رایزن بازرگانی ایران در روسیه:

چرخش مبداء نیازهای روسیه از غرب به شرق فرصتی برای ایران است

رایزن بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه عنوان کرد: این رشد اقتصادی در روسیه شدت گرفته است. مبداء تامین نیازهای روسیه از اتحادیه اروپا به سمت کشورهای دیگر چرخش پیدا کرده که این یک فرصت برای ماست.

به گزارش ایسنا، فرهاد پرند امروز 30 شهریورماه در سومین میز کشوری همکاری های مشترک جمهوری اسلامی ایران با عنوان نشست مشترک ایران و روسیه در هتل میثاق مشهد، اظهار کرد: کشور روسیه کشوری پروسعت است که جمعیتی بیش از 147 میلیون نفر دارد. شرایط آب و هوایی و اقلیم متفاوت دو کشور و همچنین نزدیکی جغرافیایی از عمده ترین مسایلی است که بر روابط دو کشور تاثیرگذار است.

وی ادامه داد: امروز بر اثر منازعات منطقه ای و پیشرفت اقتصادی دو کشور و نیز تداوم تنش ها در روابط ایران و روسیه با غرب و گسترش روز افزون بازار مصرف روسیه، توسعه روابط بین دو کشور بیش از پیش احساس می شود. روسیه سال گذشته حدود 285 میلیارد دلار واردات داشته که این امر نشان می دهد این کشور دارای یک بازار بزرگ و مصرفی است. تحریم های غرب بر علیه روسیه، تنش در روابط ترکیه و روسیه و مزیت های ما در تامین کالاهای مورد نیاز روس ها از مهم ترین مسایلی است که باید در تجارت بین دو کشور در نظر گرفته شود.

پرند خاطرنشان کرد: بخش مهمی از جمعیت این کشور در مراکز جنوبی آن که به کشور ما نزدیک است، مستقر شده است. بندر آستاراخان، داغستان و... از عمده ترین مقاصد جغرافیایی خیلی خوب در این کشور برای ماست. همچنین آقای پوتین در سال 2000 این کشور را به 7 منطقه تقسیم کرد که هر کدام یک رئیس دارد. به همین جهت قیمت و کیفیت در صادرات کالاها به کشور روسیه کافی نیست بلکه باید ساختار قدرت را در این کشور شناخت. 

رایزن بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه با اشاره به جایگاه روسیه در اقتصاد جهانی تصریح کرد: این کشور تا سال 2000 اقتصاد مشکل داری داشت که مشکلات آن پس از این سال برطرف شد. میزان تولید ناخالص ملی این کشور 1283 میلیارد دلار بوده و پس از بحران جهانی اقتصاد این کشور رشدی منفی داشت. در سال 2010 دوباره رشد اقتصادی این کشور به 5 درصد رسید. پیش بینی می شود اقتصاد این کشور در سال 2017 نیز رشدی مثبت داشته باشد.

پرند اضافه کرد: این رشد اقتصادی در روسیه شدت گرفته است. مبداء تامین نیازهای روسیه از اتحادیه اروپا به سمت کشورهای دیگر چرخش پیدا کرده که این یک فرصت برای ماست. این کشور در حال بازسازی اتحادیه اقتصادی اورآسیاست که ما نیز در حال رایزنی برای حضور در این اتحادیه هستیم. این اتحادیه مساله مهمی است و در صدد هستیم کالاهایی که ظرفیت ایجاد آن در کشور وجود دارد، در قالب این اتحادیه به دنیا صادر شود.

وی خاطرنشان کرد: نرخ تعرفه های بازرگانی در روسیه از سال 2013 تا سال 2017 در کالاهای کشاورزی 13.5 درصد و در کالاهای غیرکشاورزی به بیش از 4 درصد کاهش پیدا کرده است. عمده ترین کالاهای صادراتی این کشور نفت و مواد معدنی است.   

رایزن بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه با بیان اینکه کالاهای صنعتی عمده ترین کالاهای وارداتی این کشور است، عنوان کرد: تجهیزات الکترونیکی، خودرو، محصولات دارویی، مواد پلاستیکی، میوه های خوراکی، لاستیک و محصولات شیمیایی از دیگر مواد وارداتی این کشور است. کشورهای عمده واردکننده به روسیه، هلند با 29 میلیارد دلار، چین با 28 میلیارد، آلمان با 22 میلیارد و ترکیه با 13 میلیارد دلار هستند ولی سهم ما از صادرات به این کشور تنها حدود 2 میلیارد دلار بوده است. چین 38 میلیارد دلار صادرات به این کشور داشته و حتی امریکا حدود 11 میلیارد دلار صادرات به این کشور داشته است. در این میان رتبه ما جایگاه 59 با 303 میلیون دلار صادرات بوده است.

وی یادآور شد: مشکل عمده ما ارزش گذاری کالاهای ما در کشور روسیه است. این امر نیز در قالب کریدور سبز در حال پیگیری است تا مشکلات آن حل شود. حجم تجارت خارجی ایران و روسیه در سال 2016، 182 میلیون دلار بوده و واردات ما در همین سال به 1388 میلیون دلار رسیده است. 

پرند گفت: میوه های خوراکی، سبزیجات، دارو، فرآورده های خوراکی، سیمان، خودرو و فرش عمده ترین اقلام وارداتی ما به این کشور بوده است. به عنوان نمونه از 9 میلیارد دلار واردات دارو در این کشور ما تنها 9 میلیون دلار به این کشور صادرات داشته ایم. پتانسیل بازار روسیه در میوه های خوراکی 3 میلیارد و 830 میلیون دلار بوده است ولی سهم ما از این بازار تنها 110 میلیون دلار بوده است که این میزان تنها 3 درصد کیک اقتصادی این کشور را در این بخش شامل می شود.

وی اظهار کرد: این کشور 7.5 میلیارد دلار ورادات پلاستیک داشته که ما تنها 11 میلیون دلار به این کشور صادرات داشته ایم. یکی از مشکلات ما در روسیه این است که ما هیچ مرکز تجاری بزرگی در این کشور نداریم.

رایزن بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه افزود: کشور چین پایگاه بزرگی در بازار این کشور دارد. قرار شده سرای تجاری در شهر ولگاگراد این کشور ایجاد شود و پیشنهاد می شود اتاق ایران نیز پیگیر راه اندازی چنین مکانیزمی در مسکو باشد. 

پرند تصریح کرد: سازمان توسعه تجارت سوبسیدهایی در حوزه حمل و نقل دریایی ارایه داده است. در حال حاضر چون حجم صادرات ما کم است، کشتی های تجاری ما با تاخیر بیشتری حرکت می کنند. حمل زمینی ما به این کشور از طریق آذربایجان و ارمنستان است. در حوزه هوایی نیز ناوگان حمل و نقل هوایی در کشور ما وجود دارد ولی هنوز بازاریابی در این حوزه صورت نگرفته است. 

وی ادامه داد: ملاک اصلی کیفیت سنجی و استانداردها در این کشور دو مورد است. یکی از مهم ترین مسایلی که باید مورد توجه تجار باشد، مطالعه بازار است. بهترین راه و ارزان ترین راه برای این امر حضور در نمایشگاه هاست. این مرحله ابتدایی مطالعات تجار باید باشد. باید مطالعات میدانی و به روز باشد. حتی نیازی به غرفه داشتن نیست ولی باید از این نمایشگاه ها بازدید صورت گیرد. 

رایزن بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه با اشاره به اینکه بازار روسیه بازاری معمولی نبوده و یک اقیانوس بزرگ است، خاطرنشان کرد: ورود شرکت های کوچک به تنهایی به این بازار هزینه های زیادی دارد ولی می توان این امر را از طریق هولدینگ های اقتصادی انجام داد. پیشنهاد این است که دفتری در این کشور در قالب یک شرکت ثبت بشود تا شرکت های دیگر تحت آن برند کالاهای خود را به روسیه صادر کنند. 

وی تصریح کرد: ما بدون یارانه ها و کمک دولت در ایجاد تسهیلات و پرداخت یارانه های حمل و نقل باید به تجار کمک کنیم که رقابت لازم در این کشور را بتوانند داشته باشند.

انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید