دفاع مقدس , مادر شهید , ما و شهدا " />

مادر نخستین شهید نیروی دریایی جنگ تحمیلی:

فرزندم را در راه خدا تقدیم کردم از زمینی ها هدیه نمی گیرم

  • تاریخ انتشار : 1396/6/30 ساعت : 13:49 - 6 سال قبل
  • از گروه : استان ها
  • زیرگروه : سایر
سنندج - ایرنا - مادر شهید اقبال آدمی نخستین شهید نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی در دوران جنگ تحمیلی گفت: فرزندم را در راه اسلام به خدا تقدیم کردم از زمینی ها هیچ هدیه ایی نمی گیرم.
به گزارش خبرنگار ایرنا، هشت سال دوران جنگ تحمیلی برای مردم ایران سال های مقاومت و ایستادگی بود، در طول این دوران رزمندگان اسلام برای دفاع از کیان ایران اسلامی از هیچ تلاشی دریغ نکردند و هر صفحه و پاراگراف کتاب دفاع مقدس مزین به خاطرات از خود گذشتگی ها و ایثارگری های رزمندگان است.
در این میان خانواده های شهدا نیز خودشان اسوه های صبر و بردباری هستند و در راه دفاع از کشور عزیزان خود را تقدیم کردند.
خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز سنندج در سال روز شهادت شهید اقبال آدمی نخستین شهید نیروی دریایی جمهوری اسلامی یادی از این خانواده صبور و بردبار کرده است.
مادر شهید اقبال آدمی نخستین شهید نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی در دوران جنگ تحمیلی معتقد است: فرزندم را در راه اسلام و به خدا تقدیم کرده ام بنابراین هیچ توقعی از زمینی ها ندارم و حقوق و هدایای آنها را نمی خواهم.
ماه عذرا روغنی افزود: 37 سال پیش در چنین روزی فرزندم را برای اسلام و در راه خدا تقدیم کردم و از همان روز نخست شهادتش تاکنون نه حقوق از بنیاد شهید گرفته ام و نه هیچ هدیه ای از کسی برای این موضوع قبول کرده ام.
این اسوه ایثار و بردباری اظهار کرد: فرزندم در راه وطن جان خود را تقدیم کرد و اجر و پاداش این جانفشانی را تنها از خداوند می خواهم و بس.
وی که اکنون در بستر بیماری قرار دارد، گفت: نمی خواهم با گرفتن هدیه و پاداش از اجر شهید کم شود و امیدوارم خداوند این شهید را از من و خانواده ام قبول کند.
این مادر 93 ساله در حالیکه اشک دور چشمانش حلقه بسته بود و با دستمال آنها را پاک می کرد بسیاری از حرف های ناگفته خود را با اشک دیدگان بیان کرد که قلم این حقیر در بیان این دریای بیکران رنج ها و بزرگواری های این مادر ناتوان بود.
تواضع و از خودگذشتگی این مادر شهید به اندازه ای بود، که از ما خواست هیچ تصویری از وی در رسانه ها منتشر نشود.
مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران کردستان در خصوص این مادر شهید گفت: مادر این شهید بزرگوار در بنیاد شهید استان فاقد پرونده است و در طول این سال ها و از حقوق و دیگر مزایای شهید استفاده نکرده است.
محمد سلیمانی افزود: کارشناسان این اداره کل چند بار به دیدار این مادر شهید رفته اند اما این مادر بزرگوار از دریافت مستمری هم امتناع کرده است.
وی اضافه کرد: همسر و فرزندان این شهید در استان دیگری اقامت دارند اما مادر شهید در سنندج زندگی می کند و به اسوه ایثار و از خودگذشتگی در این شهر مشهور است.
مدیر نمایندگی نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران در کردستان هم گفت: شهید ناوبانیکم تفنگدار دریایی اقبال آدمی سال 1325 در محله چهار باغ سنندج متولد شد و در سال 1344 با شرکت و موفقیت در آزمون های ورودی به استخدام نیروی دریایی در آمد.
ناخدا دوم همت علی قبادی افزود: وی پس از موفقیت در دوره های مقدماتی رسته 'تفنگدار دریایی' در مرکز آموزش بندر انزلی مهرماه 1352 با کسب صلاحیت های عملی، بمدت 9 ماه جهت طی دوره تخصصی رسته ای به کشور پاکستان اعزام شد و پس از بازگشت در منطقه یکم دریایی وقت نیروی دریایی ارتش (پایگاه دریایی خرمشهر فعلی) مشغول به خدمت شد.
وی اضافه کرد: از جمله سوابق ممتاز این شهید بزرگوار علاوه بر موارد متعدد تشویق در دستور یگان خدمتی، اینکه موفق به دریافت 'مدال سرافراز خدمت' به خاطر احراز شایستگی و جدیت در انجام امور محوله شد.
ناخدا دوم قبادی اظهار کرد: بدنبال آتش افروزی و تحرکات مرزی رژیم بعث عراق، شهید حین انجام ماموریت عملیاتی در منطقه خرمشهر، 30 شهریور 1359 یعنی یک روز قبل از شروع رسمی جنگ تحمیلی به فیض شهادت نائل آمد و پیکر مطهرش در بهشت رضا آبادان به خاک سپرده شد.
به گفته وی، کوی محل سکونت خانواده شهید در منطقه 22 تهران (محله تهرانسر) به نام 'شهید اقبال آدمی' نامگذاری شده است.

**
'ماه عذرا روغنی' مادر شهید گرانقدر که در خیابان شهدا شهر سنندج ساکن است، مبتنی بر اعتقادات ارزشی و سرشار از معنویت؛ در 37 سال اخیر از پیگیری و همچنین پذیرش امتیازات قانونی شامل حقوق ماهیانه، وام های قرض الحسنه، تسهیلات مسکن مرتبط با فرزند شهیدش امتناع ورزیده است.
در جامعه ما کم نیستند مادرانی مانند مادر این شهید بزرگوار که در راه وطن از همه چیز خود گذشتند و عزیز خود را تقدیم آرامان و اهداف والای جامعه کردند.
در 31 شهریور 1359 رژیم بعثی عراق با تصمیم و طرح قبلی و با هدف برانداختن نظام نوپای جمهوری اسلامی جنگی تمام عیار را علیه ایران اسلامی آغاز کرد.
جنگ تحمیلی هشت سال طول کشید که طی آن بیش از 188 هزار نفر به شهادت رسیدند، به مناسبت بزرگداشت مجاهدت و ایثار رزمندگان اسلام 31 شهریور تا 6 مهر هر سال به عنوان هفته دفاع مقدس نامگذاری شده است.
آمار شهدای دفاع مقدس 188 هزار و 15 نفر است که از این تعداد 171 هزار و 235 نفر در جبهه های جنگ و 16 هزار و 708 نفر بر اثر حملات هوایی و توپخانه ای دشمن در شهرها و مناطق مسکونی به شهادت رسیدند.
جنگ تحمیلی در تابستان 1367 به پایان رسید.
استان کردستان پنج هزار و 400 شهید تقدیم انقلاب اسلامی کرده است.
خبرنگار: عبدالله رحمانی ** انتشار دهنده: مجید سلیمانی
3020/9102

نظر خود را ثبت کنید