دین , یازدهم محرم , دامغان " />

آیین سوگواری و نخل‌گردانی روز یازدهم محرم در دامغان برگزار شد

دامغان- ایرنا- آئین نخل‌گردانی و عزاداری همزمان با یازدهم ماه محرم، بر اساس یک رسم کهن با حضور خیل عزاداران حسینی روز دوشنبه در شهر دامغان برگزار شد.
به گزارش ایرنا، این آیین دیرین همه ساله در یازدهمین روز ماه محرم در شهرستان دامغان برگزار می شود که طی آن هیات های بیش از 80 روستای این شهرستان، به یاد مظلومیت اباعبدالله و 72شهید کربلا عزاداری کردند.
این آیین با حرکت هیات های عزاداری از دو مکان امامزاده علی و ولی (ع)و حسینیه حضرت ابوالفضل (ع) آغاز و در محل زیارتگاه بکیربن اعین به اجتماع و اقامه نماز ظهر و عصر می پردازند، سوگواری یازدهم محرم دامغان با حضور هیات های عزاداری از ساعت هشت صبح حرکت خود را به سمت بکیربن اعین آغاز کردند و در مرکز شهر به یکدیگر ملحق شده و به ادامه مسیر پرداختند.
80 هیات عزاداری روستاهای دامغان با حضور خود در این عزاداری در عزای شهیدان دشت کربلا نخل گردانی، سینه زنی، حرکت کاروان اسرا و تعزیه خوانی، زنجیرزنی و سنج زنی کردند .
آیین سوگواری یازدهم محرم ،ریشه ای بیش از 100 ساله دارد که اهالی شهرستان دامغان در کنار استقبال از هیات های روستاهای این شهرستان، با برپایی ایستگاه های صلواتی، اطعام و دادن نذورات از عزاداران حسینی پذیرایی می کنند.
با آغاز اذان ظهر به وقت دامغان، هیات های مذهبی که هنوز به اجتماع نرسیده اند از خیابان خارج شده و فضا را برای حرکت نخل مهیا می کنند، این آیین سنتی با سابقه تاریخی، علاوه بر شهرستان دامغان در کشور تنها در شهر یزد همه ساله اجرا می شود.
شهرستان دامغان در بخش مرکزی دارای 60 روستا و در بخش امیرآباد دارای 37 روستا است، این شهرستان 56 دهیاری مصوب دارد.
9856/6103 خبرنگار: میثم اسماعیلی ** انتشاردهنده: مصطفی دهقان
برای آگاهی از تازه‌ترین اخبار و رویدادهای استان سمنان به نشانی IRNASEMNAN@کانال اخبار ایرنا سمنان مراجعه کنید.

نظر خود را ثبت کنید