روسیه اتحادیه اروپا را به سیاسی‌کاری در مساله بازسازی‌ها در سوریه متهم کرد

معاون وزیر خارجه روسیه با متهم‌ کردن اتحادیه اروپا به سیاسی‌کاری در مساله بازسازی‌ها در سوریه گفت: تا زمانی که عملیات سیاسی در سوریه کاملا محقق نشده است، مخالفت اروپایی‌ها برای آنکه هرگونه تعهدی در این زمینه ارائه دهند، قابل قبول نیست.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه الیوم السابع چاپ مصر، گنادی گاتیلوف، معاون وزیر خارجه روسیه در حاشیه نشست‌های مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک گفت: سیاسی کاری مسائل مربوط به کمک‌های بشردوستانه و اظهارات درباره ضرورت منتظر ماندن برای پایان روند سیاسی مسئله‌ای غیرقابل قبول است.

این نشست با ریاست فدریکا موگرینی، رئیس سیاست خارجه اتحادیه اروپا تشکیل شد.

در آوریل گذشته نیز کنفرانسی در بروکسل برگزار شد و طی آن وعده‌هایی برای اختصاص شش میلیارد دلار کمک‌های بشردوستانه برای سوری‌ها در سال ۲۰۱۷ داده شد.

کشورهای اروپایی بارها تاکید کردند که پیش از اجرای یک عملیات معتبر برای انتقال سیاسی هرگز از بازسازی‌ها در سوریه حمایت مالی نخواهند کرد.

گاتیلوف گفت: ما درباره سرنوشت صدها هزار و حتی میلیون‌ها سوری که در پی تحریم یکجانبه در شرایط بسیار سختی در کشورشان زندگی می‌کنند، صحبت کردیم.

معاون وزیر خارجه روسیه گفت: ما در شرایط فعلی به کمک‌های انسانی گسترده سازمان ملل و دیگر نهادها نیاز داریم، مدارس، بیمارستان‌ها و زیرساخت‌ها در سوریه باید بازسازی شوند.
در همین حال، نماینده انگلیس در این نشست گفت: تا زمانی که یک عملیات معتبر برای انتقال سیاسی آغاز نشده است، نمی‌توان از بازسازی‌ها حمایت کرد. "بازسازی‌ها باید پاداش برای صلح و نه پاداش برای حاکمیتی باشد که به مردمش ظلم می‌کند".

کمیسیونر اتحادیه اروپا در زمینه کمک‌های بشردوستانه نیز گفت: کمک‌ها تنها به دست ۱۳ درصد از مجموع چهار میلیون سوری نیازمند می‌رسد و دولت سوریه باید تضمین کند که کمک‌ها به دست افراد نیازمند می‌رسد.

از سوی دیگر، گاتیلوف درادامه این نشست تاکید کرد: مسکو مخالف طرح فرانسه برای آشتی در سوریه نیست بلکه سعی دارد ابعاد جدید این طرح را بررسی کرده و میزان تاثیر آن بر روند عملیات سیاسی در سوریه را ارزیابی کند.

وی افزود:‌ در حال حاضر هیات‌های موجود به ویژه گروه بین‌المللی حمایت از سوریه که در چارچوب آن دو گروه برای امور انسانی و مسایل مربوط به آتش بس تشکیل شدند، با جدیت تمام در حال کار هستند.

فرانسه پیشتر طرحی را برای ایجاد یک گروه تماس درباره سوریه پیشنهاد داد.

پیش بینی می‌شود این گروه شامل پنچ عضو دائم شورای امنیت با هدف تلاش برای انتقال به مرحله سیاسی جهت پایان دادن به درگیری‌ها در سوریه باشد.

انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید