خیز بلند ایران برای تبدیل شدن به محور ترانشیپ منطقه

پس از آنکه دو محموله نخست تجهیزات خریداری شده برای بندر شهید بهشتی چابهار به این نقطه جنوب شرقی کشور رسید، حالا صحبت‌های جدید مسئولان استان هرمزگان نشان می‌دهد که در کنار چابهار دیگر بنادر ایران نیز توان تبدیل شدن به یکی از مهم ترین قطب‌های دریایی منطقه را دارند.

به گزارش ایسنا، در کنار اهمیت بالای ترانزیت دریایی در منطقه خلیج فارس که به دلیل تبدیل شدن این منطقه به قطب اصلی صادرات نفت و کالاهای پتروشیمی جهان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، با توجه به توسعه فعالیت‌های اقتصادی بین المللی و نیاز به افزایش سرعت تبادلات اقتصادی به نظر می‌رسد در کنار ترانزیت بنادری که در حوزه ترانشیب کالا فعالیت می‌کنند نیز بسیار مهم خواهند بود.

طبق برنامه ریزی‌های صورت گرفته در صورت افزایش توان زیرساختی بنادر ایران امکان آن وجود دارد که در آب‌هایی مانند چابهار و حتی بندر شهید رجایی کالاهای شرکت‌های خارجی تخلیه شود و سپس برای فرستاده شدن به دیگر مناطق دریایی منطقه از ظرفیت آب‌های ایران در آنها استفاده گردد.

طبق آمارهای ارائه شده از سوی اداره بنادر و دریانوردی هرمزگان در پنج ماهه ابتدایی امسال بیش از یک میلیون و ۴۷۵ هزار تن کالای غیرنفتی از طریق خطوط کشتیرانی فیدری به دیگر بنادر جنوب کشور ترانشیب شده که این آمار در مقایسه با پنچ ماهه ابتدایی سال گذشته افزایش ۱۱۹ درصدی را نشان می‌دهد. این آمار که یکی از بالاترین رشدهای سال شده در بندر شهید رجایی در طول سال‌های گذشته به حساب می‌آید، نشان دهنده آن است که با کنار رفتن تحریم‌ها و امکان ارتباط گیری دوباره آب‌های ایران با لاینرهای بین المللی این شانس به وجود آمده که ایران در کنار استفاده از توان ترانزیتی خود برای ترانشیب نیز برنامه ریزی دقیق داشته باشد.

اگر در طول سال‌های تحریم ایران مجبور بود برای دریافت کالاهای اساسی خود نیز به استفاده از بنادر کوچک دیگر کشورهای منطقه وابسته باشند، حالا و در سایه اجرای توافق هسته‌ای بسیاری از بنادر منطقه به سراغ ایران آمدند تا از توان ترانشیپ ایران بهره گیری کنند.

انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید