با استفاده از زه آب کشاورزی با امضای تفاهم نامه‌ی در استان خوزستان اجرایی می‌شود.

به گزارش ایسنا، در حاشیه چهارمین نمایشگاه زیست فناوری تفاهم نامه‌ای میان دکتر مصطفی قانعی دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و اسکندر زند معاون وزیر کشاورزی در راستای اجرای یک طرح تحقیقاتی به امضا رسید.

این طرح با عنوان «انتقال و پایش فناوری شور ورزی با استفاده از زه آب کشاورزی در استان خوزستان است که با امضای این تفاهم نامه اجرایی خواهد شد.

قانعی در حاشیه این مراسم در جمع خبرنگاران با اشاره به مشکلات شوری آب و طوفان‌های گردو غبار در استان خوزستان، گفت: این طرح به صورت پایلوت در استان خوزستان اجرایی خواهد شد.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری با بیان اینکه این پروژه با هزینه ستاد اجرایی می شود، ادامه داد: در صورتی که نتایج حاصل از این پروژه مطلوب و صنعتی باشد، وزارت جهاد کشاورزی در راستای گسترش آن اقدامات خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار ایسنا، شور ورزی یک فناوری اقتصادی برای بهره برداری از منابع آب و خاک شور غیر قابل استفاده در کشاورزی رایج با تاکید بر جنبه‌های زیست محیطی است. در این روش، تولید صرفا در اکوسیستمهای شور و با استفاده از پتانسیل برخی گیاهان خاص، و آبزیانی مانند ماهی، میگو و انواع جلبک‌ها انجام می‌گیرد.

در این سیستمها نگرش تلفیقی مورد نظر میباشد به نحوی که ضمن توجه به تولید اقتصادی و بهره‌برداری پایدار از منابع آب و خاک شور، حفظ تنوع زیستی و جنبه‌های زیست محیطی آن مورد تاکید قرارگرفته و در بلند مدتبه ارتقاء پایدار امنیت غذایی در نواحی مبتلا به شوری کمک کند.

مهمترین بخش اصلی این سیستم‌ها، استفاده از گیاهان شور زی است. بخش دیگری از این سیستمها، پرورش همزمان آبزیان مفیدی مانند ماهی و میگو و گونه‌های مختلف علف‌های دریایی و جلبک‌ها است که می‌توانند به عنوان منابعی ارزشمند جهت تولید پروتئین، استفاده در صنعت داروسازی، تولید کودهای زیستی و حتی علوفه مورد توجه قرار گیرند.

انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید