آمریکا انتخابات اخیر ونزوئلا را غیر مشروع خواند

آمریکا نتایج انتخابات اخیر ونزئوئلا را رد کرده و آن را غیرمشروع خوانده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از دویچه وله، در حالی که انتظار می‌رفت حزب اپوزیسیون ونزوئلا پیروز انتخابات منطقه‌ای اخیر در این کشور باشد حزب حاکم به یک پیروزی غافلگیر کننده دست یافت. هدر ناوئرت، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به نتایج این انتخابات گفت: ما انتخابات روز یکشنبه در ونزوئلا را که در نبود آزادی و غیر منصفانه برگزار شد، محکوم می‌کنیم. صدای مردم ونزوئلا شنیده نشد.

وی ادامه داد: نگرانی‌هایی که ما پیش از برگزاری انتخابات اعلام کرده بودیم متاسفانه اکنون درک می‌شود. نبود استقلال، نبود ناظران قابل اعتماد بین‌المللی، نبود بازرسی تکنیکی برای جدول‌بندی و اقدامات شورای ملی، تغییرات دقیقه نودی در حوزه‌های انتخاباتی بدون نظارت پلیس، دستکاری صندوق‌های رای و اعمال محدودیت در دسترسی به صندوق‌های رای در مناطق اپوزیسیون مسائلی هستند که باعث می‌شوند ما این انتخابات را غیرمشروع اعلام کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا افزود: واشنگتن به استفاده از فشارهای دیپلماتیک و اقتصادی خود برای کمک به مردم ونزوئلا در راستای حفظ دموکراسی‌شان ادامه خواهد داد.

همچنین نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل با انتقاد از انتخابات اخیر اعلام کرد: نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهور از ارعاب رای دهندگان، دستکاری،‌ ممانعت و جلوگیری از دستیابی به نتایج مطلوب و دخالت در روند انتخابات به نفع خود استفاده کرده است.

در انتخابات اخیر حامیان دولت نیکولاس مادورو در انتخابات منطقه‌ای این کشور پیروز شده و توانستند اکثریت فرمانداری‌های مناطق را به خود اختصاص دهند.

این در حالی است که نظرسنجی‌های قبل از این انتخابات نشان می‌داد که مخالفان دولت ونزوئلا در آستانه کسب پیروزی بزرگی در این انتخابات هستند و نتیجه مذکور سبب شده که آنها اتهام تقلب در انتخابات را مطرح کنند.

یک نظرسنجی قبل از انتخابات منطقه‌ای روز یکشنبه نشان داده بود که مخالفان دولت در این انتخابات ۴۴.۷ درصد آراء را کسب خواهند کرد در حالی که دولت تنها ۲۱.۱ درصد رای‌ها را به دست می‌آورد.

نتیجه این انتخابات دورنمای ناآرامی‌های بیشتر در ونزوئلا را مطرح کرده است.

انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید