/ در سینما و تئاتر چه خبر است؟/

مستند «بافندگان خیال» نامزد یک جشنواره ایتالیایی، سینما حقیقت و روایت 140 سال زندگی در ناصر خسرو،اکران زرد،مراجعه تهیه‌کننده یک فیلم به دادگاه، ساخت فیلمی درباره‌ی حادثه تروریستی بهارستان و... از جمله خبرهای سینما و تئاتر است.

فیلم مستند «بافندگان خیال» از تولیدات مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به کارگردانی «سیدمحمدصادق جعفری» نامزد دومین دوره‌ی جوایز فیلم‌های صنعتی و اجتماعی ایتالیا شد.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، در این دوره از جوایز فیلم‌های صنعتی و اجتماعی ایتالیا، 82 فیلم منتخب رقابت خواهند داشت و طی مراسمی که در ماه دسامبر در شهرهای سالرنو و پیزتویا برگزار می‌شود، جوایز فیلم‌های برتر اهدا خواهد شد.

پیش از این اعلام شده بود که مستند «بافندگان خیال» برنده جایزه بهترین فیلم مستند جشنواره موندنس (‌Moondance‌) آمریکا و جشنواره جهانی هند (Lifft India) نیز شده است.

مستند «بافندگان خیال» روایت زندگی تعدادی نابینا است که قالیبافی می‌کنند و وقتی با هم هستند، لحظات شاد زندگی خود را می‌گذرانند.

سینماحقیقت و روایت 140 سال زندگی در ناصرخسرو

مستند «در جست‌وجوی خانه خورشید» به کارگردانی مهدی باقری، متقاضی شرکت در یازدهمین دوره جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت شد.

«در جست‌وجوی خانه خورشید» با سرمایه‌گذاری مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، در 70 دقیقه آماده نمایش شده است تا با پذیرش هیات انتخاب، برای نخستین بار در جشنواره «سینماحقیقت» رونمایی شود.

در خلاصه موضوع این فیلم مستند آمده است: «صدو چهل سال زندگی و عشق و نفرت در خیابان ناصرخسرو تهران...»

باقری درخصوص تولید این فیلم مستند می‌گوید: «در جست‌وجوی خانه خورشید» بر اساس پنج دفترچه‌ خاطره یک خانواده که در محله حیات شاهی خیابان ناصرخسرو زندگی کرده‌اند، ساخته شده است. این دفترچه شامل خاطرات ۶ نسل از این خانواده است که در این محله زندگی کرده‌اند و ما در واقع بر اساس آن خاطرات مکتوب، به روایت ۱۴۰ سال زندگی در خیابان ناصرخسرو پرداختیم.

در این مستند با دکتر مختاری، مهندس فلاح‌پسند، مهندس حائری و میرعلی‌نقی گفتگوی تصویری شده است.

مهدی باقری در سال ۸۴ با ساخت مستند تاریخی «افسونگر ساسانی» که فیلمی درباره‌ی تاریخ ساز چنگ در ایران باستان و چگونگی تبدیل چنگ ایرانی به هارپ در اروپا است، قدم به سینمای مستند گذاشت و موفق به دریافت جایزه از سی و ششمین جشنواره فیلم رشد شد.

وی ساخت مستندهای «پیله»، «مهربانو»، «مرغ سحر»، «اهمیت عارف بودن»، «پیر پسر»، «دیوار، آخرین بوم نقاشی»، «ناگهان تو گم شدی»، «اهالی خیابان یکطرفه» و سریال مستند «ایران شهر» را در کارنامه کارگردانی خود به ثبت رسانده است.

تهیه‌کننده «مادر قلب اتمی» به دادگاه رفت

سید امیر سیدزاده تهیه‌کننده فیلم سینمایی «مادر قلب اتمی» برای شکایت از سایت‌هایی که این فیلم را به صورت غیرقانونی برای دانلود ارائه داده‌اند، به دادگاه جرائم رایانه‌ای مراجعه کرد تا از طریق پلیس فتا اقدام به مسدود کردن این سایت‌ها کند.

