مدیر حفاظت آب منطقه‌ای یزد:

دانش‌آموزان باید پلیس آب باشند

  • تاریخ انتشار : 1396/7/26 ساعت : 10:01 - 6 سال قبل
  • از گروه : استان ها
  • زیرگروه : یزد
مدیر حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای یزد با تاکید بر این که مسئله آب باید به دغدغه عمومی مردم تبدیل شود، از دانش‌آموزان خواست تا پلیس آب باشند و خانواده و اطرافیان را به صرفه‌جویی در مصرف آب سفارش کنند.

به گزارش ایسنا، «محمدرضا حکیمی» در جمع دانش‌آموزان دبیرستان دخترانه احمد فلاح، اظهار کرد: دغدغه اصلی مسئولین و بزرگترین مشکل  اساسی کشور بحران کم آبی است.

وی با اشاره بر اهمیت آب در پیدایش  تمدن‌های اولیه بشری، بیان کرد: کشور ایران به عنوان یکی از کشورهای خشک و نیمه خشک جهان است و در منطقه خاورمیانه از جمله کشورهایی است که با بحران آب روبرو است.

وی مهم‌ترین علل کم‌آبی در کشور را  موقعیت جغرافیائی، شرایط اقلیمی کشور و برداشت بی‌رویه از منابع آب زیرزمینی برشمرد و ادامه داد:  حدود  85 درصد از مساحت کشور خشک و بیابانی است و متوسط بارندگی کشور یک سوم متوسط  بارندگی جهانی و همچنین میزان بارندگی استان هم حدود 93 میلیمتر است که حدوداً معادل  40 درصد متوسط کشور است.

این مقام مسئول افزود: استان یزد یکی از کم‌باران‌ترین استان‌های کشور به شمار می‌رود و به همین دلیل فاقد آب سطحی بوده و بیشترین نیازهای استان از منابع  آب زیرزمینی تأمین می‌شود.

حکیمی میزان تبخیر در استان  را 3193  میلیمتر اعلام کرد و گفت: تعداد منابع آبی استان شامل 387 دهنه چشمه، 2630  رشته  قنات و 3863 حلقه چاه عمیق و نیمه عمیق است.

مدیر حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای یزد خاطر نشان کرد:  آب‌های زیرزمینی برای استان جنبه حیاتی دارد و باید در حفظ و حراست از آن تمام تلاش خود را به کار بریم .

وی در مورد سفره های آب زیرزمینی توضیحاتی ارائه و بیان کرد: منابع آب زیرزمینی نامحدود نیست و در صورتی که بی‌رویه برداشت شود به اتمام می‌رسد.

حکیمی  خشک شدن قنوات، تغییر کیفیت آب، نشست زمین، بیابان‌زایی و افزایش ریزگردها  را ناشی از تأثیر برداشت بی‌رویه از منابع آب زیرزمینی دانست .

این مسئول در مورد طرح احیاء و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی نیز توضیحاتی ارائه و موفقیت این طرح را مشروط به همکاری همه افراد جامعه دانست .

حکیمی در پایان  سخنانش  تأکید کرد: دانش‌آموزان باید پلیس آب باشند و اعضای خانواده و اطرافیان را بر صرفه‌جویی در مصرف آب سفارش کنند و مسئله آب به دغدغه عمومی مردم تبدیل شود.

«سید علیرضا کربلائی اکرمی» مدیر روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای یزد نیز در این نشست ابراز کرد: دانش‌آموزان سفیران آب در جامعه هستند و کانون تصمیم‌گیری‌های فردای کشور هستند.

وی افزود: دانش‌آموزان نقش بسیار مهمی در آینده کشور دارند و باید در حفظ و حراست از آن  تمام تلاش خود را به کاربرند.

وی مشکل مهم و اساسی  کشور و به خصوص استان یزد  را بحث آب دانست و ادامه داد: استان یزد، استان خشک و کم‌آبی است که کاهش نزولات جوی و برداشت بی‌رویه از آب زیرزمینی این مسئله را بحرانی‌تر کرده است .

کربلائی اکرمی از برنامه‌ریزی‌های مقدماتی برای اجرای  طرح داناب(طرح دانش‌آموزی  نجات آب کشاورزی) در  مقطع  متوسطه  اول  خبر داد و اظهار کرد: براساس  نقش مهمی که دانش آموزان در آینده کشور دارند و با توجه به  بیشترین مصرف آب در بخش کشاورزی یکی از برنامه‌های ملی وزارت نیرو، اجرای طرح داناب است.

انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید