استاندار فارس در همایش بحران آب:

آنقدر که از بحران آب گفتیم به راهکارها عمل نکرده‌ایم

  • تاریخ انتشار : 1396/7/26 ساعت : 10:56 - 6 سال قبل
  • از گروه : استان ها
  • زیرگروه : فارس
استاندار فارس معتقد است که آنقدر که از بحران آب و مشکلات ناشی از آن گفته‌شده، به راهکارهای در دسترس برای مواجهه با مشکلات عمل نشده است.

به گزارش ایسنا، اسماعیل تبادار چهارشنبه 26 مهر در همایش ملی بحران آب جرائم و آسیب‌ها در شیراز گفت: باید تلاش کرد که اگر اقدامی برای حل مشکلات انجام نمی‌شود حداقل سال به سال مشکلات را تشدید نکرده و تنها به شرکت در برنامه‌ها و ارائه سخنرانی اکتفا نکنیم.

تبادار با بیان اینکه بحران آب بحران اولی در کشور و در استان فارس به شمار می‌رود، گفت: روز به روز در این پهنه، عرصه تنگ‌تر و نگرانی‌ها تشدید می‌شود.

او با اشاره به خشکسالی‌های 10 ساله اخیر خصوصا در فارس و کاهش متوسط بارندگی‌ها در این استان گفت: براساس آمارها میزان مصرف آب‌های تجدید پذیر در ایران و در مقایسه با جهان نزدیک بالاتر است.

استاندار فارس خاطرنشان کرد: براساس آمارهای ارائه شده، میانگین مصرف آب‌های تجدید پذیر در کشور 86 درصد و در استان فارس 100 درصد است.

تبادار با یادآوری اینکه 55 درصد از آب مصرفی کشور از محل آب‌های زیرزمینی تامین می‌شود، گفت: این میزان در فارس 79 درصد است.

استاندار فارس خاطرنشان کرد: در سال‌های گذشته 102 محدوده مطالعاتی در فارس مشخص و بررسی‌های کاملی در آن انجام و 83 محدوده به‌عنوان ممنوعه و ممنوعه بحرانی اعلام شود.

تبادار با تصریح اینکه نظارت دستگاه‌های ذیربط در پهنه‌ی آب یا بحران آب و جلوگیری از جرائم ضروری است، گفت: نزدیک به 17 هزار چاه غیرمجاز در استان فارس وجود دارد اگرچه بهره برداری از چاه‌های مجاز هم نظام‌مند و مطلوب بهره‌برداری نمی‌شود.

استاندار فارس با بیان اینکه در مواجهه درست با بحران آب ابتدا به خداوند و بعد به دانشگاه‌های استان و کشور امید دارد،‌ گفت: دانشگاه‌های راهکاری علمی کاربردی که نقشه راه دستگاه‌های اجرایی را مشخص می‌کند ارائه دهند.

تبادار با بیان اینکه شهری به نام خرامه که تا چند سال قبل برنج‌کاری داشته امروز لم یزرع است، گفت: امروز مهاجرت بی‌داد می‌کند و یکی از دلایل مهم حاشیه نشینی که نگران آن هستیم، مهاجرت به دلیل مشکلات ناشی از آب و خشکسالی است.

استاندار فارس اعتقاد دارد که بحث آب کار فرهنگی و مشارکت عمومی را طلب می‌کند و باید در هر گذر و شارعی تهدیدات و مشکلات موجود در حوزه آب یادآوری و تکرار شود.

وی اضافه کرد: در کنار این موضوع تسهیلاتی ایجاد شده، باید حداکثر استفاده در فرهنگسازی و هموار کردن معاش مردم در دستور کار قرار دهیم. شعار می‌دهیم اما آیا در عمل به اندازه حداقل‌ها کار کرده‌ایم.

استاندار فارس بر لزوم توجه به اجرای آبیاری‌های نوین، کشت گلخانه‌ای و تغییر در نظام کشت محصولات تاکید کرد و با بیان اینکه ارائه تسهیلات به ایجاد کنندگان گلخانه‌های جایگزین کشت سنتی سقف ندارد، گفت: باید از فرصت‌ها استفاده مناسب شود.

تبادار با بیان اینکه موضوعی به‌عنوان آب‌های ژرف، گفت: کارشناسان مطرح کرده‌اند که در محدوده‌ای مثل ارسنجان ذخیره‌ای قابل توجه از آب‌های ژرف موجود است که دستورات لازم برای پیگیری موضوع صادر شده است.

به گزارش ایسنا،‌ همایش بحران آب جرائم و آسیب‌ها، به مدت یک روز در شیراز برگزار می‌شود.


انتهای پیام

نظر خود را ثبت کنید