 فیلم «مادر قلب اتمی» به کارگردانی علی احمدزاده و تهیه‌کنندگی سید امیر سیدزاده صبح امروز (سه‌شنبه 28 شهریورماه) وارد شبکه نمایش خانگی و سامانه‌های دانلود قانونی فیلم‌های سینمایی شده بود.

این فیلم در سال 1393 تولید و پس از 3 سال توقیف از دهم خرداد ماه امسال برای مدت کوتاهی روی پرده سینماها آمد.

فیلم «مادر قلب اتمی» با مهمونی کامی آغاز می‌شود که قصد دارد ایران را برای همیشه به مقصد تونس ترک کند.

«مهمونی کامی» نام اولین فیلم بلند علی احمدزاده است که بنا به دلایلی اجازه اکران عمومی پیدا نکرد.

فیلمنامه «مادر قلب اتمی» را علی احمدزاده و مانی باغبانی به صورت مشترک نوشته‌اند.

این فیلم که به سختی و با اعمال اصلاحاتی موفق به دریافت پروانه نمایش شد، پیش از این در فستیوال آستین تگزاس و فستیوال فیلم‌های آسیایی سن دیگو به نمایش در آمده است.

محمدرضا گلزار، ترانه علیدوستی، پگاه آهنگرانی، مهرداد صدیقیان، رضا بهبودی و احسان امانی بازیگران این فیلم هستند و سایر عوامل آن عبارتند از: فیلمبردار: اشکان اشکانی، صدابردار: امین میرشکاری، صداگذار: حسین ابوالصدق، طراح چهره‌پردازی: سعید ملکان، طراح صحنه و لباس: ملودی اسماعیلی، برنامه‌ریز و دستیار اول کارگردان: علیرضا شمس شریفی، دستیار اول صحنه و لباس: لیلا بهشاد، عکاس: ساتیار امامی، مجری طرح و مدیر تولید: محمد سیدزاده، سرمایه‌گذاران: امیر غریبلو و امیر سیدزاده، مشاور رسانه‌ای: مریم قربانی‌نیا، فضای مجازی: علی صادقیان، پخش: نسیم صبا.

سینماهای تهران و شهرستانها از مهر ماه "زرد" میشود
اکران عمومی "زرد" ساخته مصطفی تقی زاده به تهیه‌کنندگی کامران مجیدی از مهر ماه در سینماها آغاز میشود. 


فیلم "زرد" اولین ساخته بلند سینمایی تقی زاده که پیش از این در فستیوال شانگهای  جایزه بزرگ هیئت داوران و جایزه بهترین بازیگر زن را دریافت کرده بود ومورد توجه مخاطبین این رویداد قرار گرفت،از مهر ماه در گروه سینمایی قدس اکران عمومی می‌شود.
پیش بینی می شود،"زرد" پرفروش ترین فیلم اکران مهر ماه  است.  
همچنین این فیلم به تازگی در جشنواره بین المللی فیلم هنر روسیه، دو جایزه اصلی این رویداد را در بخش بهترین فیلم و بهترین فیلمنامه را از آن خود کرد.
در خلاصه داستان "زرد" که فیلمی پربازیگر است، آمده: آدمهای عجیبی هستیم... امروزمون با فردا خیلی فرق می‌کنه...
بهرام رادان، ساره بیات، مهرداد صدیقیان، شهرام حقیقت دوست، بهاره کیان افشار، آناهیتا درگاهی، علیرضا استادی، امیرعلی نبویان، متین ستوده، مرتضی تقی زاده، علی صالحی، شهروز دل افکار، حسین نائینی، رضا شمس الدین، فرهاد مهدوی و حسین مهری در «زرد» به ایفای نقش می پردازند.
پخش این فیلم بر عهده فیلمیران است.

