کردستان عراق , همه پرسی , مخافت بین المللی " />

برگزاری همه پرسی در اقلیم کردستان عراق از شتاب زدگی تا مخالفت های جهانی

تهران – ایرنا – به‌رغم مخالفت‌های مستمر دولت عراق و کشورهای همسایه آن و نیز سایر کشورهای جهان از تصمیم مقامات اقلیم کردستان برای برگزاری همه‌پرسی جدایی، ولی رهبران کُرد این منطقه به گونه ای شتاب زده بر برگزاری آن در موعد مقرر تأکید دارند.
در واقع برخلاف تاکید بسیار زیاد مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق بر برگزاری این همه پرسی در تاریخ تعیین شده (دوشنبه 3 مهر) در آن اقلیم و همسویی صرفا رژیم صهونیستی با آن، موج گسترده مخالفت های بین المللی برای اجرایی شدن این طرح هر روز بیشتر می شود.
بسیاری از کشورها مخالف برگزاری این همه پرسی و تجزیه عراق و تشکیل کشوری دیگر در منطقه هستند، برخی نیز زمان همه پرسی را مناسب تشخیص نداده اند و در این میان تنها رژیم صهیونیستی خوشحالی خود را از این اقدام مقامات کُرد عراقی ابراز داشته است.
در بحبوحه تنش میان دولت مرکزی عراق و مقامات اقلیم کردستان و در راستای تلاش‌ها برای تعویق زمان برگزاری همه‌پرسی، ایالات متحده آمریکا و برخی کشورهای دیگر هفته گذشته طرحی را به «مسعود بارزانی» رئیس این اقلیم ارایه کردند که شامل پیشنهادهای «جایگزین» برای این همه‌پرسی است.
با این وجود، اولین مخالفان سرسخت برگزاری این همه پرسی اقلیم کردستان خود دولت عراق است و سپس دولت سوریه و بعد از آنها دولت های ترکیه و ایران قرار دارند.
علت اصلی مخالفت دولت بغداد از این طرح، از بین رفتن تمامیت ارضی این کشور است .
دولت های آنکارا و تهران نیز به خوبی می دانند که تحقق آرمان تشکیل کردستان مستقل در شمال عراق ممکن است به کشورهای همجوار از جمله ترکیه با جمعیت بسیار بالا کردهای محروم از امکانات اقتصادی نیز تسری پیدا کند.
کشورهای همسایه عراق امروزه بیم آن دارند که با جدایی کردستان عراق از این کشور، منطقه اقلیم به مامنی برای افراد و گروه های یاغی تبدیل شود و این گروه ها با جدایی اقلیم کردستان به جایی امن برای تقویت نیروهای خود دست پیدا کنند و بر شدت و گستره فعالیت‌های خود بیافزایند.
از این گذشته این نگرانی در کل منطقه نیز وجود دارد که با جدایی اقلیم کردستان احتمال درگیری میان دولت مرکزی عراق با اقلیم کردستان و نیز گروه‌های دیگر کُرد منطقه نیز وجود دارد.
اما در این میان، بزرگترین و در واقع تنها موافق جدی اجرایی شدن طرح تجزیه عراق بعد از خود رئیس اقلیم کردستان عراق و برخی از مردم این اقلیم، رژیم صهیونیستی است که اهداف تاریخی خود را در این موضوع جستجو می کند.
اگرچه مسعود بارزانی و رژیم صهیونیستی و به تبع آنها برخی احزاب کُرد با این طرح موافق هستند، اما اتحادیه میهنی کردستان عراق از دیروز/جمعه/ به صف مخالفان برگزاری این همه پرسی در 25 دسامبر (3 مهر) پیوست.
به گزارش ایرنا، 'رزگار علی' عضو دفتر سیاسی اتحادیه میهنی کردستان عراق امروز به خبرنگار ایرنا گفت: این اتحادیه پس از نشست دیروز (جمعه) تاکید کرد که طرح های پیشنهادی برای تعویق همه پرسی را تایید می کند، اما ضروری است یک چارچوب قانونی برای آن طراحی شده و دارای تضمین اجرایی باشد.
شب گذشته 'آلا طالبانی' عضو پارلمان عراق از فراکسیون اتحادیه میهنی کردستان عراق و 'آراس شیخ جنگی' برادرزاده جلال طالبانی رئیس جمهوری سابق عراق، خواهان تعویق همه پرسی شدند و برگزاری آن را زیانی بزرگ برای کردها دانستند.
'سعدی احمد پیره' عضو دفتر سیاسی اتحادیه میهنی کردستان عراق و سخنگوی این حزب نیز شب گذشته (جمعه) در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با تشکیک در برگزاری این همه پرسی اظهار داشت: هنوز روشن نیست همه پرسی برگزار خواهد شد یا خیر.
در این بین دو حزب 'جماعت اسلامی کردستان عراق و 'جنبش تغییر' این اقلیم نیر روز چهارشنبه در ادامه مخالفت ها با همه پرسی،
آنها با صدور بیانیه ای تاکید کردند: برگزاری همه پرسی اقلیم کردستان عراق، تهدیدی جدی برای حال و آینده مردم کردستان این کشور است.
در بیانیه این دو حزب آمده است: اگر همه پرسی براساس آنچه اعلام شده در مناطق مورد مناقشه برگزار گردد، باعث جنگ و آشوب در این مناطق می شود و اگر هم همه پرسی در این مناطق برگزار نشود، سبب خواهد شد این مناطق را از دست بدهیم.
بیانیه دو حزب کُرد عراقی تاکید کرد: هر گونه درگیری نیروهای پیشمرگه با نیروهای عراقی در سایه این سیاست ها باعث سخت تر شدن زندگی‌ مردم خواهد شد.
در ضمن ترکمن های عراق نیز با پیوستن به دولت مرکزی عراق و اتحادیه میهنی کردستان عراق پیشتر بارها مخالفت خود را با برگزاری این همه پرسی استقلال کردستان اعلام کرده و بر غیر قانونی بودن مصوبه استانداری کرکوک مبنی بر مشارکت در همه پرسی استقلال اقلیم کردستان عراق تاکید کردند.
حسن توران، نماینده استان کرکوک سه شنبه گذشته در واکنش به آن مصوبه تاکید کرد: ترکمن های عراق می خواهند برای نقض مصوبه شورای این استان در خصوص مشارکت در همه پرسی استقلال اقلیم کردستان عراق اقدام قضایی کنند.
وی در ادامه افزود: ساکنان این استان باید به دلیل آثار منفی همه پرسی این روند را تحریم کنند. بار دیگر مسئولان کرکوک نشان دادند که اعتقادی به مشارکت ندارند و در اتخاذ تصمیمات تک روی می کنند که این مساله قانون اساسی را زیر پا می گذارد و موجب می شود که کرکوک وارد درگیری های قومی طائفه ای شود. مصوبه شورای استان کرکوک در تضاد آشکار با دو ماده نخست و 143 قانون اساسی و ماده 23 قانون 36 سال 2008 است.
از زمانی که بارزانی اعلام کرد در هر صورت این همه پرسی برگزار می شود، عراق در آستانه ورود به بحرانی بزرگ قرار گرفته است، لذا کشورهای همسایه، واشنگتن و سایر طرف ها از اقلیم کردستان عراق خواسته اند بدون تقسیم عراق، اختلافاتش را با بغداد حل و فصل کند.
صرف نظر از چند مورد موافقت ناچیز اعلام شده و حتی اعلام نشده از این طرح و مخالفت کشورهای همسایه کردستان مستقل، تاکنون اغلب نهادهای بین المللی و منطقه ای و بسیاری از کشورهای جهان به انحای مختلف با برگزاری این همه پرسی مخالفت کردند.

* ترکیه مخالف همه پرسی در اقلیم است
دولت ترکیه به عنوان یکی از کشورهای همسایه عراق و هم مرز با اقلیم کردستان عراق بارها با برگزاری این همه پرسی مخالفت و تهدید کرده است که در صورت اجرایی شدن این طرح، کردستان مستقل باید منتظر برخورد قهرآمیز از سوی آنکارا باشد.
در آخرین موضع گیری ترک ها درباره همه پرسی کردستان عراق، بکیر بوزداغ سخنگوی دولت ترکیه شب گذشت با تاکید دوباره بر لغو همه پرسی اقلیم کردستان عراق اعلام کرد: ترکیه تمامی گزینه ها را برای مقابله با برگزاری این همه پرسی روی میز قرار داده است و در مورد این گزینه ها در نشست هیات دولت بحث و بررسی شد.
وی همچنین گفت: ترکیه برای آخرین بار مسئولان اقلیم کردستان عراق را به حرکت بر اساس عقل سلیم فرا می خواند و به انصراف از برگزاری و لغو این همه پرسی فرا می خواند، چرا که این امر را به نفع خود آنها و منطقه می داند.
سخنگوی دولت ترکیه با بیان این که ترکیه با تعویق همه پرسی نیز مخالف است، اضافه کرد: تعویق این همه پرسی به معنای مجوزی برای برگزاری آن در آینده است و ما به هیچ وجه راضی به برگزاری این همه پرسی چه امروز، چه فردا و چه در تاریخ های آتی نیستیم.
وی برگزاری همه پرسی اقلیم کردستان عراق را تهدیدی مستقیم برای امنیت ملی ترکیه خواند اعلام کرد: برای آخرین بار از بانیان این امر می خواهیم که این همه پرسی را لغو کنند.

* ایران مخالف جدی همه پرسی است
مقامات ایران به عنوان کشور همسایه عراق بارها ضمن تاکید بر به رسمیت شناختن دولت یکپارچه و فدرال عراق، جدایی اقلیم کردستان از عراق یکپارچه را به مفهوم پایان همه توافق‌ها با ایران تلقی کرد.
علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی با تاکید بر این که ایران به طور قطع صرفا دولت واحد، یکپارچه و فدرال عراق را به رسمیت می شناسد، گفت: جمهوری اسلامی ایران به عنوان دوست و همپیمان برادران کرد که همواره و در سخت ترین شرایط در کنار آنها بوده، برگزاری رفراندوم را تامین کننده منافع اقلیم کردستان ارزیابی نمی کند و با آن مخالف است.
وی برگزاری همه پرسی در این اقلیم را موجب شکل گیری تهدیدات جدید و شکننده علیه اقلیم کردستان عنوان و اظهار کرد و افزود: در شرایطی که عراق با تلاش و جانفشانی مردم این کشور اعم از عرب، کرد، ترکمن و... به مرحله پایانی پاک سازی خاک خود از لوث وجود تروریست های تکفیری نزدیک می شود، این اقدامات که وجاهت و اعتبار قانونی نیز ندارند به طور قطع اثرات ضد امنیتی بر منطقه، عراق و به ویژه اقلیم کردستان خواهد داشت .

** دمشق نیز مخالف همه پرسی اقلیم کردستان عراق است
دولت سوریه نیز بارها درباره برگزاری همه‌پرسی در کردستان عراق موضع‌گیری و مخالفت خود را با آن اعلام کرد.
'ولید المعلم' وزیر امور خارجه سوریه امروز در دیدار با 'ابراهیم الجعفری' وزیر خارجه عراق در حاشیه هفتاد ودومین مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک گفت که دمشق برگزاری همه پرسی در کردستان عراق را رد می کند.

** شورای امنیت سازمان ملل
از جمله این مخالفت ها می توان در درجه نخست به مخالفت سازمان ملل متحد و به ویژه شورای امنیت این نهاد بین المللی با آن اشاره کرد.
21 شهریور امسال شورای امنیت سازمان ملل متحد ضمن ابراز مخالفت با همه‌پرسی جدایی اقلیم کردستان عراق، بر حمایت مستمر خود از حاکمیت، اتحاد و تمامیت ارضی عراق تأکید کرد.
اعضای 15 ‌گانه شورای امنیت بدون ذکر کلمه «استقلال»، در بیانیه‌ای، «نگرانی‌شان را از تاثیرات بی‌ثبات کننده طرح یک‌جانبه اقلیم کردستان عراق برای برگزاری همه‌پرسی در روز دوشنبه آینده»، ابراز کرده و اعلام کرده بودند که این طرح 'در شرایطی برگزار شود که عملیات علیه گروه تروریستی داعش همچنان ادامه دارد و نیروهای کرد نیز در آن نقش مهمی ایفا می‌کنند'.
این بیانیه تأکید کرد که «اعضای شورای امنیت پایبندی مستمرشان به حاکمیت عراق و تمامیت ارضی آن» اعلام می‌کنند و «خواستار حل مشکل میان دولت مرکزی و دولت اقلیم کردستان در چارچوب قانون اساسی عراق و از طریق گفت‌وگوهای منظم و راه‌‌حل‌های توافقی هستند».
البته سازمان ملل متحد یک شنبه گذشته پیشنهادی را به رئیس اقلیم کردستان عراق به منظور تعویق همه پرسی جدایی این اقلیم ارائه داده بود.
بنا بر سندی که «یان کوبیش» نماینده سازمان ملل متحد در عراق به «مسعود بارزانی» ارائه کرده بود این پیشنهاد متضمن مذاکرات منظم و فشرده بین دولت عراق و منطقه اقلیم کردستان بدون هیچ گونه پیش شرط جهت رسیدن به توافقی بر سر اصول و دستورالعمل‌هایی است که شکل روابط آتی بین بغداد و اربیل را مشخص خواهد کرد.
طبق این پیشنهاد طرفین مذاکراتی را برای رسیدن به توافقی ظرف 2 یا 3 سال آغاز می کنند و سازمان ملل و جامعه بین‌الملل نیز حامی آنها خواهند بود و در مقابل اقلیم کردستان همه پرسی را در موعد مقرر خود یعنی 25 سپتامبر جاری (3 مهر) برگزار نمی کند.

** سازمان همکاری اسلامی
سازمان همکاری اسلامی نیز امروز/ شنبه/ در مورد برگزاری این همه پرسی استقلال اقلیم کردستان عراق عمیقا ابراز نگرانی کرد.
دبیرخانه سازمان همکاری اسلامی امروز در بیانیه ای عنوان کرد: از ریاست اقلیم می خواهیم که هر چه سریعتر همه پرسی را به علت تعارض با قانون اساسی عراق و تاثیر منفی آن بر تلاش ها برای مبارزه با تروریسم لغو کند.
در این بیانیه بر ضرورت پایبندی به قانون اساسی عراق و احترام به آن و تلاش برای حفظ یکپارچگی، امنیت و ثبات این کشور تاکید شده است.

** آمریکا
در این میان، دولت آمریکا نیز مخالفت سرسختانه خود را با برگزاری همه پرسی کردستان عراق اعلام کرد.
'هدر نائورت' سخنگوی وزارت خارجه آمریکا امروز از مخالفت شدید کشورش با برگزاری همه پرسی در اقلیم کردستان عراق با هدف جدایی از دولت مرکزی عراق، خبر داد و با اشاره به مخالفت دولت عراق و جامعه جهانی با این اقدام، تاکید کرد: واشنگتن نیز از مخالفان سرسخت همه پرسی جدایی است.
البته، جان بولتون، سفیر اسبق و افراطی آمریکا در سازمان ملل و از هم حزبی های دونالد ترامپ رئیس جمهوری این کشور پیشتر در راستای تحقق طرح شوم «خاورمیانه جدید» و با هدف تلاش برای تجزیه کشورهای منطقه اعلام کرد: آمریکا همه پرسی اقلیم کردستان عراق را به رسمیت بشناسد.
وی که به افکار تند و افراطی مشهور است شنبه قبل در مصاحبه ای با «کردستان 24» مدعی شد: به شدت معتقدم که همه پرسی در اقلیم کردستان عراق موضوع خوبی است، چرا که فکر می کنم کُردها مدت طولانی است که نادیده انگاشته شده اند. لذا اگر آن ها برای رسیدن به استقلال در کردستانِ عراق تصمیمی دارند، به نظر من آمریکا باید آن را به رسمیت بشناسد.

** اتحادیه اروپا
اتحادیه اروپا نیز چهارشنبه گذشته، به جمع مخالفان این طرح همه پرسی پیوست و از زبان خانم فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی این اتحادیه، بر لزوم حفظ وحدت و یکپارچگی عراق تاکید کرد.
موگرینی در بیانیه ای که بر روی وب سایت این نهاد قرار گرفت بر حمایت قاطع از وحدت، حق حاکمیت و حفظ تمامیت ارضی عراق تاکید کرد و در عین حال درباره اقدامات یکجانبه نظیر برگزاری همه پرسی استقلال اقلیم کردستان عراق هشدار داد.

** اتحادیه عرب
اتحادیه عرب که چهارشنبه گذشته در سطح وزیران خارجه تشکیل جلسه داده بود با برگزاری همه پرسی جدایی کردستان از عراق مخالفت کرد و آن را نقض قانون اساسی این کشور دانست.
این شورای وزیران در پایان آن نشست با صدور بیانیه ای حمایت از وحدت عراق را پایه و اساس مقابله با تروریسم در منطقه توصیف و افزود: هر اقدامی که در راستای از بین بردن وحدت عراق باشد خاورمیانه را در معرض خطر قرار می دهد'.
احمد ابو الغیط دبیرکل اتحادیه عرب پیش از این نشست، با انجام سفری به بغداد با حیدر العبادی نخست وزیر این کشور دیدار کرد پس از آن هم به اربیل سفر و با مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق دیدار کرد و به او گفت که اتحادیه عرب با تصمیم کردستان برای برگزاری همه پرسی مخالف است.
یادآوری می شود که مشعل السلمی رئیس پارلمان عربی نیز روز پنج شنبه با ارسال پیامی به بارزانی خواستار به تعویق افتادن همه پرسی مذکور شد و نوشت: پارلمان عربی منتظر است تا همه پرسی جدایی منطقه کردستان از عراق با توجه به شرایط داخلی، بین المللی و منطقه ای کنونی که نیاز به جایگزینی همه پرسی با نشستن بر سر میز مذاکره برای دستیابی به یک راه حل مورد رضایت همه احزاب، به تعویق بیاندازد.

** عربستان
از جمله مخالفان این طرح همه پرسی در منطقه، دولت عربستان است که گرچه شاید در دل از تشکیل یک کشور کرد و سنی در عراق مخالف نباشد، اما برای حفظ موقعیت خود در عرصه بین الملل مخالفت خود را با این همه پرسی اعلام کرد.
عادل الجبیر وزیر امور خارجه عربستان دیروز/جمعه/ گفت که همه پرسی اقلیم کردستان عراق دارای آثار و پیامدهای منفی برای عراق و منطقه خواهد بود، و لذا ریاض مخخالف اجرایی شدن این طرح است.
دولت ریاض هفته گذشته با اعزام نماینده ای به اربیل عراق، خواستار میانجیگری میان بغداد و اربیل در این زمینه شده بود.
البته «عبدالله المعلمی» نماینده دائم عربستان در سازمان ملل روز پنج شنبه در سخنانی تأکید کرد که ریاض حتی پس از برگزاری همه پرسی استقلال اقلیم کردستان، روابط مستحکمی با اربیل خواهد داشت.
این مقام سعودی تلویحا با برگزاری همه پرسی مخالفتی نکرد افزود: عربستان فرستاده ویژه خود را برای دیدار با بارزانی به اربیل اعزام کرد. از دیدگاه ما، حکمت بارزانی در نهایت اینگونه اقتضاء خواهد کرد که فعلا در شرایط کنونی از برگزاری همه پرسی صرف نظر کند.

