نادر گلچین , درگذشت , گیلان " />

نادر گلچین سوز صدایش را برد

رشت - ایرنا - نادر گلچین خواننده آواز سنتی کشور، زاده شهر رشت بود که صبح امروز (جمعه) در سن 81 سالگی بر اثر بیماری، در یکی از بیمارستان های پایتخت بدرود حیات گفت.
به گزارش خبرنگار ایرنا نادر گلچین از جمله خوانندگان صاحب سبک و دارای صدای خاص بود که بیشتر آثارش، به سال‌های پیش از پیروزی انقلاب اسلامی بازمی‌گردد.
از آثار مهم او در آن دوران می‌توان به یوسف گم گشته اشاره کرد و از دیگر آثار او می‌توان به تصنیف مرغ سحر، ناوک مژگان، قصه شهر عشق، مسبب، من دیگه بچه نمیشم و آلبوم‌های گریز، نفس باد صبا، زلف بنفشه یاد کرد.
وی در سال های بعد از انقلاب، پس از 35 سال کناره‌گیری تنها آلبومی به نام گریز که کار مشترک با فریدون شهبازیان است را منتشر کرد.
گلچین صدایی خاص با سوزی پنهانی و نیز پخته و پرورده داشت که با ساختار ارکستری هماهنگی زیادی دارد؛ وی همچنین از تحریرهای شمرده و پخته آوازی برخوردار بود و سعی می‌کرد که محدوده صدایش را بشناسد و در همان محدوده از تمامی ظرفیت‌های صدایی اش بهره ببرد.
وی شعر را به خوبی می‌شناخت و به همان خوبی و شمردگی در آوازهایش ادا می‌کرد؛ او با آهنگسازان و هنرمندان زیادی از جمله فریدون شهبازیان ، همایون خرم، فرامرز پایور و... همکاری داشته است.
زنده یاد نادر گلچین پس از سال ها ، در زادگاهش رشت مورد تقدیر قرار گرفته بود.
خبرنگار: ضامن ** انتشاردهنده: کبیری
1881/2007

نظر خود را ثبت کنید