رشد 186 درصدی ترانزیت کالا از طریق خط ریلی زاهدان به کویته پاکستان

مدیرکل راه آهن جنوب شرق گفت: نخستین رام قطار محموله ۱۰ هزار تنی گوگرد از ازبکستان وارد ایستگاه زاهدان و بعد از عملیات ترانشیبمنت در زاهدان به وسیله واگن های پاکستانی به کویته اعزام می شود.

به گزارش ایسنا-  مجید ارجونی در ارتباط با ورود قطار ترانزیت گوگرد، اظهار کرد: قطار ترانزیت گوگرد با ۹ واگن از ازبکستان وارد ایستگاه راه آهن زاهدان شد.

مدیرکل راه آهن جنوب شرق گفت: ترانزیت کالا از طریق خط ریلی زاهدان به کویته پاکستان در پنج ماهه اول سال ۹۶ نسبت به سال قبل از آن ۱۸۶ درصد رشد داشته است.

وی ادامه داد: میزان ترانزیت کالا از از دو هزار و ۱۰۹ تن سال ۹۵ با رشد ۱۸۶ درصدی به ۶ هزار و ۲۶ تن در پنج ماهه نخست سال جاری رسید.

وی افزود: همچنین میزان واردات کالا از پاکستان به ایران از طریق این خط ریلی از پنج هزار و ۹۹۷ تن سال ۹۵ با رشد ۵ درصدی به ۶ هزار و ۲۷۸ تن در پنج ماهه اول سال ۹۶ رسید.

وی اذعان کرد: در پنج ماهه اول سال جاری ۱۲ هزار و ۱۹ تن کالا از طریق این خط ریلی به پاکستان صادر شد که نسبت به ۶ هزار و ۳۱ تن سال قبل از آن، رشد ۹۹ درصدی را نشان می دهد.

مدیرکل راه آهن جنوب شرق بیان کرد: سیمان، قیر، گوگرد، گل سرخ و فوتس اویل عمده کالاهای صادراتی توسط این خط ریلی به پاکستان به شمار می رود.

وی ادامه داد: همچنین عمده کالاهای وارداتی در این مسیر شامل کنجد و برنج خوراکی و عمده کالاهای ترانزیتی شامل گوگرد خام می شود.

وی اذعان کرد: راه آهن مسیر تهران - زاهدان در پنج ماهه سال ۹۶ موجب حذف ۲۳ هزار و ۹۳۰ خودرو از سطح جاده های این مسیر شده است.

ارجونی خاطرنشان کرد: ۷۱ هزار و ۷۹۱ نفر در پنج ماهه سال ۹۶ در مسیر ریلی زاهدان - تهران و برعکس از طریق ناوگان حمل و نقل ریلی جابجا شدند.

وی ادامه داد: با در نظر گرفتن مجموع هر خانوار سه نفر که به وسیله قطار در سال گذشته در مسیر زاهدان - تهران جابجا شدند این تعداد تقریبا معادل ۲۳ هزار و ۹۳۰ دستگاه خودرو می شود.

وی بیان کرد: اگر میزان متوسط مصرف سوخت به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر ۱۲ لیتر در نظر گرفته شود در مسیر ۱۷۰۰ کیلومتری زاهدان - تهران هر خودرو حدود ۲۰۰ لیتر سوخت مصرف می کند.

وی ادامه داد: ۲۳ هزار و ۹۳۰ خودرو حذف شده از جاده های تهران - زاهدان باعث صرفه جویی بیش از چهار میلیون و هفتصد و هشتاد هزار لیتر بنزین شده است.

مجید ارجونی با اشاره به اینکه این مقدار صرفه جویی در مصرف سوخت باعث کاهش بیش از چهار میلیارد و هفتصد هزار ریال هزینه در سال می شود، گفت: میزان مصرف سوخت در بخش ریلی یک هفتم جاده است.

ارجونی گفت: بیش از چهار میلیون و هفتصد و هشتاد هزار مصرف سوخت جاده ای در پنج ماهه اول سال ۹۶ تبدیل به ۶۸۲ هزار و ۸۵۸ لیتر در بخش ریلی شده است که در این بخش شاهد کاهش ۸۵ درصدی هستیم.

انتهای پیام

نظر خود را ثبت کنید