معاون وزیر صنعت مطرح کرد

ایجاد دیواری نفوذناپذیر بین صنعت و دانشگاه

  • تاریخ انتشار : 1396/6/30 ساعت : 00:11 - 6 سال قبل
  • از گروه : استان ها
  • زیرگروه : همدان
معاون پژوهش، آموزش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: متأسفانه رابطه صنعت و دانشگاه قطع شده و دیواری نفوذناپذیر بین آنها ایجاد شده است به طوریکه هر دو بسته عمل می‌کنند.
به گزارش ایسنا، منطقه همدان، برات قبادیان در جلسه ارتباط صنعت با دانشگاه استان همدان، با اشاره به مواهب و ذخایر طبیعی موجود در کشور، برخورداری از ذخایر نفت و گاز، چهارفصل بودن، ارتباط با آب‌های آزاد و وجود آب در شمال و جنوب کشور در عین کم‌آبی، اظهار کرد: با این وضعیت از دانشگاهیان گرفته تا صنعت، دولت و مردم همه نالانیم به طوریکه تصورم این است که یک جای کار می‌لنگد و بخش اعظم مشکلات را از جامعه دانشگاهی می‌بینم.

وی با اشاره به اینکه دانشگاه باید محل تربیت نیروی انسانی مورد نیاز اداره به منظور اداره جامعه باشد به طوریکه هیچ کشوری به مرحله توسعه نرسیده مگر از دریچه علم و دانش، تصریح کرد: دانشگاه قصد اتصال به صنعت را داشت اما اکنون متصل به کاغذ است به طوریکه در دانشگاه‌های نسل دوم گیر افتاده‌ایم.

قبادیان ادامه داد: در دنیا دانشگاه‌ها به سمت نسل چهار به معنای دانشگاه مسئول و مسئولیت‌پذیر رفته‌اند به طوریکه هیچ استادی در دانشگاه نسل چهارم نمی‌تواند نسبت به تعطیلی واحد صنعتی بی‌تفاوت‌ باشد و بگوید خوابیدن این واحد به من ربطی ندارد.

وی با اشاره به اینکه وظیفه تولید خودرو نداریم و تولید آن اشتباه محض است چرا که دولت تنها وظیفه سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و نظارت را بر عهده دارد، به سند چشم‌انداز توسعه اشاره کرد و افزود: براساس این سند ایران در علم، اقتصاد و ... باید در منطقه اول باشد به طوریکه زیرساخت‌های اساسی در کشور وجود دارد و ما تنها باید آنها را مدیریت کنیم.

قبادیان بیان کرد: در آغاز فعالیت دولت تدبیر و امید رشد اقتصادی کشور منفی 6 و در صنعت منفی 12 بود اما با وجود تمام مشکلات برجام موجب شد رشد اقتصادی منفی به سمت مثبت برود.

وی از اعلام 104 تقاضا از سوی بخش صنعت برای جذب دانشجویان پسادکتری صنعتی و گذراندن دوره فرصت مطالعاتی اساتید خبر داد و اضافه کرد: بخش صنعت کشور 83 دانشجو در پسادکتری صنعتی و 21 نفر برای گذراندن دوره فرصت مطالعاتی اساتید درخواست کرده در حالیکه در کشور تنها 10 دانشجو در پسادکتری و 4 نفر برای فرصت مطالعاتی وجود دارد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اشاره کرد: سال گذشته سهم واحدهای دانشگاهی از کارآموزی 12 درصد بود اما مرداد امسال با راه‌اندازی سامانه‌ای سهم واحدهای دانشگاهی به 16 درصد رسید.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به سامانه طرح کارورزی وزارت علوم گفت: از سال 93 تا سال گذشته 102 واحد تولیدی در سامانه برای کارورزی دانشگاهیان اعلام آمادگی کرده بودند که این تعداد از مرداد امسال تا کنون به 195 واحد رسیده است.

قبادیان ادامه داد: باید محتوا، کمیت و کیفیت کارآموزی مدنظر قرار گیرد به طوریکه کارآموزی دانشگاه را با صنعت آشنا می‌کند و همین باعث جذب دانشگاهی در همان واحدها می‌شود.

وی اضافه کرد: در گذشته در زمینه حمایت وزارت صنعت، معدن و تجارت از دانشگاه‌ها کار شده اما نهادینه نشده است به طوریکه در سال 87 طرح‌هایی تحت عنوان صنایع نوین در برنامه سوم توسعه دیده و مقرر شده بود 7 شهرک صنعتی برای صنایع پیشرفته ایجاد شود که یکی از این شهرک‌ها در استان همدان بود اما حذف 4 واحد مشخص نشد.

قبادیان با بیان اینکه تولیدکنندگان براساس مطالعات انجام نشده کار تولید را انجام نمی‌دهند و شهرک‌های صنعتی تخصصی نیست، تصریح کرد: از شرکت‌های 100 سال گذشته آنهایی فعال ماندند که R&D داشتند و با علم و آگاهی کار می‌کردند پس باید از تاریخ درس گرفت.

وی با اشاره به اعلام آمادگی رئیس دانشگاه بوعلی‌سینای همدان برای برقراری ارتباط دانشگاه با صنعت اظهار کرد: دانشگاه برای برقراری ارتباط با صنعت آمادگی دارد بنابراین اگر صنعت هم ماندگاری خود را می‌خواهد، باید به سمت دانشگاه سوق یابد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به پایلوت شدن سه استان برای اجرای طرح «تاپ»، یادآور شد: باید به سمت R&D در صنایع و دانش‌بنیان کردن کالاهای تولیدی با کمک دانشگاه‌ها، پارک‌ها و نخبگان رفت پس باید ارتباط بین صنعت و دانشگاه را اصلاح کرد.

وی افزود: در سال 93 برای اینکه صنعت بتواند از پتانسیل دانشگاه استفاده کند و تقاضای صنعت رفع  و خدمات دانشگاه به صنعت ارائه شود، تفاهم‌نامه‌هایی منقعد شد.

قبادیان با تأکید بر اینکه متأسفانه رابطه صنعت و دانشگاه قطع شده و دیواری نفوذناپذیر بین آنها ایجاد شده است به طوریکه هر دو بسته عمل می‌کنند و حمایت مالی هم وجود ندارد، اظهار کرد: دانشگاه نیاز به منابع مالی را احساس نمی‌کند و صنعت هم باید باور کند اگر به سمت دانشگاه نرود آینده‌اش تباه خواهد شد.

وی در ادامه با بیان اینکه 80 درصد کودکان 10 تا 12 سال در 20 ساله آینده شغل‌هایی خواهند داشت که اکنون به فکر ما نمی‌رسد، تصریح کرد: چهار یا پنج ساله آینده دولت پول ندارد به دانشگاه بدهد و واحدهای دانشگاه آزاد هم به سرعت در حال تعطیل شدن هستند.

قبادیان با اشاره به اینکه دانشگاه‌ها در اهداف، برنامه و سیاست‌ها باید بازنگری کنند، خاطرنشان کرد: اگر از حالا به فکر آینده نباشیم و کالای باکیفیت، استاندارد، زیبا و بادوام تولید نشود، واحدهای تولیدی تعطیل خواهند شد.

وی با بیان اینکه دنیای آینده به علت حجم انبوه انفجار اطلاعات دنیای بی‌رحمی است، تأکید کرد: کسانی‌که در دنیای آینده نتوانند رقابت کنند محکوم به فنا هستند و دانشگاه هم محکوم به نابودی است.


انتهای پیام

نظر خود را ثبت کنید