پرسه‌زنی یزدی‌ها در روز اول محرم راوی خبری اندوهگین از کربلاست

  • تاریخ انتشار : 1396/7/1 ساعت : 11:18 - 6 سال قبل
  • از گروه : استان ها
  • زیرگروه : یزد
حرکت کاروان‌های عزاداری با عنوان پرسه زنی فرا رسیدن ماه ماتم یکی دیگر از رسوم مردم یزد در ماه محرم است.

به گزارش ایسنا، همزمان با اولین روز از ماه محرم کاروان‌های عزاداری تحت عنوان پرسه‌زنی در شهر و استان یزد آغاز می‌شود.

حرکت هیأت‌ها در کوی و برزن به منظور اطلاع رسانی، آماده سازی دل‌ها و فراخوان عموم بوده که بیانگر آغاز ماه ماتم و اندوه است.

این حرکت کوتاه کاروانی، یادآور کاروان‌هایی است که در گذشته به زیارت می‌رفتند، صدای طبل، بانگ بیدارباش دلهاست، غرش طبل آواز می‌دهد که ای ساکنان محله عشق عزای حسین(ع) در راه است.

صدا چاووشی خوان هم با همراهی و غوغای طبل ادخام شده و نوای باز این چه شورش است که در خلق عالم است، باز این چه نوحه و چه عزاو چه ماتم است را به گوش و جان مردم کوچه و پس کوچه می‌رساند.

اهتزاز بیرق‌های رنگارنگ جلوتر و شانه به شانه علم راوی خبری اندوه گین است که با جماعتی از زن و مرد، خرد و کلان خبر از رسیدن ماه خون و ماتم عزای حسین را می‌دهند.

این حرکتی است که در درون آدمی غوغایی می آفریند و دل مومنان را به کربلا برده و ذهن را به آسمان عشق و آروز پرواز می‌دهد.

پرسه زنی حرکتی نمادین و ساده نیست، عمقی دارد به گستردگی واقعه کربلا که دگرگونی عجیبی در دل ایجاد می‌کند.

در یزد هیأت‌های معدودی برنامه پرسه زنی دارند، بعضی از آنها ضمن حرکت خویش از شهدا و گذشتگان یاد می کنند و با ذکر صلوات نامی از آنها در هیأت می برند و برخی از هیأت ها ضمن پرسه زنی به منزل کسانی که در سال های گذشته با آنها بودند و اینک اسیر خاکند می روند و باعث تسلای دل بازمندگان خادمین امام حسین(ع) می شوند.

ساکنان محلات هم وقتی از آغاز حرکت پرسه زنی مطلع می شوند کوچه و خیابان را آب و جارو می‌کنند و بعضی میزی برای پذیرایی از هیأتی‌ها آماده می‌کنند.

برخی قدم قدم گوسفند قربانی می کنند و بو و دود غلیظ اسنفد چاشنی میزبانی از هیأت پرسه زنی می‌شود که همگی اینها نشان از غم درونی عشاق حسین است.

لحظه به لحظه به تعداد کاروانیان اضافه می شود و در پایان پرسه زنی‌ها در امامزادگان و یا در جوار تربت شهدا با عزاداری در وصف سید و سالار شهیدان به پایان می رسد.

انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید