رشد 523 درصدی فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه اصفهان

معاون فرهنگی دانشگاه اصفهان گفت: فعالیت های فرهنگی این دانشگاه از سال 92 تا 95 به میزان 523 درصد افزایش یافت.

به گزارش خبرنگار ایسنا، حجت الاسلام و المسلمین جعفر شاه نظری، در رابطه با سیاست های حوزه فرهنگی این دانشگاه گفت:  فعالیت‌های فرهنگی در مراکزی مانند دانشگاه و حوزه‌های  فرهنگ ساز باید در اولویت امور باشد.

شاه نظری افزود: سیاست‌های برخوردی و نگاه معاونت فرهنگی بر آن بود که دانشگاه میدان پرورش و فضای رشد مناسبی برای جامعه با خروجی هایی توانمند باشد که بتوانند در عرصه های مختلف کشور فعالیت و توانایی داشته باشد.

معارون فرهنگی دانشگاه اصفهان با اشاره به تاثیر این گونه فعالیت‌ها در قشر دانشجو و جوان جامعه گفت: حضور فعال دانشجویان در فعالیت‌های فرهنگی فرصت خوبی برای تجربه آموزی است،  اغلب شخصیت‌ها و رجال ملی ما نیز در همین میدان‌ها رشد یافته‌اند. دانشگاه فضایی است که عرصه حضور نیرهای توانمند و آینده ساز است.

وی در خصوص گزارش عملکرد معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه اصفهان در سال‌های اخیر به خصوص در فاصله سالهای 92 تا 95 گفت: بر اساس الگوهای برنامه‌های علمی تفریحی و زیارتی که از تقاضاهای عمده دانشجویان نیز بوده است در سال‌های اخیر تعداد برنامه‌های معاونت فرهنگی و اجتماعی در زمینه‌های مختلف از 25 الگو به 53 مورد افزایش یافته است. این برنامه‌ها در سطح کانون‌ها از 25 به 72 مورد،در نشریه‌ها از 23 به  76 مورد، در تشکل‌های دانشجویی و برنامه‌های آن از 41 مورد به 96 مورد در سال 95 رسیده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر تعداد چهار تشکل دانشگاه فعال و یک تشکل نیز در حال شکل گیری است، افزود: یکی از فعالیت‌های بسیار گسترده‌ای که انجام شده، اجرای برنامه‌های آموزشی با کلاس های بسیار متنوع موضوعی در طول سال است که این برنامه‌ها از 37 مورد برنامه آموزشی به 396 برنامه در سال 95 رسیده و با استقبال خوب دانشجویان مواجه شده است.

شاه نظری افزود: تعداد نشست‌ها و میزگردها نیز در این دوره از فعالیت‌ها از 36 مورد به 61 برنامه افزایش یافته، تعداد کرسی‌های آزاد اندیشی و توسعه فعالیت در فضای مجازی که یکی از دغدغه های اصلی شورای فرهنگی است نیز رشد بسیار خوبی داشته است. 

معاون فرهنگی دانشگاه اصفهان گفت: سعی بر آن داریم تا سطح آگاهی دانشجو را نسبت به مسایل فرهنگی اجتماعی بالا ببریم که این هدف را در برگزرای همایش‌های متنوعی با محوریت موضوعات اجتماعی دنبال کرده‌ایم، این برنامه‌ها از یک یا دو مورد در طول سال به 34 مورد گردهمایی و همایش علمی با مناسبت‌های متفاوت از نمایش و نقد فیلم ،آسیب شناسی و .. رسیده است.

وی ادامه داد: از دیگر برنامه‌هایی که مدیر برنامه‌ریزی و آسیب شناسی در سطح منطقه شش برگزار کرده است ایجاد کارگاه‌های یک روزه برای تمام کارشناسان است که محصول آن نیز به صورت کتاب منتشر شد. در سال آینده نیز چندین برنامه برای جذب بیشتر مخاطبان از جمله، جشنواره کرسی‌های آزاد اندیشی، جشنواره حرکت، المپیاد ورزشی -که با همکاری معاونت دانشجوی برنامه ریزی می شود- در سطح دانشگاه‌های کشور و برای سال 97 در حال برنامه ریزی است.

معاون فرهنگی دانشگاه اصفهان با اشاره به اهمیت برنامه‌های آسیب شناسی در معاونت اجتماعی و فرهنگی دانشگاه اصفهان گفت: کارشناسان بسیاری در اتاق فکر معاونت فرهنگی در چهار کارگروه فعالیت می کنند که محصول آن نیز در چندین گزارش تدوین شده تا رابطه دانشگاه و جامعه را تعیین و روشن سازد.

