/گزارش/

تاولی بر جان طبیعت بجنورد/وقتی طلای کثیف دود می شود

هم‌اکنون مشکل ساماندهی زباله‌های تولید شده در خراسان‌شمالی و به خصوص در بجنورد تبدیل به یک معضل شده، چون بنا به گفته مدیران ذیربط هم‌اکنون این زباله‌ها به‌صورت غیراصولی دفن می‌شود و مشکلات زیست محیطی فراوانی را به همراه خواهد داشت.

به گزارش ایسنا، اما نکته قابل توجه در این میان این است که حجم عظیمی از زباله‌هایی که حکم طلای کثیف را دارد بدون این‌که از آن بهره‌ای برده شود به صورت غیر اصولی دفن می‌شود و سود آن عاید هیچ کسی نمی‌شود.

البته در چند سال گذشته با هزینه کرد اعتبار زیادی ساخت کارخانه کمپوست انجام شد اما پس از گذشت چند ماه به‌علت بروز نقص فنی و بعد از آن بروز مشکلات اجتماعی این کارخانه تعطیل شد.

حدود 10 تن زباله قابل بازبافت در روز در بجنورد دفن می‌شود

«روح‌الله عظیمی» مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری‌های خراسان‌شمالی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به این‌که در شهر بجنورد روزانه 130 تن زباله تولید می‌شود، گفت: 80 درصد زباله‌های تولیدی در سطح شهر مواد غذایی هستند که نمی‌توان دوباره آن را به چرخه مصرف بازگرداند.

وی افزود: این سازمان به‌دنبال آن است که میزان تولید زباله به‌خصوص زباله مواد غذایی را کاهش دهد و باید شهروندان نیز به این نکته مهم توجه داشته باشند.

وی ادامه داد: میانگین تولید زباله مواد غذایی در سطح کشور میان 65 تا 75 درصد است این در حالی است که رقم 80 درصد در بجنورد می‌تواند با فرهنگسازی انجام شده به 60 درصد برسد.

عظیمی با بیان این‌که 20 درصد زباله‌های باقی مانده مربوط به مواد بازیافت شدنی چون پلاستیک، فلزات و ... است، اظهار کرد: بخشی از این زباله‌ها در کارخانه‌هایی که صنایع تبدیلی مرتبط با آن در استان وجو دارد مورد استفاده قرار می‌گیرد که مقدار آن اندک است.

وی با اشاره به این‌که میزان تولید زباله‌های بازیافت شدنی در این استان حدود 20 تن است، خاطرنشان کرد: حدود 10 تن از آن توسط زباله گردها و یا خود این سازمان تفکیک و جداسازی و به شهر مشهد ارجاع داده می شود و حدود 10 تن باقی مانده نیز همراه با سایر زباله ها دفن می شود.

وی خاطرنشان کرد: در چند سال گذشته کارخانه کمپوست در شهر بجنورد راه اندازی شد اما بعد از گذشت مدتی این کارخانه به علت بروز نقص فنی و بعد از آن بروز مشکلات اجتماعی تعطیل شد.

این مقام مسئول تصریح کرد: برای ایجاد کارخانه جدید کمپوست در بجنورد مجوزها اعطا شده است اما هنوز برای ایجاد آن اقدامی انجام نشده است.

وی گفت: برای اینکه بتوان از زباله های تولید شده بهره اقتصادی حداکثری را برد باید میان دفن زباله به حداقل برسد.

زباله های روستایی به محل جمع آوری زباله منتقل و بدون ریختن خاک، رها می شوند

علی اصغر مطهری مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی نیز در ادامه در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: در خراسان شمالی سرانه روزانه تولید پسماند هر فرد در مناطق شهری حدود 680 گرم و در مناطق روستایی 500 گرم است.

وی درباره وضعیت جمع آوری زباله ها و مدیریت آنها در سطح استان عنوان کرد: خوشبختانه اغلب شهرداری های استان به خودروهای جمع آوری حمل زباله ها تجهیز شده اند که زباله ها جمع آوری می شوند و در این زمینه هیچ مشکلی وجود ندارد، با این وجود، در حال حاضر مدیریت دفن این پسماندها به دغدغه ای برای این اداره کل تبدیل شده است که به درستی انجام نمی شود.

وی تصریح کرد: در مراکز دفن زباله های شهری و روستایی استان ترانشه برداری انجام نشده است و زباله در مرکز مشخص رها و یا سوزانده می شوند درحالیکه با خاک روی آن ها پوشانده نمی شوند و این معضل مناطق وسیعی از پیرامون این مراکز را متاثر از آلودگی های زیست محیطی کرده است و این شرایط حتی موجب انتقال بیماری توسط سگ های ولگرد، پرندگان و جوندگان حاضر در این مناطق شهری می شود.

مطهری با بیان اینکه خوشبختانه بر اساس نمونه برداری ها و ارزیابی های انجام شده در سطح استان تاکنون گزارشی از نشت شیرابه زباله های جمع آوری شده به مراکز دفن زباله استان اعلام نشده است، با این وجود، احتمال نشت شیرابه به منابع آبی زیرزمینی استان دور از ذهن نمی دانیم.

وی خاطر نشان کرد: اقدامات استانی برای انتخاب منطقه جدید به منظور احداث کارخانه جدید کمپوست برای منطقه شمال استان و انتقال زباله ها به این منطقه پایان رسیده است که به زودی تعیین می شود و در همین راستا این اداره کل خواستار اجرای تفکیک زباله ها از منزل تا ارسال به کارخانه کمپوست است که نگرانی ها برای وجود شیرابه زباله ها در محل جدید دفن های بجنورد مرتفع شود.

وی همچنین درباره جمع آوری زباله ها از سطح روستا و دفن آنها نیز بیان کرد: براساس قانون مدیریت پسماند دهیاران مکلف شده اند که زباله ها را در محل هایی که تعیین شده اند جمع آوری و تخلیه و بر روی آنها خاک ریخته شوند و البته محل دفن زباله های روستایی باید ترانشه برداری شده باشند که متاسفانه شاهد هستیم زباله ها فقط به این محل ها منتقل و رها می شوند و این عاملی خواهد بود که آلودگی این زباله به مزارع و باغات انتقال یابند.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی فقدان مدیریت صحیح دفن زباله های روستایی را متاثر از کمبود اعتبارات دهیاری ها برای این موضوع دانست و گفت: کمبود اعتبارات نافع عمل به تکلیف قانونی دهیاران برای دفن صحیح زباله ها در مکان های تعیین شده نخواهد بود و درصورتیکه دهیاری ها به این وظیفه خود به خوبی عمل نکنند برخورد خواهیم کرد.

وی در پاسخ به این پرسش که ساخت کارخانه کمپوست بجنورد به کجا رسید؟ توضیح داد: مجوزهای لازم برای ساخت دفن گاه زباله برای انتقال زباله از کوه باباموسی بجنورد به محل جدید صادر شده است که بعد از انجام این کار پیگیری ها برای ساخت کارخانه کمپوست و یا اجرای طرح دیگری انجام خواهد شد.

به گفته وی در میان زباله های تولیدی مقدار قابل توجهی زباله قابل بازیافت تولید می شود که باید به منظور جلوگیری از دفن آن ها ساخت کارخانه کمپوست و یا شیوه دیگری در دستور کار قرار گیرد.

تفکیک زباله در مناطق حواشی شهر بجنورد بیشتر از نقاط دیگر است

علیرضا باغچقی عضو شورای اسلامی شهر بجنورد نیز در ادامه در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: تفکیک زباله در مناطق حواشی شهر بیشتر از نقاط دیگر است.

وی افزود: این امر بیشتر به‌علت آگاه شدن از بعد اقتصادی آن است که در این مناطق با موفقیت به همراه بوده است.

وی ادامه داد: مدیریت پسماند و تفکیک زباله تر از خشک در مبدأ یکی از مهم‌ترین عوامل به‌منظور حفظ منابع ملی است که هر شهروند باید نقش خود را در این خصوص ایفا کند.

باغچقی اظهار کرد: تفکیک زباله از مبدأ علاوه بر جلوگیری از تخریب محیط‌ زیست برای تهیه منابع اولیه، منابع ملی را برای نسل‌های آینده حفظ خواهد کرد و منافع اقتصادی زیادی نیز خواهد داشت.

وی با اشاره به این‌که مشکلاتی که در خصوص بازیافت زباله به‌صورت مدون در بجنورد وجود دارد، اظهار کرد: کارخانه بازیافت باوجود سرمایه عظیمی که برای آن هزینه شد اما به دلیل مشکلات گوناگون به نتیجه نرسید که مسئولان ذی ربط دوباره در حال پیگیری برای راه‌اندازی آن است.

برای ساخت کارخانه کمپوست یا نصب دستگاه زباله سوز در ابتدا باید دفن گاه ساخته شود

«شاکری» مدیرکل دفتر امور شهری استانداری خراسان‌شمالی هم‌چنین در گفت‌وگو با ایسنا، در پاسخ به این پرسش که چند سال است موضوع ساخت کارخانه کمپوست دیگری مطرح و پیگیری‌ها برای ساخت آن نیز در حال انجام است و این موضوع چه زمانی به نتیجه خواهد رسید؟ گفت: در ابتدا موضوع دفن بهداشتی زباله و انتقال زباله از کوه باباموسی بجنورد به دفنگاه مطرح است و پس از آن مباحثی همچون ساخت کارخانه کمپوست و یا نصب زباله‌سوز مطرح می‌شود.

وی با اشاره به این‌که استانداری موضوع پسماند را به‌صورت استانی دنبال می‌کند، گفت: محل دفن‌گاه مشخص شده است و اعتبارات لازم نیز حدود یک میلیارد و 500 میلیون تومان اختصاص یافته است.

وی با اشاره به این‌که قرار بر این است تا یک میلیارد تومان اعتبار دیگر نیز اختصاص یابد، افزود: هم‌اکنون مطالعات پسماند بجنورد به پایان رسیده و قرار بر این است تا این طرح توسط سازمان همیاری خراسان‌رضوی در شهرستان بجنورد اجرایی شود.

به گفته شاکری، یک میلیارد تومان مذکور با شروع عملیات اجرایی کار اختصاص خواهد یافت.

این مقام مسئول تصریح کرد: علاوه‌بر آن ساماندهی پسماند همه استان نیز قرار است که مورد مطالعه قرار گیرد و در تلاش هستیم تا هر شهر با چندین روستا یک دفن‌گاه زباله داشته باشند.

وی از آغاز عملیات اجرایی ساخت دفن‌گاه زباله طی آینده نزدیک در شهرستان بجنورد خبر داد.

انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید