فرابورس , آیفکس , اسناد خزانه اسلامی " />

ثبت بازدهی 9 درصدی فرابورس در نیمه نخست امسال

تهران - ایرنا - شاخص کل فرابورس ایران با بیش از 2 درصد تغییر نسبت به ماه گذشته و قرار گرفتن در ارتفاع 957 واحدی در آخرین روز کاری شهریورماه توانست بازدهی خود را از ابتدای سال به 9.4 درصد برساند.
به گزارش ایرنا، در 20 روز معاملاتی شهریور ماه، به طور میانگین روزانه 248 میلیون ورقه به ارزش یک هزار و 913 میلیارد ریال مورد دادوستد قرار گرفت که روز 7 شهریورماه با 612 میلیون ورقه، بیشترین حجم و روز بیست‌وهشتم این ماه با بیش از 3 هزار و 400 میلیارد ریال بیشترین ارزش مبادلاتی را در طول ماه به خود اختصاص داده است.
در مجموع ماه جاری در مقایسه به شهریورماه 95 در حالی که ارزش مبادلات 31 درصد افزایش یافته که به همین مقدار حجم مبادلات با کاهش مواجه شده است.
در همین حال تعداد مبادلات شهریورماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته 82 درصد رشد داشته و بدین ترتیب در سومین ماه تابستان امسال، 4 هزار و 959 میلیون ورقه بهادار به ارزش 38 هزار و 254 میلیارد ریال در بازارهای 9گانه فرابورس ایران دست به دست شده که در 796 هزار نوبت معاملاتی جابه‌جا شده است.
در مجموع بازارهای اول و دوم نیز 2 هزار و 772 میلیون سهم به ارزش بالغ بر 8 هزار میلیارد ریال میان سهامداران نقل ‌و انتقال یافت که بازار اول نسبت به شهریورماه 95 با کاهش و بازار دوم با افزایش حجم و ارزش مبادلاتی رو به رو شده است.
در تابلوهای معاملاتی بازار پایه نیز یک هزار و 789 میلیون سهم دست به دست شد که ارزشی این مبادلات بر 3 هزار میلیارد ریال بالغ شد.

** آخرین تحولات اوراق دولتی در بورس
بنا بر اعلام فرابورس، آخرین ماه نیمه نخست امسال از پر رویدادترین ماه‌های سال 96 در فرابورس ایران بود که عرضه اولیه سهام شرکت هتل پارسیان کوثر، عرضه اولیه اسناد خزانه اسلامی در نمادهای سخاب 2 تا 6، پذیره‌نویسی واحدهای صندوق‌های جسورانه توسعه فناوری آرمانی در بازار سوم و گشایش نماد اوراق اجاره دولتی واجد شرایط خاص در نماد «اجاد3» از جمله این رویدادها به شمار می رود.
در شهریورماه امسال علاوه بر عرضه اولیه 15 درصد از سهام شرکت هتل بین‌المللی پارسیان کوثر اصفهان در این ماه، شاهد ورود دوباره اسناد خزانه اسلامی در نمادهای سخاب 2 تا 7 به بازار سرمایه بودیم که سخاب‌های 2 تا 6 در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس عرضه شد و «سخاب7» نیز در صف عرضه قرار دارد.
اوراق سخاب که در بازارهای خارج از بورس معامله می‌شد، مشکلاتی را به وجود آورده بود که به منظور مدیریت این بازار غیررسمی و پیشگیری از معاملات غیر شفاف و نرخ‌های سودهای نجومی تصمیم بر آن شد که دوباره در بازار فرابورس پذیرش و عرضه شود.
در آخرین روز کاری شهریورماه نیز برای نخستین بار در بازار سرمایه اوراق اجاره دولت در نماد «اجاد3» با نرخ شناور در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس گشایش یافت و با مبلغ 80 هزار و 500 ریال کشف قیمت شد.
تعداد این اوراق 20 میلیون ورقه به ارزش 20 هزار میلیارد ریال بود.
نکته جالب در خصوص اوراق با نرخ شناور این که این‌ها اوراق بهادار مصون از تغییرات نرخ بهره و مقاوم در برابر تورم یا رکود اقتصادی است، به این ترتیب که نرخ اوراق در زمان تورم افزایش و هنگام رکود کاهش می‌یابد و شاخص تورم یا شاخص قیمت مصرف‌کننده می‌تواند مقیاسی جهت تعیین نرخ این اوراق باشد.
از رویدادهای دیگر ماه جاری عرضه عمده 22.9 درصد از سهام مدیریتی غیرکنترلی شرکت شهرسازی و خانه‌سازی باغمیشه در بازار اول بود که ارزش کل این معامله بر 420 میلیارد ریال بالغ شد.
همچنین خبر عرضه اولیه سهام شرکت تولید و صادرات ریشمک در نخستین روز مهرماه از خبرهای مهم روزهای پایانی ماه جاری بود.

**اوراق بدهی در صدر بازار ابزارهای نوین مالی
در بازار ابزارهای نوین مالی نیز سهامداران 398 میلیون ورقه را به ارزش بالغ بر 27 میلیارد ریال دست به دست کردند به دلیل عرضه سخاب‌ها طی ماه‌ جاری، اوراق بدهی بیشترین حجم و ا رزش مبادلاتی را در این بازار به خود اختصاص دادند. صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله و اوراق گواهی تسهیلات مسکن نیز جایگاه‌های دوم و سوم را در بازار ابزارهای نوین مالی به دست آوردند.
نگاهی به ارزش معاملات خرد در بازار سهام و اختیار سهام به تفکیک گروه‌های صنعت نیز حاکی از آن است که گروه فلزات اساسی با در اختیار گرفتن 7 درصد از سهم کل بیشترین ارزش معاملاتی را به خود اختصاص داده و گروه‌های محصولات شیمیایی و انبوه‌سازی، املاک و مستغلات نیز به ترتیب 11 و 8 درصد از ارزش معاملات خرد را در اختیار گرفته‌اند.

** آمار سبز دادوستدهای آخرین هفته کاری تابستان
فعالان بازار در آخرین هفته کاری فصل تابستان 987 میلیون ورقه بهادار را به ارزش 12 هزار و 193 میلیارد ریال مورد دادوستد قرار دادند که افزایش 100 درصدی ارزش و رشد 34 درصدی حجم این معاملات و همچنین معاملات مثبت در تمامی بازارهای فرابورس هفته سبزی را به ارمغان آورده است.
بدین ترتیب در تمامی بازارهای فرابورس شاهد افزایش حجم و ارزش مبادلاتی نسبت به هفته گذشته بودیم. در بازارهای اول و دوم 462 میلیون سهم به ارزش نزدیک به یک هزار و 400 میلیارد ریال مبادله شد و در 3 تابلو معاملاتی بازار پایه نیز 415 میلیون سهم به ارزش 703 میلیارد ریال تغییر مالکیت یافت.
در نهایت شاخص کل فرابورس در ارتفاع 957 واحدی دادوستدهای سه‌ماهه تابستان را خاتمه بخشید و به استقبال فصل جدیدی رفت.
برای آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان با کانال اقتصادی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
IRNAeco@
اقتصام **9186*2025**خبرنگار: هما همت خواه *انتشار: لیلا جودی

نظر خود را ثبت کنید