نایب رییس کانون سنگ ایران اعلام کرد:

سهم 60 درصدی محلات از تولید تراورتن ایران

  • تاریخ انتشار : 1396/7/24 ساعت : 17:03 - 6 سال قبل
  • از گروه : استان ها
  • زیرگروه : مرکزی
نایب رییس کانون سنگ ایران گفت: برپایی نمایشگاه سنگ محلات زمینه ساز حضور موثر این محصول در بازارهای جهانی است.

بهنام نیکفر در آستانه برپایی دهمین نمایشگاه بین المللی سنگ ایران به خبرنگار ایسنا گفت: تولید و فرآوری سنگ در جهان امروز علاوه بر اشتغال زایی نقش بسیار مهمی در منـابع تولیـد ارز بـرای کشورهای مختلف دارد.

وی افزود: در سال‌های اخیر با توجه به تقاضاهای روزافزون برای خرید سنگ‌های فرآوری شده و نیمه فرآوری شده خـارج از تقاضـای داخلی، این محصول به بخش بسیار مهمی در صادرات تبدیل شده و بسیاری از کشورها با بهره گیری از دانـش تولیـد، ماشین آﻻت مناسب و انتخاب ارقـام خـوب بـه تولیـد و فـرآوری سـنگ‌های سـاختمانی و زینتـی در سـطح انبـوه پرداخته‌اند که علاوه بر تأمین نیاز داخلی مبالغ قابل توجهی ارز نیز از محل صادرات آن کسب مـی کننـد. برای مثال کشورهای چین، ایتالیا و دیگر تولید کنندگان در سطح جهان نسبت به صدور این محصول در سطوح بین المللی، ملی و منطقه ای اقدام می کنند.

مجری، نمایشگاه سنگ محلات درخصوص پتانسیل های استان مرکزی و محلات در حوزه سنگ گفت: 68 معدن تراورتن برتر دنیا در محلات مستقر است. از همه مهمتـر وجـود کارخانـه هـای متعدد و صنعتگران در محلات این امکان را بوجود می آورد که ایران با قدرت به رقابت با سایر کشورهای مدعی بپردازد.

وی در ادامه افزود: شهرستان محلات با تولید بیش از 5 میلیون تن تراورتن ﻻیت در حدود 60  درصد مواد معدنی تراورتن ایران را تولید و در سطح بین الملل، ملی و منطقه ای صادر می کند و هم اکنون با حدود 300 کارخانه فرآوری فعال یکی از بزرگترین منطقه های تمرکز این صـنعت را به خود اختصاص داده است.

نیکفر، جایگاه مطلوب منطقه ای محلات را زمینه ساز تشکیل نمایشگاه سنگ دانست و بیان کرد: با وجود این جایگاه کمی، کیفی و تخصصی در سنگ تـراورتن، ایجـاد یکی از مهمترین نمایشگاههای تجاری ایران ضروری به نظر می‌رسد. این نمایشگاه می تواند انتظارات استان و کشور را در سطح بین المللی برآورده کند.

نایب رییس کانون سنگ ایران در خصوص اهداف برگزاری مجتمع نمایشگاهی سنگ شهرستان محلات افزود: توسعه بازار سنگ در سطح ملی و بین الملل، توسعه صادرات سنگ فرآوری شده، افزایش تولید داخلی و کاهش قیمت سنگ فرآوری شده، افزایش کیفیت تولید و رسیدن به استاندارد در سطح معیارهای جهانی، بازاریابی و بررسی امکانات صدور سنگ فرآوری شده به خارج از کشور و حضور موثر در بازار جهانی از اهداف ایجاد و برگزاری مجتمع نمایشگاهی سنگ نیم‌ور – محلات است.

نیکفر درخصوص سایر اهداف برگزاری و ایجاد نمایشگاه، برجسته ترین هدف را اشتغالزایی در بخش تخصصی، مدیریتی و تولیدی در زمینه تولیـد و فـرآوری سـنگ تـراورتن و سنگ‌های ماربلی دانست و بیان کرد: تشویق، ترغیب و ایجاد زمینه رقابت در تولیدکنندگان در زمینه کیفیت تکنولوژی و قیمت، جذب و توسعه سرمایه گذاری داخلی و خارجی در قالب مشارکت joint-venture ، ایجاد زمینه بحـث و تبـادل نظـر، اسـتفاده از یافتـه هـای علمـی و تجربیات و تخصص ها و سخنرانی‌های علمی و سمینارهای تخصصی و کارگاههای آموزشی، عرضه آخرین دستاوردهای صنعت سنگ در حوزه های محصول، تکنولوژی، تجهیزات و مواد مصرفی از دیگر اهداف برگزارکنندگان و شرکت نمایشگاهی مجری است.

مدیرعامل شرکت نمایشگاهی یکتا سنگ محلات، توسعه صنعت توریسم را از اهداف بلند مدت ایجاد مجتمع نمایشگاهی سنگ عنوان کرد و گفت: توسعه برند تجاری سنگ منطقه، ایجاد بورس سنگ خام و فرآوری، بدست آوردن افتخارات ملی در زمینه فرآوری سنگ، کسب دانش عمومی درباره سنگ و معادن متعدد و نادر که متعلق به مناطق خاص جغرافیایی و آب و هوایی است، از اهداف آینده این نمایشگاه است.

نیکفر ضمن مقایسه آمار پنج دوره قبلی نمایشگاه سنگ نیم ور - محلات، تعداد شرکت کنندگان در این بازه زمانی را 973 شرکت داخلی، 76 شرکت از کشورهای خارجی عنوان کرد و گفت: تعداد بازدید کنندگان داخلی و خارجی حدود 112 هزار نفر بودند که از این تعداد 8700 بازدید کننده خارجی و 104 هزار و 264 نفر داخلی بودند.
انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید