سردار حق‌طلب عنوان کرد

برگزاری بیش از ۲۰ هزار یادواره شهدا در سال گذشته

رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سپاه و بسیج گفت: در سال گذشته ۲۰ هزار و ۳۰۰ یادواره شهدا در سراسر کشور برگزار شد.

به گزارش ایسنا، سردار احمد حق‌طلب در همایش تجلیل از دبیران یادواره شهدای استان مرکزی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه دفاع مقدس به انقلاب اسلامی امکان تنفس داد، گفت: اگر به سخنان مقام معظم رهبری دقت کنیم تکلیف خود را در رابطه با دفاع مقدس درک خواهیم کرد؛ چناچه دوران دفاع مقدس نبود، شاید تاکنون اثری از انقلاب اسلامی باقی نمی‌ماند. دوران دفاع مقدس انقلاب اسلامی را در برابر دشمنان بیمه کرد و راه را برای رسیدن این پرچم به دست صاحب اصلی خود باز کرد.

او در ادامه بیان کرد: طبق تحقیقات انجام‌شده توسط سپاه و بسیج، برگزاری کنگره‌ یادواره شهدا تاثیرگزارترین حرکت فرهنگی کشور از سوی مجموعه سپاه، بسیج و نیروهای مسلح است.

حق‌طلب با بیان اینکه پرچم مزین به نام شهیدان در جای، جای این سرزمین، حتی دور افتاده‌ترین مناطق، برافراشته است، افزود: همه ملت شریف ایران با هر قومیتی در دفاع مقدس مشارکت داشتند، بر همین اساس تمام اقلیت‌های مذهبی در این راه شهید دادند و حتی جناح‌های سیاسی مختلف نیز از ابتدا تا انتهای جنگ در دفاع مقدس شرکت داشتند.
 

او افزود: دفاع مقدس عامل ایجاد وحدت در جامعه بود و هیچ عامل دیگری نمی‌تواند چنین وحدتی را ایجاد کند. ملت ما با یک جنگ جهانی مواجه بودند، بیش از ۷۰ کشور به صورت مستقیم یا غیر مستقیم رژیم بعثی را مورد حمایت قرار دادند، تجهیزاتی که تاکنون از جنگ تحمیلی جمع‌آوری شده نشان می‌دهد که بیش از ۴۰ کشور این تجهیزات را به عراق ارسال کردند، همچنین اسرای جنگی که توسط رزمندگان ما دستگیر شدند از بیش از ۳۰ کشور بودند.


حق‌طلب ادامه داد: در دفاع مقدس برای اولین بار در تاریخ دو ابر قدرت کنار یکدیگر قرار گرفتند و در این راستا پیشرفته‌ترین سلاح‌های روز دنیا را در اختیار رژیم بعثی قرار دادند، اما با وجود تمام این شرایط ملت بزرگ ما با ایمان به خدا، اتکا به نفس و ولایت‌پذیری توانستند در مقابل همه آنها ایستادگی کرده و سربلند بیرون آیند.
 

رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سپاه و بسیج اظهار کرد: در جنگ علیه دشمنان، تجهیزات پیشرفته تاثیرگزار است، اما آن چیزی که در دفاع مقدس ما را به پیروزی رساند، اتکا به نیروی انسانی مقاوم و بااعتقاد است و امروز هم دشمنان از همین موضوع می‌ترسند. از عملکرد دشمنان متوجه می‌شویم که هدف اصلی آنها تضعیف نیروی انسانی ماست.


حق‌طلب خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری در سالیان متمادی از جنگ پیش‌ رو با عنوان تهاجم، شبیخون و ناتو فرهنگی یاد کردند و همین اواخر نیز در مورد آتش به اختیار صحبت کردند.
 

او بیان کرد: امروزه نبرد فرهنگی صحنه جنگ و مقابله است و دست‌اندرکاران این عرصه در یک جبهه فرهنگی حضور دارند؛ اقداماتی از جمله راهیان نور، کنگره شهدا و غیره تلاشی در جبهه فرهنگی محسوب می‌شود.
 

حق‌طلب اظهار کرد: در سال ۹۵ تعداد ۲۰ هزار و ۳۰۰ یادواره شهدا در سراسر کشور برگزار شد و تمام ستادها بیش از برنامه مصوبی که به آنها ابلاغ شده بود، فعالیت کردند.
 

او بیان کرد: در جبهه فرهنگی هدف دشمن تجهیزات نظامی یا صنعتی نیست، بلکه با به‌کارگیری ماهواره‌ها، شبکه‌های مجازی و نفوذ افراد به ظاهر فرهنگی دست به هر اقدامی می‌زنند تا فرهنگ مردم را مورد تهاجم قرار دهند. 


حق‌طلب گفت: در حال حاضر درصدد هستیم تا با برگزاری یادواره‌های شهدا مشکلات فرهنگی و صدمات وارده را جبران کنیم، پرورش شهیدانی مانند حججی یکی از اهداف ماست، اما بزرگترین هدف همان اقدام فرهنگی است.


وی با بیان اینکه ۳۶ هزار نفر از شهیدان دفاع مقدس دانش‌آموز بودند، اظهار کرد: قالب دانش‌آموزان مجرد بودند، اما در حال حاضر ۹۰ درصد شهدای مدافعین حرم متاهل هستند، همچنین در زمان جنگ تحمیلی تصاویر پیروزی جنگ از رسانه صدا و سیما به گوش همگان می‌رسید، اما امروزه به دلیل گسترش رسانه‌ها جوانان کاملا نسبت به آنچه در جنگ با داعش برایشان حادث می‌شود، آگاهی دارند و این موضوع به منزله آن است که جوانان درک، فهم و بصیرت بالاتری نسبت به گذشته دارند و این مهم دستاورد یادواره‌های شهدا و اردوهای راهیان نور و به طور کلی اقدامات فرهنگی است.


رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سپاه و بسیج خاطرنشان کرد: کالاهای خارجی تمام کشور را فرا گرفته و تولیدکنندگان ما بیکار هستند، بهتر است در یادواره‌های شهدا به موضوعات اقتصادی و تربیتی که می‌توان از شهدا آموخت، پرداخت تا با طرح این موضوعات مردم را هدایت و فرهنگ دفاع مقدس را ترویج کرد، همچنین معضلات فرهنگی را برطرف کنیم.


حق‌طلب تصریح کرد:  مقام معظم رهبری خواستار آن هستند که نیت و سیره شهیدان احصا و برای جوانان بازگو شود تا با ترویج این فرهنگ جوانان تربیت شوند و سرمایه‌های ارزشمندی برای انقلاب، رهبری و جامعه باشند.


فرمانده سپاه روح‌الله استان مرکزی نیز در این همایش گفت: هفته دفاع مقدس بزرگداشت مقطعی از تاریخ اسلام است که بیانگر عملکرد مناسب امت اسلامی است که با توکل بر خدا و با وجود تمام محدودیت‌ها توانستند در مقابل دشمنان و بدخواهان ایستادگی کنند.


سردار محسن کریمی بیان کرد: ایمان، توکل و گذشت در راه خدا تنها عامل برتری ما نسبت به دشمنان بود، چراکه در دوران دفاع مقدس در تمام مسائل مادی، تجهیزات و تعداد با رژیم بعثی قابل مقایسه نبودیم.


وی بیان کرد: خداوند در جای جای قرآن مومنان را به پیروزی بشارت داده، ملت ما با ایمان واقعی، با خدا پیمان بستند و از همه چیز گذشتند و پیروزی را به اذن خدا به دست آوردند.

کریمی اظهار کرد: در حال حاضر نیز در سوریه یک طرف جبهه مقاومت و در طرف مقابل دشمن قرار دارد و از نظر توان و امکانات نیز در یک سطح نیستند، اما تقوا و ایمان به خدا سبب پیروزی جبهه مقاومت شده است.


وی خاطرنشان کرد: ارتباط با خدا و تقوا تنها عاملی است که انسان را به پیش می‌برد و این عامل  شهیدانی مانند حججی را زبانزد و الگوی دیگران می‌کند. می توانیم با الگو گرفتن از شهدا تقوا و ارتباط با خدا را در جامعه ترویج و تبیین کنیم و دست در دست هم آینده را تضمین کنیم. . 


کریمی با اشاره به اینکه راه دیگری جز پرداختن به مسیر شهدا وجود ندارد، افزود: چنانچه شهدا را به عنوان بهترین بندگان خدا معرفی کنیم، می‌توانیم با الگو گرفتن از سیره آنان، شجاعت و ایستادگی در برابر دشمن را در جامعه تبیین کنیم. اگر بخواهیم شکست‌ناپذیر باشیم بایستی فرهنگ شهادت را رواج دهیم.


او افزود: در سال آینده کنگره نقش امام(ره) و ۶۲۰۰ شهید استانی برگزار می‌شود. مقدمات این کنگره سه سال است که در حال برنامه‌ریزی است و در همین راستا ۹ کارگروه راه‌اندازی شده که در زمینه‌های مختلف در حال فعالیت هستند.


کریمی ادامه داد: تمام تلاش ما این است که این کنگره در شان استان برگزار شود. یکی از ویژگی‌های این کنگره پرداختن به نقش امام (ره) است که با بهره‌گیری از استادان سعی داریم بانک اطلاعاتی در این زمینه را قویتر کنیم.


وی افزود: برای برگزاری این جشنواره از تمام یادمان‌هایی که تا کنون برگزار شده، درخواست کردیم نسخه‌ای هم در اختیار ما قرار دهند که در همین راستا به موارد ارزشمندی دست پیدا کردیم.


کریمی تصریح کرد: در کنار این یادمان، ده‌ها موضوع دیگر مانند رونمایی از ۱۱۰ جلد کتاب، ۱۱۰ نماد و غیره مطرح است، که هر کدام از این موضوعات فعالیت مفصلی را می‌طلبد و مسلما ستاد استانی به تنهایی از عهده این مهم برنخواهد آمد و یک همکاری همه‌جانبه را برای برگزاری هرچه باشکوه‌تر آن می‌طلبد.


در پایان این مراسم از تعدادی از دبیران یادواره‌های شهدای استان تجلیل شد.


انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید