علم‌الهدی: مهم‌ترین پیام عاشورا جهاد و مقاومت است

امام جمعه مشهد گفت: مهم‌ترین پیام عاشورا جهاد ومقاومت است.

به گزارش ایسنا، آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی ظهر امروز در خطبه‌های عبادی سیاسی نماز جمعه مشهد که در حرم مطهر رضوی برگزار شد، با اشاره به آغاز ماه محرم با بیان این‌که وجود اقدس امام هشتم(ع) مؤسس عزاداری سیدالشهدا(ع) در دهه اول محرم بودند، اظهار کرد: امام رضا(ع) هم مؤسس عزاداری دهه اول محرم‌ بود و هم اولین روضه‌خوانی بودند که در روز اول محرم روضه سیدالشهدا را خواندند.

وی ادامه داد: آنچه که مهم است این است که این شهادت و مظلومیت به چه قیمتی تمام شد و برای چه آقا اباعبدالله و عزیزانش تا این مرحله جلو آمدند، در بین همه فرمایشاتی که سیدالشهدا(ع) در جریان عاشورا و قبل از انقلاب کربلا دارند، وجود مقدس اباعبدالله صبح روز عاشورا اول اینکه لشگر 72 نفره یا 120 نفره خودشان را به صف کردند، تمام محور قیام اباعبدالله و انقلاب امام حسین(ع) و تمام نقطه تکلیفی دلدادگان به اباعبدالله(ع) در یک جمله خلاصه شد که فرمودند «علیکم بالصبر و الجهاد».

علم‌الهدی تصریح کرد: حسینی یعنی این؛ شمایی که از همه چیز گذشتید، شمایی که همه چیزتان زیر پایتان است، شمایی که از تمام جان و زن و زندگی و فرزندتان صرف نظر کردید و امروز آمدید برای این‌که در راه خدا هستی‌تان را بدهید.

وی با بیان این‌که «این تِز اباعبدالله مربوط به 72 نفر یا 120 نفر در میدان کربلا نیست»، خاطرنشان کرد: این تِز سیدالشهدا مربوط به هرکسی و هر جمعیتی و هر گروه و جریانی است که در دنیا خودش را حسینی بنامد؛ «علیکم بالصبر و الجهاد» یعنی باید مقاومت کنید در برابر دشمن، در مقابل همه تلخی‌ها، نابسامانی‌ها، تهاجم‌ها و در برابر همه ظلم‌ها، ستمگری‌ها و بیدادگری‌ها باید مقاومت کند و بجنگد و با دشمن مبارزه کند، این تِز کربلا و انقلاب عاشوراست.

امام جمعه مشهد افزود: آدمی که عنصر صبر و جهاد در وجود، حرکات و منشا و مرام او در زندگی در مقابل دشمن نیست حق ندارد خودش را حسینی بنامد، ولو به اندازه تمام دریاها اشک بریزد. لذا امروز حدود 30 سال و خرده‌ای از دوران دفاع مقدس می‌گذرد و عزیزان رزمنده مجاهد و فداکار ما و شهدای عزیز ما در عرصه دفاع مقدس امروز هم برای ما الگو و عزیزند زیرا این افراد رنگ حسین دارند.

وی با اشاره به این‌که «هفته دفاع مقدس فقط این نیست که ما یک سلسله داستان‌ها را از آن زمان نقل کنیم»، عنوان کرد: هفته دفاع مقدس این است که ما بدانیم همان‌گونه که انقلاب امام حسین تمام نشد و جنگ اباعبدالله ادامه داشت تا وصل شد به 8 سال دفاع مقدس و این رزمنده قهرمانی که روی مین می‌پرید در شب عملیات و از تمام بدنش دو قطعه استخوان می‌ماند، این بیانگر جهاد و صبر امام حسین شد که درسش را داد و باید بدانیم که این همچنان ادامه دارد و تمام نشده است و نمونه آن عزیزان فداکار ما در دفاع حرم مقدس هستند.

علم‌الهدی تصریح کرد: مقام معظم رهبری فرمودند که ما امروز رویش‌هایی داریم که دوران دفاع مقدس را درک نکردند، امثال محسن حُججی متولد دهه 70 هستند و اصلا دفاع مقدس را ندیده‌اند و آن جریان را از نزدیک مشاهده نکردند و اگر چیزی هم خبر داشتند به روایت تصویر و صدا بوده نه از باب معاینه قطعی و دیدن، اما امروز حماسه‌ای می‌آفرینند که حماسه 8 سال دفاع مقدس را پیش چشم ما می‌آورد، همان‌گونه که 8 سال دفاع مقدس مقابل چشم ما عرصه میدان کربلا را می‌آورد.

وی ادامه داد: یعنی اگر آدمی واقعا در خط مقاومت نیست و دو روز شکم‌ها پایین افتاده و دشمن با تحریم سفره مردم  و اقتصاد مردم را هدف قرار داده یک مرتبه به این خیال بیفتند که مقاومت را از دست دهند و بنابراین هرچیزی در این انقلاب داریم از دست بدهیم و برویم با دشمن بسازیم تا اقتصادمان راه بیافتد، آن هم با خیال باطل و گمان بی‌معنای بی‌دلیل و بعد هم بگوییم ماه محرم عزاداری کردیم، سینه زدیم و روز عاشورا ناهار دادیم پس ما حسینی هستیم، آدم این‌گونه حسینی نمی‌شود، حسینی شدن هم مقاومت می‌خواهد و هم جهاد لازم دارد و بدون جهاد و مقاومت کسی حسینی نمی‌شود و حق ندارد خود را حسینی بنامد.

نماینده ولی‌فقیه در استان خراسان رضوی خاطرنشان کرد: امروز به برکت انقلاب مقدس اسلامی صحنه‌ای در دنیا به وجود آمده و عرصه‌ای پیدا شده است که عرصه مانور «علیکم بالصبر و الجهاد» امام حسین(ع) است و هرکس در این مانور شرکت نکند از کربلا جداست و از عاشورا فاصله دارد و نمی‌تواند خودش را به حسین نسبت دهد.

وی با بیان این‌که «صبر و جهاد عزیزان امام حسین(ع) در همان زمان دشمن را مصیبت‌زده کرد و به استیصال کشاند»، بیان کرد: خوشبختانه در خط اقتدای به سیدالشهدا(ع) از روزی که امام بزرگوار ما فرمودند «ماه محرم ماه پیروزی خون بر شمشیر است» انقلاب مقدس اسلامی ما در تداوم خط عاشورا تا آنجا رفته است که دشمن را عصبانی و مصیبت‌زده و مستاصل کرده است.

علم‌الهدی تصریح کرد: این اراجیفی که رئیس‌جمهور ابله امریکا در سازمان ملل بر زبان جاری کرده است نشان همان عصبانیت و همان استیصال است. امروزی که قهرمانان مردآفرین نظام مقدس انقلاب اسلامی ما عرصه عراق و سوریه را بر امریکا تنگ کردند و ریشه عناصر ناپاک و باطل آدم‌کش تکفیری را از اسرائیل و امریکا گرفتند و هستی امریکا در منطقه به کلی معدوم شده است، عصبانی است و به‌گونه‌ای هم عصبانی است که نمی‌داند چه باید بکند، یعنی عصبانیت همراه با استیصال.

وی ادامه داد: 36 سال پیش شهید بهشتی فرمود «ای امریکا از ما عصبانی باش و از این عصبانیت بمیر». بعد از 36 سال مردم دنیا عصبانیت آمریکا را در اراجیف ناپاک این عنصر ابله در سازمان ملل دیدند و لمس کردند و دنیا دیدند امریکا بدبخت شده است و رئیس‌جمهورش از عصبانیت این حرف‌ها را می‌زند و به زودی دنیا مرگ آمریکا را از این عصبانیت خواهد دید.

امام جمعه مشهد با اشاره به اینکه «در کنار این عصبانیت، استیصال هم هست»، عنوان کرد: امریکا امروز نمی‌داند چه کند، اگر بیاید وارد عرصه نظامی شود بجنگد به چه قیمت و تحریم‌ها هم که نتیجه نداده است و دنیا دارد به سرش می‌ریزد و اگر ما کمی در مسائل تحریم مقاومت کنیم و در موقعیت خود بایستم و نسخه مقام معظم رهبری، اقتصاد مقاومتی، را مسئولین جدی بگیرند و به آن عمل کنند تا به خودمان وابسته شویم و وابستگی به خارج را قطع کنیم، دنیا در این تحریم امریکا را از پای در خواهد آورد.

وی اضافه کرد: این‌ها همه یک میوه جمله اباعبدالله است «علیکم بالصبر و الجهاد»، تا به این‌جا انقلاب ما در خط صبر و جهاد به جلو رفت و به این عزت و اقتدار رسیدیم و اگر به اقتدای سیدالشهدا(ع) مقاومت و جهاد را ادامه دهیم عزت روز افزون خواهیم داشت.

نظر خود را ثبت کنید