شاه نظری در خصوص کیفیت فعالیت‌های انجام شده در معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه اصفهان ادامه داد: شاید بتوان گفت در این سال ها بیشتر بالا بردن راندمان و شمار فعالیت‌ها را در نظر داشته‌ایم. در برنامه های بعدی، بررسی و ارزیابی برنامه و میزان استقبال مخاطبان قرار دارد. 

وی در خصوص ازدواج‌های دانشجویی و ترویج این فرهنگ در میان دانشجویان گفت: سعی داریم فرهنگ ازدواج آسان ترویج شود. بحث فرهنگ سازی بیشتر مورد توجه است چرا که بسیار موضوع حساسی است و اگر اشتباهی صورت پذیرد پیامدهای ویژه‌ای در بر خواهد داشت. همچنین تاکید داریم در این بخش، فرهنگ سنتی ما  محفوظ بماند.

همچنین ابراهیم رضایی، مدیر فرهنگی دانشگاه اصفهان با اشاره به تغییر رویکردهای اجتماعی و آموزشی نسبت به دانشگاه در نسل‌های مختلف جامعه گفت: در ابتدا نگاه به دانشگاه و وظیفه آن آموزش و بعد از آن پژوهش بود اما امروز هدف از نسل سوم دانشگاه‌ها کار آفرینی است و این بدان معناست که باید خروجی دانشگاه‌ها انسان هایی مولد و توانا باشند.

وی ادامه داد: از سال 92 و در ابتدای آغاز به کار دولت یازدهم سطح فعالیت‌های فرهنگی بسیار پایین بود. تنها نزدیک به 289 فعالیت فرهنگی با قریب به 13 هزار دانشگاه وجود داشت که بسیار حجم کمی است. در پایان سال 95 به چند دلیل رشد 520 درصدی را شاهد بودیم. یکی از دلایل این رشد، ورود سلایق مختلف در چهارچوب نظام مند و از همه مهمتر اخلاق مداری و شانیت بخشی به دانشجویان بود که موجب شد تا 1570 فعالیت در سال 95 به ثبت برسد.

وی ادامه داد: شاید به لحاظ اجرایی به دلیل تعدیل نیروها کمی در اجرا کاستی‌هایی ایجاد شده باشد اما همین موضوع نیز موجب شد تا خود دانشجوها به میدان آمدند. انجمن‌های علمی ما امروز صد درصد دانشجویی و خصوصی است. در سال 94 ، 461 فعالیت علمی مختلف  توسط این انجمن ها ثبت شده است.

این عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان تصریح کرد: همه این اتفاقات گواه بر آن است که اگر فضا را برای گفتگو و  فعالیت باز کنیم در نهایت بستر ساز جامعه‌ای با نشاط و پویایی خواهد شد که مد نظر اسلام نیز است. ما با دخیل کردن دانشجویان یک محیط شاداب و پر نشاط ایجاد کردیم.  

وی افزود: از مهمترین نکاتی که در برگزاری و اجرای برنامه ها در نظر داشتیم، تمرکز زدایی بوده است. در 13 دانشکده موجود معاونت‌های مستقل تعریف کردیم تا فعالیت‌های مستقل انجام دهند و همین حرکت باعث رشد فعالیت‌ها در همه دانشکده ها به طور همزمان شد. به گونه‌ای که از  285 فعالیت به 1570 فعالیت رسیدیم. دانشگاه اصفهان، اولین دانشگاهی بود که سند راهبردی در معاونت فرهنگی و شواری فرهنگی آن تعریف و به اجر در آمد.

رضایی ادامه داد: اغلب قشر داشنجویان در سنین بین 18 تا 28 سال و در اوج فعالیت‌های جسمی هستند و در اقسام  و انواع سلایق از اردوها استقبال می‌کنند. اگرچه به لحاظ هزینه‌ای شاید بیشترین هزینه را صرف کنیم اما با حمایت‌های ویژه ریاست و با توجه به اهمیت ایجاد فضای پویا در میان دانشجویان اجرای برنامه‌ها در اولویت قرار دارد. به طور کلی نزدیک به 4210 نفر را در سال به اردو برده‌ایم که در این زمینه تحقیقا رتبه اول را در میان دانشگاه‌ها داریم.

انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید