اعلام اعضای جدید شورای حقوق بشر/ اعتراض آمریکا و حقوق بشری‌ها به انتخاب کنگو

مجمع عمومی سازمان ملل در یک رای‌گیری محرمانه ۱۵ عضو جدید شورای حقوق بشر را انتخاب کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، کشورهای افغانستان، آنگولا، استرلیا، شیلی، جمهوری دموکراتیک کنگو ، مکزیک، نپال، نیجریه، پاکستان، پرو، قطر، سنگال، اسلواکی، اسپانیا و اوکراین به عنوان عضو جدید شورای حقوق بشر انتخاب شدند.

این دوره عضویت به مدت سه سال از ابتدای اول ژانویه ۲۰۱۸ آغاز می‌شود.

بر اساس سهمیه‌بندی، چهار کرسی برای کشورهای آفریقایی، چهار کرسی برای کشورهای آسیا-اقیانوسیه، سه کرسی برای کشورهای آمریکای لاتین و جزایر کارائیب، دو کرسی برای کشورهای اروپای شرقی و دو کرسی اروپای غربی و کشورهای دیگر انتخاب شدند.

بعد از انتخاب اعضای جدیددر این شورا، آمریکا و گروههای حقوق بشری درباره انتخاب کنگو به دلیل وجود اتهامات جدی مبنی بر نقض حقوق بشر توسط دولت این کشور انتقادات تندی کردند.

در همین راستا نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل اعلام کرد: این انتخاب باردیگر نشان داد که چرا شورای حقوق بشر فاقد اعتبار بوده و باید مورد اصلاحات قرار گیرد. کنگو یک کشور نامحبوب به دلیل سرکوب‌های سیاسی، خشونت علیه زنان، کودکان، بازداشت و کشتارهای غیر قانونی است.

اگر چه هیلی در گذشته از احتمال خروج آمریکا از این شورا خبر داده بود اما هیچ سخنی از خروج این کشور به میان نیاورد.

در همین راستا، رییس دیده‌بان حقوق بشر از انتخاب کنگو به شدت انتقاد کرد.

در این میان پس از انتخاب پاکستان به عنوان عضو جدید شورای حقوق بشر، نماینده این کشور در سازمان ملل اعلام کرد که این انتخاب نشان دهنده تعهد قوی پاکستان به اصول حقوق بشر است.

وی ادامه داد: در رهبر، دستگاه قضایی و پارلمان پاکستان رعایت اصول حقوق بشر در دستورکار قرار دارد.

انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید