مشکل بازاریابی گیاهان دارویی در خراسان شمالی نیاز به درمان دارد

به رغم اینکه خراسان شمالی داروخانه طبیعی کشور محسوب می شود و جزو طرح های اقتصاد مقاومتی نیز مطرح شده است اما هنوز مشکلاتی بر سر راه کشت، توسعه و تبدیل آن به ارزش افزوده در این استان وجود دارد.

به گزارش ایسنا، خراسان شمالی از ویژگی‌های خاص آب وهوایی برخوردار بوده و از جمله استان هایی است که گونه های بسیاری از گیاهان دارویی را در خود جای داده بطوریکه در فصل بهار برخی از مناطق این استان تبدیل به کلکسیونی از گیاهان دارویی می شود به همین دلیل دو سالی است که کشت و توسعه این نوع از گیاهان در لیست طرح های اقتصاد مقاومتی در این استان معرفی شده است. 

خراسان شمالی با کمبود بذور گیاهان دارویی مواجه است

دکتر علی اکبر عامری، معاون مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی خراسان شمالی در گفت و گو با ایسنا گفت: وجود 450 گونه گیاهی در این استان شناسایی شده است که حدود 16 گونه از این تعداد منحصر به خراسان شمالی است که در این منطقه روییده می شود.

وی با اشاره به اینکه در راستای اجرای طرح اقتصاد مقاومتی کشت و توسعه گیاهان دارویی چندین دستگاه دخیل هستند که هر یک انجام وظیفه خاصی را برعهده دارد، افزود: اما اجرای این طرح با مشکلاتی مواجه است که روند کشت و توسعه آن را کند کرده است.

وی با تاکید بر اینکه برای کشت گیاهان دارویی نیازمند بذور اصلاح شده هستیم، ادامه داد: به طور کلی بذور اصلاح شده گیاهان دارویی نه تنها در این استان بلکه در کل کشور وجود ندارد.

به گفته وی میزان عملکرد بذور اصلاح شده گیاهان دارویی بسیار بیشتر از بذور معمولی است.

عامری با بیان اینکه از سوی دیگر با کمبود بذور و نشاء گیاه دارویی مواجه هستیم، اظهار کرد: کشاورزی که بخواهد برای اولین بار گیاهان دارویی را در مزرعه خود کشت کند در ابتدا باید بذور آن را از طبیعت جمع آوری کند اما گیاهان دارویی موجود در طبیعت به طور همزمان نمی رسند.

وی ادامه داد:  از سوی دیگر بوته های آن ها پراکنده و دوره خواب آن ها متفاوت است در نتیجه این امر سبب می شود تا برخی از بذور جمع آوری شده نارس باشند که سبب می شود محصول چندانی عاید کشاورز نشود.

وی بیان کرد: در حال حاضر چند شرکت در خصوص توزیع بذور گیاهان دارویی در شهر اصفهان فعالیت دارند اما کیفیت آن ها نیز چندان مطلوب نیست.

وی تصریح کرد: در حال حاضر بذور لازم برای کشت گیاهان دارویی را از مزارعی که این گیاهان را کشت کرده اند جمع آوری می شود که کیفیت برخی از آن ها خوب نیست.

عامری خاطرنشان کرد: عدم آشنایی کشاورز با نحوه کشت و کار گیاهان دارویی در این استان از دیگر مشکلات موجود بر سر راه است که باید کلاس های ترویجی برای آن ها برگزار شود تا آموزش های لازم را دریافت کنند.

وی گفت: برای آموزش کشاورزان به منظور توسعه در کشت گیاهان دارویی باید قشر وسیعی از آن ها تحت پوشش کلاس های ترویجی قرار گیرند اما برای اجرای این امر نیز با کمبود اعتبار مواجه هستیم.

وی افزود: عدم وجود آشنایی کافی کشاورزان با کشت گیاهان دارویی سبب شده تا استقبال چندانی برای کشت این نوع از گیاهان در استان به جزء زعفران نداشته باشند.

تاکنون شرکت ها و واحدهای بازاریابی برای بازاریابی گیاهان دارویی استان پا به عرصه نگذاشته‌اند

عبدالله یوسفی رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی نیز در ادامه در گفت و گو با ایسنا گفت: یکی از اولویت های مهم توسعه خراسان شمالی توسعه باغات و کشت گیاهان دارویی سازگار با اقلیم استان است که این گیاهان علاوه بر اینکه مورد مصرف انسان قرار می گیرند در جبنه های دیگری همچون مصرف دام نیز مورد استفاده قرار گیرد.

وی با تاکید بر اینکه این گیاهان علاوه بر خاصیت های دارویی کشت و کار آن ها نقش بسزایی در ایجاد اشتغال برای افراد روستایی و عشایری دارد، افزود: این سازمان طی سال گذشته با همکاری اداره کل منابع طبیعی استان موفق شد تا در سطح سه هزار و 800 هکتار گیاهان دارویی همچون گل محمدی، زعفران، زیره کشت کند.

وی ادامه داد: علاوه بر آن برای توسعه کشت گل محمدی در سال گذشته یک واحد تولیدی قلمه گل محمدی در این استان ایجاد شد.

یوسفی با اشاره به اینکه به عنوان مثال طی سال گذشته یک هزار و 920 تن زیره از سطح اراضی این استان کشت شد، اظهار کرد: کشت این گیاه در زمان مذکور برای اولین بار به صورت مکانیزه انجام شده است.

وی با تاکید بر اینکه در توسعه کشت گیاه دارویی در این استان مشکلی وجود ندارد و این سازمان می تواند طبق برنامه ریزی های انجام شده هر ساله سطح هدف گذاری شده را زیرکشت گیاهان دارویی ببرد، تصریح کرد: اما در کنار کشت این نوع از محصولات باید بازارهای لازم نیز وجود داشته باشد که در حال حاضر در این خصوص خلاهایی وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: کاشت گیاهان دارویی بدون انجام بازاریابی و مشتری سبب می شود که محصولات کاشته شده روی دستمان باقی بماند و در حقیقت به هیچ ارزش افزوده ای نیز دست نیافته ایم.

این مقام مسئول گفت: اگر تولید انجام شود اما هیچ کارخانه ای برای فرآوری این محصولات ساخته نشود به طور حتم در اجرای برنامه با مشکل مواجه خواهیم شد.

وی افزود: در حال حاضر در این استان فقط یک واحد فرآوری گیاهان دارویی در جاجرم به بهره بردای رسیده است و از سوی دیگر واحدهای بسته بندی گیاهان دارویی موجود نیز قابل رقابت با استانداردها نیستند و باید به این موضوع توجه شود.

وی ادامه داد: علاوه بر آن تاکنون شرکت ها و واحدهای بازاریابی نیز برای بازاریابی گیاهان دارویی این استان فعال نشده و پا به عرصه نگذاشته اند.

اداره کل منابع طبیعی با کمبود اعتبار برای تامین نهاده های گیاهان دارویی مواجه است

حسن وحید مدیر کل منابع طبیعی خراسان شمالی همچنین در گفت گو با ایسنا ادامه داد: این اداره در راستای اجرای طرح کشت و توسعه گیاهان دارویی که به عنوان یکی از طرح های اقتصاد مقاومتی در استان معرفی شده است، وظیفه تهیه طرح برای کشت و بهره بردای گیاهان دارویی از سطح مراتع و تامین نهاده را بر عهده دارد.

وی اظهار کرد: طی دو سال اخیر حدود 800 هکتار کشت گیاه دارویی باریجه در سطح مراتع استان انجام شده است که بعد از گذشت سه سال محصول آن به بار خواهد نشست.

وی تصریح کرد: از سوی دیگر طی سال جاری پنج تن و 400 کیلوگرم گیاه دارویی نیز از مراتع استان برداشت شده است.

وحید علاوه بر آن قرار بر این است تا در منطقه دربند جاجرم در سطح یک هزار هکتار گیاه دارویی باریجه کشت شود.

وی سطح طرح های تهیه شده برای کشت و بهره برداری گیاهان دارویی از سطح مراتع استان را حدود شش هزار و 500 هکتار طی دو سال اخیر بیان کرد.

وی خاطرنشان کرد: اما این اداره کل با محدودیت های اعتباری برای تامین نهاده های گیاهان دارویی مواجه است که باید به این موضوع توجه ویژه شود.

نبود واحدهای فرآوری گیاهان دارویی با استانداردهای مورد نیاز حلقه مفقوده زنجیره ارزش کشت و توسعه گیاهان دارویی

محمد صمدی رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان شمالی نیز در ادامه در گفت و گو با ایسنا گفت: طرح کشت و توسعه گیاهان دارویی در خراسان شمالی یک زنجیره است که برای اقتصادی شدن علاوه بر کشت آن باید ساخت کارخانه های فرآوری، اسانس گیری و بازاریابی صورت گیرد.

وی افزود: زمانیکه سرمایه گذاران از کشورهای خارجی به این استان سفر می کنند این اتاق یکی از پتانسیل های این استان را گیاهان دارویی بیان می کند اما تاکنون هیچ سرمایه گذاری فقط با هدف گیاهان دارویی خراسان شمالی به این استان سفر نکرده است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا اتاق بازرگانی استان گیاهان دارویی و یا محصولات آن را برای جذب مشتری به سرمایه گذارن خارجی که به آن کشورها سفر کرده، معرفی کرده است و یا خیر؟ اظهار کرد: هنوز محصولات گیاهان دارویی در این استان به مرحله تولید نرسیده است که بتوان نمونه کالا را معرفی کرد.

وی خاطرنشان کرد: کشورهای خارجی بیشتر خواهان محصولات فرآوری تولید شده از گیاهان دارویی هستند اما کارخانه های بسته بندی و یا فرآوری گیاهان دارویی با استانداردهای مورد نیاز در این استان ایجاد نشده و این حلقه مفقوده زنجیره ارزش کشت و توسعه گیاهان دارویی در خراسان شمالی است. 

انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید