سید محمد بهشتی:

«چوبک» مشکلات باستان‌شناسی را با فیزیوتراپی حل کرد

رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری گفت: شرایط امروزِ باستان‌شناسی قابل مقایسه با دولت‌های گذشته نیست، چون در گذشته لایه‌ای ناجور در این پژوهشکده بود که هیچ‌چیز در جای خود قرار نمی‌گرفت.

به گزارش ایسنا، سید محمد بهشتی که روز چهارشنبه (پنجم مهر) در مراسم تکریم و تودیع حمیده چوبک، رئیس پژوهشکده باستان‌شناسی سخن می‌گفت، بیان کرد: قبل از این که حمیده چوبک به این سمت منصوب شود، شاهد وجود یک لایه‌ی ناجور در باستان‌شناسی بودیم، لایه‌هایی که هرچند شاید افرادِ آن توانا بودند، اما در هر صورت به نتیجه مطلوب نمی‌رسیدند، بنابراین باعث شده بودند جامعه باستان‌شناسی، حوزه علم باستان‌شناسی و چیزهای دیگر را از جای خود خارج کند.

او حضور رئیس سابق پژوهشکده باستان‌شناسی را یکی از اتفاقات مهم در این دوره دانست و افزود:‌ حضور «چوبک» عاملی برای بازگشت بسیاری از چیزها به جای خود بود، هر چند در دوره‌های تاریخی مختلف این بازگشت اصولا با شمشیر انجام می‌شد، اما امروز شمشیرِ این بانو، صبر، شکیبایی، اخلاق  و تحمل رنج بود. چون خوشبختانه او یک زن بود، از طریق فیزیوتراپی مشکلات را برطرف می‌کرد، در حالیکه اگر مردی در این حوزه بود، شاید با جراحی این عمل را انجام می‌داد.

وی  با بیان این‌که اگر قرار باشد شخصی به عنوان مدیر پژوهشکده در این سمت باشد، باید صاحبِ دل باشد و نه فقط دارای سواد بسیار زیاد، افزود: کسی می‌تواند کار را با دل انجام دهد که رسالت و تبار داشته باشد.

او با بیان این‌که افراد در سه حالت قرار دارند، یا نوکر اعلیحضرت هستند، یا نوکر بادمجان یا نوکر خودشان، «حمیده چوبک»، رئیس سابق پژوهشکده باستان‌شناسی را مانند شهریار عدل، نوکر بادمجان دانست و گفت: این افراد فقط به موضوع فکر می‌کنند، همان اندازه برایشان بهشتی و دیگر افراد اهمیت دارد که دیگر افراد و اولویت برای‌شان موضوع باستان‌شناسی یا حوزه‌های کاری‌شان است.

رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری این اتفاق را عاملی دانست تا مشخص شود که در باستان‌شناسی ضعف علم مهم نیست، بلکه اغتشاش اخلاقی است که باعث برخی موارد می‌شود و گفت:‌ چوبک یک لایه کاملا دفاعی برای خود و تاریخ باستان‌شناسی ما باقی گذاشت.

وی مهمترین کار رئیس سابق پژوهشکده باستان‌شناسی را  برپایی کارگاه الموت دانست و افزود:‌ در رشته‌های علوم انسانی بازنشسته شدن، بی‌مفهوم‌ترین موضوع است؛ بلکه در این زمان مشخص می‌شود که آن شخص چه چیزی در چنته دارد. او به جایی می‌رسد که باید میوه‌هایش را چید، نه این‌که آن را بازنشست کرد.

بهشتی در ادامه از چوبک خواست تا مسئولیت کنگره باستان‌شناسی امسال را نیز بر عهده بگیرد و نشان دهد که بازنشستگی بی‌معناست.

در حال به روزرسانی...


نظر خود را ثبت کنید