فیلم سینمایی حمله تروریستی به «بهارستان» ساخته می‌شود

هادی حاجتمند با بیان اینکه باید اتفاقات مهم را به سرعت ثبت و روایت کرد، از شروع نگارش فیلمنامه فیلم سینمایی «بهارستان» درباره حمله تروریستی به مجلس شورای اسلامی خبر داد.

این فیلم ساز در سخنانی درباره تازه‌ترین اثر سینمایی خود گفت: در ابتدا قرار بود فیلمی درباره مدافعان حرم تولید کنیم اما با بررسی‌های بیشتر، به این نتیجه رسیدیم که تولیدکاری با موضوع حمله تروریستی داعش به مجلس ضروری‌تر است.

وی افزود: بسیاری از مواقع با عدم بیان حقیقت و روایت به موقع تاریخ، موجب موضع‌گیری نادرست برخی از روشنفکران و دشمنان داخلی و خارجی نسبت به رویدادهای کشور شده‌ایم کهاتقافات سال 67 از آن جمله است.

این فیلمساز با اشاره به بی‌اطلاعی مردم از تاریخ کشورادامه داد: بی‌توجهی به مسائل سال 67 موجب شد که بعد از حدود 30 سال، وقتی آقای مهدویان فیلم سینمایی «ماجرای نیمروز» را درباره آن اتفاقات تولید کرد، شاهد تلاطم فضای روشنفکری کشور باشیم.

حاجتمند خاطرنشان کرد: هنوز زمان زیادی از واقعه تروریستی مجلس نمی‌گذرد ولی برخی از روشنفکران و معاندان مدعی می‌شوند که این اتفاق، کار سپاه بوده است. وقتی آنها امروز چنین مطالب دروغی را بیان می‌کنند قطعا بعد از گذشت چند سال، دروغ‌های بزرگ‌تری را درباره این واقعه به مردم می‌گویند.

وی تصریح کرد: همین مسائل باعث شد تصمیم به ساخت فیلمی درباره حادثه تروریستی مجلس بگیریم. این پروژه در حال حاضر، در مرحله تحقیق و نگارش فیلمنامه قرار دارد. البته برای واقعی‌تر شدن داستان فیلم، در حال رایزنی با سپاه هستیم تا اطلاعات نیروهای حاضر در مجلس را هم بگیریم.

حاجتمند اضافه کرد: فیلمنامه این اثر که تا پایان سال نهایی می‌شود، برعهده صابر الله دادیان است و کار با دقت نظر خاصی روبه جلو حرکت می‌کند تا متن مناسبی، تهیه شود، به همین علت به جشنواره فیلم فجر امسال نمی‌رسد.

وی عنوان کرد: داستان این فیلم که نام اولیه آن «بهارستان» است، در داخل مجلس می‌گذرد و در آن با یک نگاه جامعه شناختی روبرو خواهیم بودیم. ضمن اینکه به برخی از بحث‌های اقتصادی هم به صورت فشرده پرداخته می‌شود.

این فیلمساز در ادامه سخنانش توضیح داد: با توجه به زمان اندکی که از حادثه مجلس سپری می‌شود، بسیاری از جوانب واقعه، امنیتی است و این موضوع، از جمله مشکلات ما در مسیر ساخت فیلم است. به همین دلیل هم پیگیر گفتگو با سردار نقدی، سردار نجات و تعدادی دیگر از مسئولان سپاه برای توجیه لزوم ساخت این اثر هستیم.

وی تاکید کرد: ماجرا در این فیلم سینمایی، کاملاصادقانه بیان می‌شود چرا که این نوع نگاه به امنیت ملی کشور کمک می‌کند. چنین موضوعاتی باید هر چه سریع‌تر توسط بچه‌های حزب الهی روایت شود، درصورت تعلل ما، دیگران، آن گونه که می‌خواهند داستان را برای مردم بازگو می‌کنند.

انتهای پیام 


نظر خود را ثبت کنید