** مصر
سامح الشکری، وزیرامور خارجه مصر نیز با تاکید بر تمایل قاهره به وحدت و ثبات عراق و تداوم رابطه دوستی دو کشور گفت که مصر نگران عواقب احتمالی برگزاری همه پرسی در کردستان عراق است.
وی روز پنجشنبه در دیدار با ابراهیم الجعفری' وزیر امور خارجه عراق در حاشیه جلسات هفتاد و دومین مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک با تاکید بر حمایت کامل مصر از عراق در جنگ علیه داعش بر تمایل قاهره به مشارکت در توانمند سازی نیروهای ارتش وپلیس عراق و تلاش برای بازسازی شهرها ومناطق آزاد شده از چنگ داعش تاکید کرد.

** انگلیس
دولت لندن نیز شنبه گذشته با درج بیانیه ای در وبگاه وزارت خارجه انگلیس مخخالفت خود را با برگزاری این همه پرسی در سوم مهر مخالفت کرد.
در آن بیانیه آمده بود: این همه پرسی هنگامی که توجهات باید بر شکست داعش متمرکز باشد، مخاطرات بروز بی‌ ثباتی در منطقه را افزایش می‌ دهد؛ بر این اساس، انگلیس مذاکرات جدیدی را میان دولت (اقلیم) کردستان و دولت عراق در مورد آینده اربیل و بغداد پیشنهاد کرده است.

** آلمان
دولت آلمان نیز چهارشنبه گذشته در مخالفت با همه پرسی اقلیم کردستان اعلام کرده بود که حفظ تمامیت ارضی عراق برای احیای صلح و آرامش در این کشور بسیار مهم است.
گئورگ اشترایتر، معاون سخنگوی دولت آلمان در عین حال از همه نیروها و اقلیت‌های ساکن این کشور خواست تا از تنش‌آفرینی پرهیز کنند چرا که برگزاری این همه‌پرسی حاصل مشورت و هماهنگی با دولت مرکزی عراق نبوده و از این رو دولت آلمان با انجام آن موافق نیست.
دولت آلمان در عین حال از همه نیروها و اقلیت های ساکن عراق درخواست کرده به اختلافات موجود دامن نزنند.

** فرانسه
دولت فرانسه تاکنون موضع مخالفت و یا موافقت صریح با برگزاری همه پرسی استقلال کردستان از عراق واحد نگرفته است، اما پاریس طرح کنفدرالیته را به عنوان طرحی میانه برای حل مشکلات بین بغداد و اربیل مطرح کرده است.
براساس گزراش روز پنج شنبه رادیو مونت کارلوی فرانسه، طرح پاریس بر این اساس استوار است که قانون اساسی عراق، اصلاح شده و نظام کنفدرالیته به معنی اتحاد دو کشور (عراق و اقلیم کردستان) در قانون گنجانده شود.
طبق گزارش مزبور، این اصلاحات در پارلمان عراق به تصویب برسد و سپس به همه پرسی عمومی گذاشته شود و شورای امنیت سازمان ملل نیز بیانیه - و نه مصوبه – در تایید این طرح فرانسه صادر کند.
رهبران کرد موافق همه پرسی در شمال عراق، با نظام کنفدرالیته موافق هستند که 'طارق جوهر' مشاور رییس پارلمان اقلیم کردستان عراق، چند روز قبل در اظهاراتی گفته بود که 'کنفدرالیته می تواند شکل آینده رابطه بین اقلیم کردستان عراق و دولت مرکزی عراق باشد'، اما در عین حال کردها نمی خواهند که موافقت و مخالفت با کنفدرالیته به همه پرسی عمومی گذاشته شود.
کنفدرالیته بر خلاف فدرالیسم به معنی ایجاد دو کشور مستقل است که از طریق پاره ای مشترکات مانند مناسبات اقتصادی یا مسائل راهبردی با هم همکاری می کنند که اتحادیه اروپا از جمله نظام هایی است که براساس کنفدرالیته اداره می شود.

** روسیه
در کنار رای ممتنع فرانسه به همه پرسی و پیشنهاد آن کشور برای تشکیل یک کنفدارلیته در عراق، دولت مسکو تاکنون رویکرد قاطعی برای مخالفت با همه پرسی اقلیم کردستان در پیش نگرفته، بلکه به صورت ضمنی زمان این امر را مناسب تشخیص نداده است.
سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه چندی پیش، در مصاحبه با شبکه خبری رووداو گفته بود: مسکو معتقد است که همه‌پرسی، بیان آرمان‌ها و چشم‌اندازهای مردم کردستان است، ولی ما امیدواریم که اربیل در زمان اتخاذ تصمیمات نهایی، نتایج سیاسی، ژئوسیاسی، دموگرافی و اقتصادی این اقدام را در نظر بگیرد؛ با توجه به اینکه مسأله کردستان از مرزهای کنونی عراق تجاوز کرده و در اوضاع برخی کشورهای همجوار تأثیر می‌گذارد و مسأله کردستان نقش مهم و جایگاه بارزی در چارچوب روند حل و فصل بحران‌های کنونی منطقه دارد.
وی گفت: ما امیدواریم که مردم کردستان به صورت مسالمت‌آمیز خواسته خود را بیان کنند و اجرای نهایی نتایج همه‌پرسی به گونه‌ای باشد که تمامی عواملی که ذکر کردیم از جمله اوضاع منطقه و مواضع کشورهای همجوار عراق در آن در نظر گرفته شود.
ناگفته نماند که روس نفت بزرگترین غول نفتی روسیه در پی سرمایه گذاری یک میلیارد دلاری در بخش گازی اقلیم کردستان عراق است؛ خبری که همزمانی آن با تحولات و تنش های همه پرسی قابل تأمل و هشدار دهنده به نظر می رسد.
صرف نظر از اعلام مخالفت ها و یا نظر ممتنع برخی کشورها نسبت به برگزاری همه پرسی استقلال کردستان عراق، به تازگی برخی رسانه ها مدعی شدند که نمایندگی سازمان ملل در عراق طرحی مبنی بر تعیین سقف زمانبندی دو ساله برای مذاکرات مطرح کرده که در صورت به نتیجه نرسیدن مذاکرات بین بغداد و اربیل، پرونده به شورای امنیت سازمان ملل برود.
برخی از شخصیت های کرد عراق از جمله رییس جمهور کردتبار عراق که طرح جدیدی مبتنی بر این پیشهاد سازمان ملل، مطرح کرده است، از این طرح حمایت کرده بودند اما بغداد به شدت با آن مخالفت کرده است.
البته مسعود بارزانی امروز اعلام کرده است که فردا یک شنبه در یک کنفرانس خبری که قرار بود امروز برگزار شود، نظر نهایی خود را در باره برگزاری یا عدم برگزاری این همه پرسی پس فردا اعلام خواهد کرد.
خاورم 1378**1144
تهیه کننده علی نصیری*انتشار دهنده: علیرضا جباری

نظر خود را ثبت کنید