روزِ بازگشت!

  • تاریخ انتشار : 1396/7/22 ساعت : 11:00 - 6 سال قبل
  • از گروه : استان ها
  • زیرگروه : البرز
از کمربندهای سفت شده، از روسری‌هایی که گرهِ کور خورده، عصرِ اتفاقاتِ عجیب، نخستین بار بود از تماشایِ شادیِ واقعی رنجیدم. از دهان‌های تا آخر باز شده. از جیغ‌هایی که با همه‌یِ وجود کشیده می‌شد یا از دندان‌های زرد و سفیدی که پیدا بود.

‌به گزارش ایسنا‌، نخستین بار بود طاقت دیدن «واقعی‌ها» را نداشتم. همه وجودشان اصلِ بود. رفتارشان، صحبت کردن‌شان، شادیِ‌شان،اخم کردن و لبخند زدن شان، حتی ژست‌های شان مقابلِ دوربین.

در دنیای پیچیده آدم‌ها که هیچ «سلامی» بی دلیل نیست، این همه سادگی را یکجا ندیده بودم. صورت‌های سرخ شده‌یِ دخترها و پسرها. لباس‌هایِ ساده. مادرهایی که نقاب زده بودند.

عصر ذوق زدگی. شاید هم روزِ بازگشت. بازگشت از دنیایِ بی رحم بزرگسالی. عصرِ دلپذیری بود. عصر بازگشت از دنیای «پول» و «ماشین» و «میز» به دنیای کودکی. به دنیای شیرینی که فراموش شده. به دنیایی که شاید چشیده نشده، به دنیایِ بازی و بازی و بازی.

چه می‌شد پلیسِ کودک داشتیم. چه می‌شد حضور در دنیای بزرگ تر‌ها «قدغن» می‌شد. کاش دستی بود که هُل شان می‌داد، به دنیای کودکی. دنیایی که کسی صبح را با دردِ «کار» بیدار نشود.

کاش خیابان‌ها بدونِ «چهار راه» بود. کاش تمامِ «چراغ قرمزی» ایستاده می‌مُردند! کاش «چرخ دستی»‌ها خراب می‌شد. یا کاش «مترو»‌ها اینقدر شلوغ نبود. کودکیِ ما را همین چهار راه‌ها و چراغ قرمزها و چرخ دستی‌ها دزدیده‌اند. ای کاش هیچ ماشینی نمی‌ایستاد.

کاش برای کودکان فصلی به نامِ زمستان وجود نداشت. کاش برای آن‌هایی که زندگی‌شان شده «کار» و «خیابان»، همه فصل ها «بهار» بود. کاش تمامِ چهار راه‌ها «شهر بازی» داشت.


از این عصرانه‌ها بیشتر خواهیم داشت

معاون شهردار و رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری کرج از برگزاری پرشور «عصرانه کودکان کار و خیابان» که به همت معاونت اجتماعی این سازمان در محل باشگاه میلاد برگزار شد، به نیکی یاد کرد و گفت: از این پس بر تعداد عصرانه‌هایی این‌چنینی که سبب شادی و نشاط کودکان کار و خیابان خواهد شد، افزوده می‌شود.
علی اکبر میروکیلی در گفت وگو با خبرنگار ایسنا‌، با اشاره به برگزاری عصرانه کودکان کار و خیابان در روز سه شنبه، اظهار کرد: عصرانه کودکان کار و خیابان اقدامِ کوچکی بود، برای قدردانی از صبر و تلاش قهرمانانِ کوچک اما بزرگ شهر.

رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری کرج، افزود: کودکانی که امروز از آنان بعنوان کودکان کار نام برده می‌شود، ناخواسته و البته بالاجبار به دنیای خشنِ بزرگسالی پرتاب شده‌اند، بدون اینکه امکانِ چشیدن لحظه‌های شیرین کودکی را داشته باشند.
وی بیان کرد: باید لذت مغفول مانده را دوباره به آنان چشاند، کودکان کار به خاطر فقر و خانواده‌های آسیب دیده، مجبور به کار و تلاش در خیابان‌ها هستند.

میروکیلی با تاکید بر رفتار همراه با احترام با قهرمانان کوچک شهرمان، گفت: این بچه‌های پر تلاش و البته کم توقع، تنها بخش کوچکی از جمعیتِ کودکان کار هستند، مردم با این‌ها باید رفتار و برخورد توام با احترام داشته باشند.

وی با تشکر از معاونت اجتماعی سازمان فرهنگی اجتماعی برای برگزاری عصرانه کودکان کار و خیابان، یادآور شد: با توجه به رویکرد جدید فرهنگی و اجتماعی شهر به معاونت اجتماعی ماموریت داده شده تا با تحقیق و بررسی و ایجاد کارگروهای آسیب شناسی به شادابی بیشتر این کودکان که به شادابی جامعه نیز منجر خواهد شد، کمک مضاعفی داشته باشند.

رویکرد متفاوت شهر به کودکان کار

معاون اجتماعی سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری کرج گفت: رویکرد متفاوت مدیریت شهری به موضوعات فرهنگی اجتماعی قابل تقدیر است.

احمد خیری در گفت وگو با خبرنگار ایسنا‌، با اشاره به برگزاری با شکوه عصرانه کودکان کار و خیابان افزود: شادی واقعی کودکان کار و خیابان و رویکرد اجتماع محور شورای شهر کرج و مدیریت شهری ما را به ادامه تلاش در این حوزه دلگرم‌تر می‌کند.

وی اظهارکرد: با تمام سختی‌هایی که وجود داشت، عصرانه کودکان کار و خیابان را با حضور چهره‌های هنری و مسئولان و برنامه‌های متنوع و اهدای جوایز و ایجاد لحظاتی شاد برگزار کردیم و تلاش می‌کنیم از این پس بر تعداد اینگونه برنامه‌ها بیفزاییم.

معاون اجتماعی سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری کرج گفت: باید بیش از گذشته برای بهبود حال این کودکان که به بهبود حال شهر نیز کمک می‌کند، ‌تلاش کنیم.

خیری در پایان گفت: معاونت اجتماعی سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری کرج ماموریت دارد نگاه متفاوتی به حوزه کودکان کار و خیابان داشته باشد که با ایجاد کارگروه‌های تخصصی و استفاده از نظرات و تحربیات سازمان‌های مردم نهاد به این سمت و سو حرکت خواهیم کرد.

گزارش از: مصطفی فراغت، خبرنگار ایسنا، منطقه البرز



انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید