هم قد و قواره خودتان "کیف" بخرید

یک دکترای تخصصی فیزیوتراپی نسبت به استفاده از کیف‌های بزرگ و یکطرفه توسط دانش آموزان هشدار داد.

دکتر محمدباقر شمسی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، کوله پشتی‌ را بهترین نوع کیف برای دانش آموزان عنوان کرد و افزود: از نظر علمی کیف‌هایی که بصورت کوله پشتی هستند به دلیل اینکه فشار یکسانی به تمام نقاط ستون مهره ها وارد می‌کنند، مناسب‌ترین کیف برای دانش آموزان هستند.

وی سایز کوله پشتی را فاکتور مناسبی در هنگام خرید کیف دانست و به والدین توصیه کرد: در هنگام خرید کیف برای فرزندان خود جثه آن‌ها را در نظر داشته باشند و از خرید کیف‌های خیلی بزرگ اجتناب کنند.

این دکترای تخصصی فیزیوتراپی افزود: وزن کوله پشتی نیز باید براساس وزن کودک انتخاب شود.

شمسی در ادامه انحراف ستون مهره‌ها، افزایش قوس کمر و ایجاد قوز در کودکان را از عوارض شایع استفاده از کیف‌های سنگین و بزرگ عنوان کرد و گفت: دانش آموزان باید از حمل کتاب و وسایل اضافی و غیرضروری در کوله پشتی خود خودداری کنند.

این فیزیوتراپیست با اشاره به اینکه بندهای کوله پشتی نقش مهمی در حمل صحیح آن دارد، یادآور شد: بندهای کوله پشتی باید سفت و محکم بوده، به طوریکه کوله پشتی آویزان نباشد، همچنین پهنای آن در حد مناسبی باشد.

شمسی با بیان اینکه کوله پشتی باید کاملا به کمر نزدیک بوده و کاملا به سطح آن بچسبد، خاطرنشان کرد: کوله پشتی‌هایی که از کمر فاصله دارند، فشار بیشتری به کمر و ستون مهر ها وارد می‌کنند.

این دکترای تخصصی فیزیوتراپی به تمایل بعضی از دانش آموزان به استفاده از کیف های یکطرفه و دستی اشاره کرد و گفت: در صورتی که دانش آموز از کیف یکطرفه استفاده می‌کند، باید بطور متناوب جهتی که کیف را حمل می‌کند را عوض کند، به این صورت که کیف دقایقی با دست راست و سپس با دست چپ حمل شود.

شمسی توصیه کرد: بهتر است دانش آموزانی که فعالیت بدنی زیاد داشته و در سنین رشد هستند از کیف‌های کوله پشتی با اندازه و وزن مناسبی استفاده کنند تا از آسیب‌های بعدی جلوگیری شود.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در ادامه از پیاده‌روی به عنوان یک عادت مفید و مثبت یاد کرد و افزود: پیاده‌روی به خودی خود یک تمرین بدنی خوب است که اگر به وزن مناسب کیف و مسافت توجه شود، می‌تواند مفید واقع شود.

وی اظهار کرد: با وجود اینکه پیاده روی فعالیت مفیدی است، اما اگر با کیف‌های سنگین و یکطرفه و به مدت زیاد صورت گیرد، نه تنها مفید نبوده بلکه حتی در مسافت‌های کوتاه هم با وارد کردن فشار مضاعف به ستون مهره‌ها می‌تواند دردسر آفرین باشد.

انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید