امام‌جمعه موقت اصفهان:

عاشورا یک مدرسه و دانش‌سرا برای بشریت است

امام‌جمعه موقت اصفهان گفت: مداحان در عزاداری‌ها این موضوع را تبیین کنند که عاشورا و کربلا فقط برای سینه‌زنی و عزاداری نیست بلکه باید از مکتب عاشورا درس بیاموزیم و چراغ زندگی را روشن کنیم چراکه امام حسین (ع) و کربلا برای جهانیان نقشه راه بودند.

محمدتقی رهبر در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا در خصوص عزاداری‌های ماه محرم، اظهار کرد: قبل از هر چیز باید بدانیم که عاشورا مکتب است و نه فقط ماتم. کربلا و عاشورا یک مدرسه و دانش‌سرا برای بشریت است که امام حسین(ع) معلم این مکتب و مدرسه است. در این مکتب درس خداپرستی، انسان دوستی، حلم و اخلاق، خدمتگزاری، تعلیم و تربیت و درس جانبازی شهادت است که شهادت آخرین قله کمال یک انسان است که امام حسین(ع) به بشریت آموخت.

وی افزود: بنابراین باید به عاشورا به عنوان یک مکتب و نقشه راه نگاه شود. کربلا راه را به بشریت نشان داد که در مقابل دوستان و دشمنان باید چگونه باشیم. عاشورا به همگان نشان داد که در برابر زیاده خواهان و یزیدیان زمان چه رفتاری باید داشته باشیم. بنابراین خطبا و مداحان در ایام محرم فقط روضه‌خوانی و عزاداری را اصل و هدف ندانند.

امام‌جمعه موقت اصفهان در همین خصوص گفت: امام حسین(ع) فرمودند" من اسوه شما هستم". اسوه بودن در همه جهات. امام حسین از ولایت امیر مؤمنان در سخت‌ترین شرایط دفاع کرد. بنابراین ما باید از ولایت امر دفاع کنیم. امام حسین (ع) در سخت‌ترین شرایط اسلام واقعی را در برابر اسلام اموی نشان داد.

رهبر ادامه داد: در عاشورا نماز بود، نیکوکاری، فداکاری و پیام‌رسانی بود. باید در منبرها، نوحه‌ها و سخنانمان در ماه محرم به این موارد توجه کنیم. در عین حال هم باید تبیین کنیم که عزاداری کافی نیست. عزادار باید نماز خوان باشد و اعمالش نیز درست باشد و حق‌الناس را رعایت کند. عاشورا و کربلا فقط برای سینه‌زنی و عزاداری نیست بلکه باید از مکتب عاشورا درس بیاموزیم و چراغ زندگی را روشن کنیم چراکه امام حسین (ع) و کربلا برای جهانیان نقشه راه بودند.

نماینده اسبق مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در عزاداری‌ها باید توجه داشته باشیم که آوردن برخی ابزارها در مجالس موجب پایین آوردن شان امام حسین(ع) می‌شود. ابزارهای سنتی مثل سنج و طبل اشکالی ندارند اما گاهی ابزارهایی می‌آورند که در شان محرم نیست. گاهی نوع شعرها و مداحی‌ها نیز و نوع آهنگ‌هایی که گذاشته می‌شود زیاد جالب نیست.

وی افزود: در این چند روز در اصفهان همایش پیرغلامان را داشتیم. باید برای این غلامان پیر و جوان یک کار فرهنگی انجام دهیم. باید کتاب‌های که به خوبی عاشورا را تحلیل کرده است به آنان معرفی کنیم تا همه بدانند که در محرم فقط نباید شعر خواند و عزاداری کرد. خلاصه کلام اینکه عاشورا را به عنوان یک فرهنگ و مکتب بشناسیم و در عزاداری‌ها باید شئون را رعایت کرد و این نباشد که عاشورا به این 10 روز محرم ختم شود، چرا که کربلا برای هر روز انسان است.

امام جمعه موقت اصفهان خاطرنشان کرد: یادمان باشد که حضرت سیدالشهدا(ع) درسی را به بشریت داد که هر روز و هر لحظه و زمان به این درس نیاز داریم. نماز اقامه و حجاب رعایت شود. بنابراین باید در عزاداری‌ها فرهنگ‌سازی مناسب انجام شود.

رهبر گفت: عزاداری‌ها در سالهای اخیر نسبت به گذشته خیلی بهتر شده است. مداحان هم‌اکنون رویکردشان به اشعار وزین‌تر است و شعرهایشان پیام و مفهوم دارد. این رویکرد خوب است و البته باید کاری کنیم که دشمنان از ما سوژه سازی نکنند. برای مثال نباید قمه‌زنی باشد یا آتش و زغال بریزند و رویش راه بروند.  این کارها زننده است و شأن محرم را پایین می‌آورد و کربلا را کوچک می‌کند.

وی گفت: پس باید به مرور زمان نواقص را برطرف کرد و محسنات را بالا برد. البته تحولات مثبتی در این سالها صورت گرفته است و همچنان به این تحولات مثبت نیاز داریم.

امام جمعه موقت اصفهان ادامه داد: نمی‌خواهیم بین شهرها دیوار بکشیم و عزاداری‌های نقاط مختلف ایران را با یکدیگر مقایسه کنیم. همه‌جا اظهار ارادت به امام حسین(ع) دارند. بعضی از شهرستان‌ها ممکن است آداب و رسوم خاصی برای عزاداری داشته باشند. هر قومی یک سنتی دارند. همین‌که در قالب فرهنگ عاشورا این عزاداری‌ها انجام شود اشکالی ندارد. البته شهرهایی مانند اصفهان و قم و مشهد و تهران بیشتر اصول عزاداری را رعایت می‌کنند.

رهبر گفت: بنابراین عاشورا ماتم نیست، عاشورا مکتب است و فرهنگ‌سرای بشریت و انسانیت است و باید این موضوع را در جهان امروز و دنیای علم و دانش تبیین کنیم و نگذاریم عاشورا با آن مکتبش در چیزهای ظاهری گم شود.

انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید