بانوان در ورزشگاه‌ از نگاه رییس فدراسیون فوتبال/ تاج‌ سر یا بار دوش؟

نمی‌توان گفت که جریان اجتماعی پیگیر حضور بانوان در ورزشگاه‌ها ظرف یک ماه یا دو ماه گذشته به وجود آمده اما این بار به نظر می‌رسد مردان هم در کنار مدعیان سابق این موج، محکم‌تر از گذشته خواهان حضور خانواده‌ها در ورزشگاه‌ها هستند. براستی رییس فدراسیون فوتبال ایران با اظهارنظرهای پراکنده و بعضا شاز خود که خلاف سیاست علنی وزارت ورزش و جوانان و افکار عمومی است، در کجای این ماجرا قرار دارد؟

به گزارش ایسنا، اشتباه نرم‌افزاری در سامانه بلیت فروشی بازی تیم ملی ایران و سوریه و به دنبال آن ممانعت از حضور بانوان ایرانی در ورزشگاه آزادی، در شرایطی که بانوان سوری در همین بازی از تیم‌شان حمایت کردند، باردیگر آغازگر موجی شد که از حضور بانوان در ورزشگاه‌ها حمایت می‌کند. حمایت بانوان سوری از ملی‌پوشان کشورشان در ورزشگاه آزادی، در شرایطی که بانوان ایرانی با وجود داشتن بلیت پشت درهای "آزادی" ماندند، این بار حمایت مردان از زنان را هم به دنبال داشته است. حامیان حضور بانوان در ورزشگاه‌ها، همصدا با برخی نمایندگان مجلس و مسوولان وزارت ورزش مصرتر از گذشته اصرار دارند که این موضوع این بار دست به فراموشی سپرده نشود. 

هر ایرانیِ طرفدار ورزش و خواهان برابری در جامعه، سوالات متعددی درباره چرایی عدم حضور بانوان در بازی‌های ورزشی را در ذهن دارد که تاکنون پاسخ‌های متناقضی را درباره این موضوع از مسوولان مختلف ورزشی دریافت کرده است.

تاکید بر حضور بانوان در ورزشگاه‌ها را می‌توان از دو منظر قابل بررسی دانست. نخست تاکید مقامات و روشنفکران برای ایجاد حس برابری میان مردان و زنان در استفاده از فضاهای مهیج ورزشی و دوم تاکید نهادهای بین‌المللی ورزشی برای اعطای میزبانی با پیش شرط برابری جنسیتی برای حضور تماشاگران به ورزشگاه‌ها.

در سال‌های گذشته و به خصوص در گرفتن میزبانی رویدادهای ورزشی، نهادهای بین المللی‌ به دلیل عدم حضور بانوان ایرانی در ورزشگاه‌ها، خواسته فدراسیون‌های ورزشی ایران برای دریافت میزبانی رویدادهای جهانی و آسیایی معتبر ورزشی را رد کرده‌اند و نوبت به بررسی مسائل دیگر نرسیده است.

با این شرایط بنظر می‌رسد به نتیجه رساندن این معضل حداقل بلحاظ عرفی و  اجتماعی در جامعه بین‌المللی برای ورزش ایران اعتبارساز باشد.

مقامات چه می‌گویند؟

مسئولان و مقامات دولتی به طور کاملا شفاف و صریح بر حضور بانوان و خانواده‌ها در ورزشگاه‌ها تاکید دارند. آخرین اظهارنظر در این باره هم مربوط به اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس جمهور و نزدیک‌ترین فرد به حسن روحانی است. او اواخر هفته گذشته و در همایش جوانان و توسعه و تعالی ایران با تاکید بر توجه به خواسته‌های بانوان مبنی بر حضور در امکان ورزشی گفت: "جمعیت جوان به دنبال ورزش و اوقات فراغت مطلوب است و این‌که فکر کنیم اگر زنان به ورزشگاه نروند، کار خیلی مهمی انجام داده‌ایم، این‌گونه نیست، بلکه با این کار جلوی یک خواسته و مطالبه درست را گرفته‌ایم. باید حتما برای مطالبات و خواسته‌ها برنامه‌ریزی‌هایی انجام شود تا آن‌ها را تحقق بخشیم، چراکه نمی‌توان مطالبات مردم را سرکوب کرد".

مسعود سلطانی‌فر به عنوان وزیر ورزش و جوانان نیز علنا از حامیان حضور بانوان در ورزشگاه‌هاست. او در صبحت‌های خود به طور مکرر به پیگیری این خواسته پرداخته اما هنوز موفق به شکستن تابوی حضور بانوان در یک بازی فوتبال نشده است. او با بیان اینکه خوشبین به حل مشکل حضور بانوان در ورزشگاه‌ها است، می‌گوید، "اگر بخواهم شفاف جواب بدهم، باید بگویم بله؛ احتمال حضور زنان در ورزشگاه‌ها زیاد است".

تاج، نقطه مقابل معاون اول و وزیر

مهدی تاج، رییس فدراسیون فوتبال از آن جمله افرادی است به عنوان رییس فدراسیون فوتبال هنوز موضع رسمی و مشخصی درباره حضور بانوان در ورزشگاه‌ها اتخاذ نکرده است. او اخیرا به هر جمعی که رفته درباره موضوع حضور زنان در ورزشگاه‌ها، ساز همان تفکر را زده است. یک بار در کنار وزیر ورزش دم از حضور بانوان در ورزشگاه‌ها می‌زند و بر لزوم حضور آن‌ها - البته با حفظ شرایط ساختاری - تاکید می‌کند، یک بار هم در جمع موتلفه‌ای‌ها تاکید می‌کند که اولویت جامعه و بانوان ما حضور در ورزشگاه‌ها نیست و فعلا نمی‌توان اجازه حضور آن‌ها به ورزشگاه را داد.

موج اخیر حمایت از بانوان از بازی‌ تیم ملی ایران مقابل سوریه آغاز شد. اشاره بانوان به صورت مشخص به تماشای فوتبال است. وقتی انحصار تماشای فوتبال توسط مردان شکسته شود، برای بقیه ورزش‌ها هم مشکلی وجود ندارد. مهدی تاج بعد از بازی با سوریه اظهاراتی داشته که در تناقض با خواسته زنان، معاون اول رییس جمهور و وزیر ورزش بوده است.

آخرین اظهارنظر او این شائبه را به وجود آورده که او خواهان حضور بانوان در ورزشگاه‌ها نیست و تلاشی هم برای این کار نداشته است.

مهدی تاج، رییس فدراسیون فوتبال روز دوشنبه هفته جاری در جلسه کارگروه ورزش حزب موتلفه اسلامی، درباره حضور بانوان در استادیوم‌ها، گفت: "همانطور که قبلا گفته‌ام، ساختار ورزشگاه‌های ما مناسب پذیرش بانوان نیست. ضمن این که این امر در حال حاضر اولویت بانوان و جامعه هم نیست".

تاج درحالی از اولویت‌های بانوان سخن گفته که زنان نظری برخلاف نظر او دارند. آن‌ها همزمان با اظهانظر تاج، بار دیگر در شبکه‌های اجتماعی به اولویت خود که حضور در امکان ورزشی است تاکید کرده‌اند.

عجیب‌تر از این اظهارنظر، صحبتی بوده که رییس هیات فوتبال مشهد به نقل از فدراسیون فوتبال داشته است. برای دیدار افتتاحیه ورزشگاه امام رضا (ع) به جز دو عضو زن شورای شهر مشهد از 13 عضو دیگر اینن شورا دعوت رسما دعوت به عمل آمد تا به ورزشگاه بروند. مهدی برادران، رییس هیات فوتبال خراسان رضوی درباره دلایل دعوت نکردن از اعضای شورای شهر مشهد به ایسنا گفته بود که "این سیاست فدراسیون فوتبال است". "ما از تهران هم که پرسیدیم، گفتند سیاست کلی فدراسیون فوتبال این است که در مسابقه‌ها باید این گونه رفتار شود. تعجب می‌کنم که خبرنگارها از این موضوع بی اطلاع هستند!".

تاج البته در واکنش به این موضوع خود را در کنار وزارت ورزش دید و گفت "فدراسیون هیچ اظهار نظری درباره ورود بانوان به ورزشگاه امام رضا (ع) نداشته است. ما خودمان در اینجا مهمان هستیم. سیاست ما درباره حضور بانوان در ورزشگاه همان سیاست وزارت ورزش و جوانان است".

با این حال تا به اینجا تاج تنها کسی بوده که از بین مقامات رسمی ورزشی همسویی خود با خواسته بانوان را نشان نداده و اکنون به نظر می‌رسد متهم ردیف اول در ممانعت با ورود بانوان به ورزشگاه‌هاست.

البته رییس فدراسیون فوتبال درباره حضور بانوان سوری در بازی تیم ملی با سوریه نیز گفته بود که "زمانی که سوری‌ها به ورزشگاه آمدند، ما آن‌ها را طبق قوانین بین‌المللی به ورزشگاه راه دادیم و مشکلی هم پیش نیامد." اما او درباره بانوان ایرانی نظر دیگری دارد. رییس فدراسیون فوتبال در پاسخ به این سوال که چرا وقتی حضور بانوان سوری باعث ایجاد مشکل نشد، به بانوان ایرانی اجازه حضور در ورزشگاه ندادند؟ گفت، "این مساله‌ای است که باید بررسی شود... در حال حاضر از لحاظ ساختاری و فیزیکی آمادگی ورود بانوان را نداریم..."

با تمام این نظرات متضاد و مختلف رییس فدراسیون فوتبال، کمتر کسی وجود دارد که دچار سردرد و سرگیجه نشود.

آنچه روشن است، این است که هیچ همسویی از سوی رییس فدراسیون فوتبال با سیاست‌های وزارت ورزش در اظهارات "تاج" دیده نشده و فعلا او تنها کسی است که رودرروی موضوع حضور خانواده‌ها در ورزشگاه‌ها ایستاده است.

به نظر می‌رسد معاون اول رییس جمهور و سلطانی‌فر پیش از اقناع نظر سایر مخالفان باید برای ثبات نظر "مهدی تاج" اقدام کنند. چرا که به نظر می‌رسد رییس فوتبال ایران هنوز رفتار و گفتار ثابت و قابل اتکایی نزدیک به سیاست‌های دولت درباره حضور خانواده‌ها در ورزشگاه‌ها ندارد و یا حداقل بیان نکرده است.

انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید